لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۸

عفو بین‌الملل: بسیج در کمین زخمی‌هاست


یک نیروی بسیج تهران که دوشنبه دو هفته پیش در حوالی میدان آزادی به روی مردم معترض آتش گشود.
یک نیروی بسیج تهران که دوشنبه دو هفته پیش در حوالی میدان آزادی به روی مردم معترض آتش گشود.
سازمان عفو بین‌الملل روز شنبه گفت بسیج ایران «در کمین» افرادی است که در جریان اعتراضات اخیر زخمی و مجروح شده‌اند، آنها را از بیمارستان‌ها جمع می‌کند و به مکانی نامعلوم انتقال می‌دهد.

به گفته این سازمان حقوق بشری با تکیه بر گزارش‌هایی که از ایرانی‌هایی دریافت کرده که به‌تازگی از کشور خارج شده‌اند، نیروهای بسیج اجازه نمی‌دهند که کارکنان بیمارستان‌ها مشخصات افراد مجروح را ثبت کنند.

بنفشه اخلاقی، یکی از مدیران منطقه‌ای عفو بین‌الملل، به تلویزیون خبری سی‌ان‌ان گفت: «بسیجی‌ها پس از این که مجروحان درمان می‌شوند آنها را از بیمارستان‌ها به مکان‌هایی نامعلوم منتقل می‌کنند.»

سی‌ان‌ان می‌گوید گزارش‌های مشابه دیگری نیز در این زمینه دریافت کرده است. از جمله از زنی که در راه‌پیمایی‌های اخیر ایران دچار شکستگی شده و به‌تازگی وارد آمریکا شده است.

این شهروند ایرانی که نخواسته است نامش فاش شود به تلویزیون سی‌ان‌ان گفته است که «از فرط وحشت» برای درمان شکستگی قوزک پای خود به بیمارستان نرفته است.

از روز ۲۳ خردادماه که اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ایران خشم بسیاری از حامیان میرحسین موسوی و مهدی کروبی را برانگیخت و آنها را به خیابان‌ها کشاند، تاکنون صدها نفر از فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران ایرانی و غیرایرانی و معترضان به نتایج انتخابات به دست نیروهای امنیتی ایران دستگیر شده‌اند.

عفو بین‌الملل می‌گوید هشت نفر از مقامات پیشین دولت ایران نیز در میان دستگیرشدگان هستند.


«بسیجی‌ها شبانه به خانه‌های مردم حمله می‌کنند»

در همین زمینه دیدبان حقوق بشر نیز روز شنبه در گزارشی از قول شاهدان عینی خبر داد که نیروهای بسیج شب‌ها در تهران به خانه‌های مردم حمله می‌کنند و «در تلاش برای سرکوب اعتراضات مردم آنها را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند».

در این گزارش از قول یکی از ساکنان محله ونک در تهران آمده است: «از پشت بام خانه داشتیم الله‌اکبر می‌گفتیم که بسیجی‌ها وارد خیابان شدند و شروع کردند به تیراندازی هوایی به طرف ساختمان‌هایی که فکر می‌کردند صدای الله‌اکبر از طرف آنها می‌آید.»

در گزارش دیدبان حقوق بشر همچنین از قول زنی در محله ولنجک تهران آمده است که بسیجی‌ها «وقتی نتوانستند درها را باز کنند از دیوارها بالا رفتند تا وارد خانه‌های مردم شوند».

سازمان دیدبان حقوق بشر که مقر آن در نیویورک است می‌گوید گزارش‌های مشابهی از دیگر مناطق تهران از جمله سعادت‌آباد، نیاوران، فرمانیه و شهرک غرب دریافت کرده است.

در دو هفته‌ای که از آغاز اعتراضات مردم ایران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری می‌گذرد، تاکنون بر اساس گزارشات رسمی ۲۰ نفر در جریان ناآرامی‌ها کشته شده و صدها نفر زخمی و مجروح شده‌اند.

به گفته خبرنگار سی‌ان‌ان،‌رضا سیاح، درست پس از سخنرانی رهبر ایران در نماز جمعه هفته گذشته «سرکوب وحشیانه» مردم توسط «بسیجی‌های لباس‌شخصی که به هیچ کس جواب نمی‌دهند» آغاز شده است.

در همین حال امام جمعه موقت تهران در نماز جمعه دو روز پیش ضمن آن که از قوه قضاییه خواست «با سران اغتشاش بی‌رحمانه رفتار کند» از نیروهای نظامی و امنیتی و «به‌خصوص بسیجیان» صمیمانه تشکر کرد.
XS
SM
MD
LG