لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۶

فراتینی: گروه هشت خشونت علیه تظاهرکنندگان را نمی پذیرد


فرانکو فراتينی، وزير خارجه ايتاليا
فرانکو فراتينی، وزير خارجه ايتاليا
فرانکو فراتينی، وزير خارجه ايتاليا روز شنبه در گفتگويی با راديو فردا در مورد مواضع گروه هشت در قبال ایران گفت: «گروه هشت مواضعش را در رابطه با ايران را بسيار روشن بيان کرده است. خشونت عليه تظاهرکنندگان آرام و صلح طلب در ايران و خشونتی را که منجر به مرگ تظاهرکنندگان شود، نمی پذيريم.»

وی افزود: « روند انتخاباتی در ايران بايد شفاف باشد. ما به استقلال ايران احترام می گذاريم و حاکميت اين کشور را می پذيريم. ولی رفتار خشن پليس و مقامات عليه تظاهرکنندگان را پذيرا نيستيم.»

آقای فرانتی در پاسخ به اين پرسش که برخی از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری به سفارت اين کشور در تهران پناهنده شده اند، گفت: « داستان بسيار ساده است. ايتاليا هميشه به مسايل حقوق بشر توجه کاملی داشته و زمانی آگاه شويم که افرادی در اين زمينه با مشکلی مواجه اند، آماده ايم قبول مسئوليت کنيم.»

وی افزود: « متاسفانه ايتاليا تنها کشور اروپايی است که در شرايط کنونی ايران چنين مسئوليتی را پذيرفته است. من چنين موضوعی را با ديگر کشورهای اروپايی درميان می گذارم چرا که در چنين شرايطی نبايد ايتاليا را تنها گذاشت و همه بايد به مسئوليت خود عمل کنند.»

وزیر خارجه ایتالیا این گفتگو را قبل از ورود به اجلاس وزرای گروه هشت با رادیو فردا انجام داد. گروه هشت به مدت سه روز مسایل مربوط به ایران، جلوگیری از گسترش سلاح های کشتار دستجمعی و مسایلی در مورد ثبات افغانستان و پاکستان را مورد بحث و گفتگو قرار دادند.

وزيران خارجه هشت کشوری صنعتی جهان موسوم به گروه هشت روز جمعه در بيانيه‌ای از جمهوری اسلامی خواستند خشونت عليه معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری را بی درنگ متوقف کند و به بحران پيش آمده پايان دهد.

در بيانيه‌ وزيران خارجه بريتانيا، کانادا، فرانسه، آلمان، ايتاليا، ژاپن، روسيه و ايالات متحده آمده است: «ما از رويدادهای پس از انتخابات رياست‌ جمهوری ايران نگرانيم. ما کاملا به حاکميت ملی ايران احترام می‌گذاريم. در عين حال ما از خشونتی که پس از انتخابات منجر به جان باختن شهروندان ايرانی شد، متاسفيم و از ايران می‌خواهيم به حقوق بنيادين بشر احترام بگذارد.»

گروه هشت همچنين از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست تا اطمينان دهند «که فرآيند اين انتخابات نمايانگر اراده مردم ايران است.»

وزيران خارجه هشت کشور صنعتی جهان جلسه سه روزه خود را پنجشنبه گذشته در ايتاليا آغاز کردند که شنبه به پايان می رسد.

ايتاليا از ايران دعوت کرده بود که به عنوان ميهمان ويژه برای رايزنی درباره اوضاع افغانستان در نشست سه روزه گروه هشت کشور صنعتی در شهر تريسته شرکت کند. اما پس از اينکه ايران به اين دعوت پاسخ نگفت و همچنين سرکوب تظاهرات‌کنندگان از سوی جمهوری اسلامی رم دعوت خود را پس گرفت.
XS
SM
MD
LG