لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۱

برلوسکونی از احتمال تحریم ایران از سوی گروه هشت خبر داد


سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر ایتالیا
سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر ایتالیا
سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر ایتالیا، روز دوشنبه با اشاره به رویدادهای پس از انتخابات ایران گفت که جریان تصمیم‌گیری‌های در گروه هشت به سمت تحریم ایران پیش می‌رود.

نخست وزیر ایتالیا روز دوشنبه در در یک کنفرانس خبری گفت در نشست سران گروه هشت که هشتم تا دهم ماه ژوییه برگزار می‌شود اوضاع ایران در صدر موضوعات مورد بحث خواهد بود.

خبرنگاری از سیلویو برلوسکونی درباره احتمال اتخاذ تصمیم در گروه هشت برای تحریم ایران با توجه به شرایط پس از انتخابات پرسید، نخست وزیر ایتالیا در پاسخ به این سئوال گفت که «نمی‌خواهد درباره تصمیم‌های گروه هشت از پیش سخن بگوید.»

نخست وزیر ایتالیا با این حال اظهار داشت که در گفت‌وگوی تلفنی که با همتایان خود داشته است ارزیابی‌اش این است که روند امور به همان سمت تحریم می‌رود.

‌روز دوشنبه علی رغم اصرار میرحسین موسوی، به ابطال انتخابات ریاست‌جمهوری، شورای نگهبان بر این انتخابات مهر تایید زد.

پس از اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد که با اعتراض‌های گسترده در ایران مواجه شد، بیش از ۱۰ نفر طبق آمار تایید شده به دست نیروهای بسیج و نیروهای امنیتی کشته و شمار زیادی نیز زخمی و دستگیر شده‌اند. همچنین بسیاری از رهبران اصلا‌ح‌طلب، فعلان سیاسی و روزنامه‌نگاران در بازداشت به سر می‌برند.

روز جمعه در نشست وزرای خارجه گروه هشت، این گروه با صدور بیانیه‌ای از ایران خواست بی‌درنگ خشونت علیه معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری را متوقف کند و «هرچه سریع‌تر» به بحران پیش آمده پایان دهد.

در بیانیه‌ وزیران خارجه بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، روسیه و ایالات متحده آمده است: «ما از رویدادهای پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران نگرانیم. ما کاملا به حاکمیت ملی ایران احترام می‌گذاریم. در عین حال ما از خشونتی که پس از انتخابات منجر به جان باختن شهروندان ایرانی شد، متاسفیم و از ایران می‌خواهیم به حقوق بنیادین بشر احترام بگذارد.»

گروه هشت همچنین از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته تا ابراز اطمینان دهند «که فرآیند این انتخابات نمایانگر اراده مردم ایران است.»
ایران به دلیل ادامه غنی‌سازی اورانیوم، از سوی شورای امنیت، اتحادیه اروپا و ایالات متحده هم‌اکنون با تحریم مواجه است.

تاکنون باوجود آنکه رهبران اتحادیه اروپا از سرکوب تظاهرات‌کنندگان و معترضان به نتایج انتخابات ریاست ‌جمهوری ایران انتقاد کرده یا آن را محکوم کرده‌اند، اما از سخن گفتن درباره اقدامات تنبیهی پرهیز کرده‌اند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، نیز باوجود محکومیت سرکوب معترضان در ایران گفته است که می‌خواهد درباره برنامه هسته‌ای ایران با تهران وارد گفت‌گو شود.

تحریم‌هایی که تاکنون در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسیده، از جمله دربرگیرنده برخی تجهیزات نظامی، مواد و تجهیزات مرتبط با تکنولوژی هسته‌ای، سفر برخی از مقام‌ها و مسئولان ونیز برخی فعالیت‌های مالی و تجاری ایران است.

اتحادیه اروپا نیز افزون بر این تحریم‌ها، به طور خاص دارایی‌هایی بانک ملی ایران را مسدود کرده و صدور ویزا برای برخی مقام‌های ایرانی را نیز ممنوع کرده است.

ایالات متحده نیز بر پایه قانونی که در زمان بیل کلینتون وضع شده است، سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ میلیون دلار در بخش انرژی ایران را ممنوع کرده است.
XS
SM
MD
LG