لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۲

رفسنجانی: هیچ وجدان بیداری از وضع به وجودآمده راضی نیست


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری
اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز شنبه در دیدار با خانواده تعدادی از بازداشت‌شدگان در ناآرامی‌های پس از انتخابات ایران گفت فکر نمی‌کنم هیچ وجدان بیداری از وضع به وجود آمده راضی باشد.

اکبر هاشمی رفسنجانی با اشاره به «شور و اشتیاق مردم قبل از برگزاری انتخابات» و مشارکت «بسیار خوب و حماسی» آنها گفت: «متاسفانه وقایع پس از آن و مشکلاتی که برای برخی به وجود آمد ذائقه‌ها را تلخ کرد.»

خبرگزاری رویترز می‌گوید این گفته‌های آقای هاشمی رفسنجانی می‌تواند «نقدی در لفافه» باشد به شکل برگزاری انتخابات توسط مقامات دولت نهم و ناآرامی‌هایی که پس از اعلام نتیجه آن پیش آمد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در سخنانی که می‌توان گفت مهم‌ترین واکنش او به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری است «ادعای تنازع بر سر قدرت در سطوح بالای نظام» را رد کرد و گفت: «رقابت در انتخابات وظیفه‌ای اسلامی، انقلابی و ملی است و نباید به عنوان شکاف در نظام تلقی شود.»

این در حالی است که از زمان آغاز اعتراضات مردم ایران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ده‌ها تن از مقامات پیشین جمهوری اسلامی که اصلاح‌طلب به شمار می‌روند و غالب آنها در دولت محمد خاتمی حضور داشتند به اتهام دامن زدن به ناآرامی‌ها بازداشت شده‌اند.

به گفته خبرگزاری رویترز، تحلیل‌گران بازداشت این مقامات پیشین را نشانه‌ای از بروز شکافی عمیق در نظام جمهوری اسلامی دانسته‌اند.

اما اتهامات فقط به حامیان میرحسین موسوی و محمد خاتمی منحصر نشده است. روز شنبه مدیر مسئول و نماینده رهبر ایران در روزنامه کیهان تا آنجا پیش رفت که آقای موسوی را تلویحا عامل آمریکا خوانده و خواستار محاکمه او و محمد خاتمی شد.

اکبر هاشمی رفسنجانی که در دو هفته نخست اعتراضات به نتیجه انتخابات سکوت اختیار کرده بود با اظهار تاسف از اوضاع پیش آمده در جریان انتخابات و پس از آن ابراز امیدواری کرد که «با درایت و حسن مدیریت در روزهای آینده شاهد بهتر شدن اوضاع و حل مشکلات باشیم».

آقای هاشمی رفسنجانی تاکید کرد که باید «با مراعات حقوق همه شهروندان باعث افزایش اعتماد و اعتبار نظام در نزد افکار عمومی شویم».
آقای هاشمی رفسنجانی با اشاره به این که «باید به فکر حفظ منافع و مصالح نظام در درازمدت بود» تاکید کرد که باید «با مراعات حقوق همه شهروندان باعث افزایش اعتماد و اعتبار نظام در نزد افکار عمومی شویم».

اکبر هاشمی رفسنجانی، روحانی ۷۵ ساله که در ۳۰ سال گذشته همواره از او به عنوان یکی از «ارکان نظام و یاران آیت‌الله روح‌الله خمینی» یاد شده در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری که محمود احمدی‌نژاد پیروز آن اعلام شد از میرحسین موسوی حمایت کرد و مورد حمله شدید آقای احمدی‌نژاد و حامیان او، به‌ویژه در مناظره موسوی و احمدی‌نژاد، قرار گرفت.

رئيس مجلس خبرگان پیش از برگزاری انتخابات در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی اظهارات محمود احمدی‌نژاد را «دروغ‌پردازی و خلاف‌گويی‌» خواند و هدف از آن را «تحت‌الشعاع قرار دادن گزارش‌های مستند و مکرر ديوان محاسبات در خصوص مفقودالاثر بودن يک ميليارد دلار و ارتکاب چند هزار تخلّف در اجرای بودجه‌ها» دانست.
XS
SM
MD
LG