لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۸

‌کره شمالی چهار موشک کوتاه برد آزمایش کرد


تصویری از یک آزمایش موشکی کره شمالی که در ژانویه ۲۰۰۹ منتشر شد
تصویری از یک آزمایش موشکی کره شمالی که در ژانویه ۲۰۰۹ منتشر شد
وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد که همسایه شمالی آن، کره شمالی، روز پنجشنبه چهار موشک کوتاه برد آزمایش کرده است.

آزمایش این موشک‌ها در حالی صورت ‌می‌گیرد که شبه جزیره در پی ‌آزمایش هسته‌ای اخیر پیونگ یانگ روزهای پر تنشی را پشت سرمی‌گذارد.

به گفته یک مقام وزارت دفاع کره جنوبی این موشک‌ها، بعد از ظهر پنجشنبه به وقت محلی، از شهر ونشان واقع در کرانه شرقی کره شمالی پرتاب شده است.

در حالی که وزارت دفاع کره جنوبی نوع این موشک‌ها را مشخص نکرده است، آژانس خبری یون‌هاپ این کشور گزارش داده است که این موشک‌ها از نوع زمین به دریا بوده‌اند.

کره شمالی پیش ازاین کشتیرانی در آب‌های ساحل شرقی این کشور به دلیل «حفاری‌های نظامی» ممنوع کرده بود.

آنچنان که پیشتر نیز رخ داده است پس از اعمال اینگونه محدودیت‌های دریانوردی، کشورهای منطقه از سوی کره شمالی آزمایش تسلیحاتی دیگری را پیش‌بینی می‌کنند.

انتظار می‌رود آزمایش موشکی روز پنجشنبه به تنش موجود در این منطقه را که در پی آزمایش هسته‌ای بیست و پنجم ماه مه به اوج خود رسید، دامن بزند.

ماه گذشته شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی، دولت این کشور را مشمول تحریم‌های جدید کرد.

در همین حال واشینگتن نیز به دنبال آن است که پشتیبانی چین را در اعمال تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی به دست آورد.

فیلیپ گلدبرگ، مسئول هماهنگی اعمال تحریم‌ها علیه کره شمالی، در دیدار با مقام‌های چینی در روز پنجشنبه تلاش می‌کند رضایت آنها برای اجرایی کردن این تحریم‌ها جلب کند..

از سوی دیگر وو داوی، نماینده ارشد چین در گفت‌وگوهای هسته‌ای، روز پنجشنبه پکن را به مقصد مسکو ترک کرد تا درباره چگونگی راضی کردن پیونگ یانگ به بازگشت به مذاکرات هسته‌ای با مقام‌های کرملین رایزنی کند.

بنا بر اعلام وزارت خارجه چین فرستاده پکن پس از مسکو، به ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی نیز سفر خواهد کرد.

کشورهای ایالات متحده، ژاپن، کره جنوبی، روسیه و چین از سال ۲۰۰۳ در تلاش هستند که در گفت‌وگو با کره شمالی این کشور را از ادامه برنامه هسته‌ای خود منصرف کنند.
XS
SM
MD
LG