لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۷

اوباما: حوادث اخير بر گفت وگوی مستقيم با ايران تاثير خواهد گذاشت


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا در کنفرانس خبری روز جمعه خود با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، گفت: بدون ترديد حوادث چند هفته اخير ايران بر گفت وگوی مستقيم يا ديپلماسی با تهران تاثير خواهد گذاشت.

رييس جمهوری آمريکا که پس از مذاکره با صدراعظم آلمان صحبت می کرد، افزود: ما تا ندانيم که در داخل ايران چه روی خواهد داد چگونگی تاثير برهرگونه گفت گوی بالقوه با ايران را نمی توانيم پيش بينی کنيم.

آقای اوباما تصريح کرد: من فکر می کنم برای گفت وگوی مستقيم ميان آمريکا وايران و اين که اين مذاکرات چگونه پيش خواهند رفت بايد منتظر روزها وهفته های آينده باشيم.

از زمانی که باراک اوباما در انتخابات رياست جمهوری امريکا به پيروزی رسيد وی خواهان تعامل با ايران شده است و در همين راستا در پيام نوروزی خود خواستار آغازی نو در روابط بين دو کشور شده بود.

اما رويدادهای پس انتخابات در ايران باعث نگرانی رييس جمهوری آمريکا شده است

باراک اوباما درباره مذاکرات خود با آنگلا مرکل گفت: من و صدراعظم آلمان درباره شرايط دلخراش در ايران مذاکره کرديم . امروز ما با يک صدا صحبت می کنيم؛ حق مردم ايران در تجمع، آزادنه سخن گفتند و اين صدای آنها شنيده شود، اينها آرمانهای جهانی اند. شجاعت آنها در مقابله وحشيگری آزمايشی است برای پايداری آنها در طلب عدالت.»

آقای اوباما ببا غير قابل قبول خواندن خشونت ها درايران تاکيد کرد: خشونت بکار گرفته شده عليه مردم تکان دهنده و وحشتناک است. به رغم تلاش حکومت ايران برای اين که نگذارد جهان شاهد اين خشونت ها باشد، ما آن را ديديم و آن را محکوم کرديم.
«من سخنان آقای احمدی نژاد را جدی نمي گيرم به ويژه اين که آمريکا تصميم گرفته است به هيچ وجه در انتخابات ايران دخالت نکند.البته من نگران اين موضوع هم نيستم که اقای احمدی نژاد ازمن پوزش بخواهد ولی من پبشنهاد مي کنم که آقای احمدی نژاد در مورد تعهدات خود نسبت به شهروندان کشورش به دقت بينديشد».
باراک اوباما


باراک اوباما با اشاره به اظهارت قبلی خود درباره احترام به حاکميت ملی ايران گفت:«همانگونه که قبلا گفته ام مردم ايران قاضی نهايی اقدامات حکومت خود خواهند بود. اگر حکومت ايران تمايل دارد که مورد احترام جامعه بين المللی باشد، بايد به حقوق مردم خود احترام بگذارد و به خواست آنها اعتنا کند.»

رييس جمهوری آمريکا افزود: فکر می کنم ما منتظريم که ببينيم نتيجه تحولات در ايران چه خواهد بود. خيلی روشن است گزارش ها درباره انجام خشونت ها در ايران همچنان من را عميقا نگران می کند.

وی افزود: من همچنان از حکومت ايران می خواهم که با مردمی که خواستار راهپيمايی مسالمت آميز هستند و می خواهند صدايشان شنيده شود براساس قوانينی که مورد احترام جامعه بين المللی است رفتار کند.

به دنبال اعلام نتايج دهمین دوره انتخابات رياست جمهوری در هفته گذشته، تهران و برخی از شهرهای ايران شاهد راهپيمايی مسالمت آميز معترضان بودند ولی اين اعتراض ها با سرکوب نيروهای امنيتی روبرو شد.

به گفته مقامات دولتی ايران در جريان رويارويی نيروهای پليس با معترضان تاکنون ۱۷ نفر کشته شده اند.

اوباما: احمدی نژاد به دقت بينديشد

يکی از خبرنگاران از آقای اوباما پرسيد که محمود احمدی نژاد از شما خواسته تا نسبت به دخالت در امور داخلی ايران عذر خواهی کنيد.

آقای اوباما در پاسخ به اين پرسش گفت: من سخنان آقای احمدی نژاد را جدی نمی گيرم به ويژه اين که آمريکا تصميم گرفته است به هيچ وجه در انتخابات ايران دخالت نکند.

رييس جمهوری امريکا افزود:البته من نگران اين موضوع هم نيستم که آقای احمدی نژاد ازمن پوزش بخواهد ولی من پبشنهاد می کنم که آقای احمدی نزاد در مورد تعهدات خود نسبت به شهروندان کشورش بدقت بينديشد.

محمود احمدی نژاد روز پنجشنبه بريتانيا و کشورهای اروپايی را به دخالت در امور داخلی ايران متهم کرده و گفته بود: باراک اوباما تا دير نشده خود را اصلاح کند و از دخالت در مسايل ايران بپرهيزد.

محمود احمدی نژاد در عسلويه در استان بوشهر افزوده بود: ايران از دولت های اروپايی انتظاری ندارد؛ اما چرا آقای اوباما در دام آنها افتاده است و حرف‌های آقای بوش را تکرار می‌کند.

رييس جمهوری آمريکا همچنين به مذاکرات کشورهای عضو گره ۱+۵، يعنی آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه و آلمان اشاره کرد و گفت: ما با شرکای خود در اروپا و چين و روسيه همکاری خواهيم کرد تا مانع دستيابی ايران به تکنولوژی توليد سلاح اتمی شويم و به ايران توصيه می کنيم راه احترام قواعد بين المللی را در پيش بگيرد، مسيری که امنيت بيشتر و خوشبختی مردم ايران می انجامد.

باراک اوباما در عين حال اضافه کرد: ما در هر حال يک رشته از نگرانی های امنيت ملی داريم که بايد با آنها برخورد کنيم، چون زمان همچنين به پيش می رود و ايران هم سرگرم گسترش ظرفيتهای اتمی خود است.

رييس جمهوری آمريکا در بخش ديگری ازسخنان خود با اشاره به سابقه برنامه هسته ای ايران گفت: دستيابی ايران به سلاح اتمی خود منجر به مسابقه تسليحاتی در خاورميانه خواهد شد که نه تنها برای امنيت امريکا، که بلکه چنين امری برای تمام منطقه و ازجمله خود ايران بد خواهد بود.

کشورهای غربی ايران متهم می کنند که در صدد است تا در پوشش برنامه هسته ای خود به تکتولوژی ساخت سلاح هسته ای دست يابد. ايران با رد اين اتهام می گويد برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز است.
XS
SM
MD
LG