لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۸

آمریکا می‌گوید اسرائیل خود در مورد ایران تصمیم می‌گیرد


جو بایدن، معاون ریاست جمهوری آمریکا
جو بایدن، معاون ریاست جمهوری آمریکا
جو بایدن، معاون رئیس جمهور ایالات متحده، می‌گوید اسرائیل «خود می‌تواند تعیین کند که نفعش در کجاست و در مورد ایران چه تصمیمی باید بگیرد».

آقای بایدن درمصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی که روز یک‌شنبه پخش شد گفت ایالات متحده نمی‌تواند «به کشور مستقل دیگری دیکته کند که چه بکند و چه نکند».

به گفته خبرگزاری آسوشیتدپرس، به نظر می‌رسد این گفته آقای بایدن «چراغ سبزی باشد به اسرائیل برای حمله نظامی با هدف رفع تهدید اتمی ایران».

اسرائیل جمهوری اسلامی را «خطرناک‌ترین دشمن خود» می‌داند و در کنار ایالات متحده این دولت را متهم می‌کند که در پوشش برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز در پی تولید تسلیحات اتمی است.

ایران بارها این اتهام را رد کرده و تاکید کرده است که تنها برای تولید انرژی برنامه هسته‌ای خود را ادامه می‌دهد.

معاون رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه خود با اشاره به حق اسرائیل به تصمیم‌گیری مستقل گفت: «ما چه موافق باشیم و چه نباشیم، آنها حق این کار را دارند. هر کشور مستقلی حق این کار را دارد. اما هیچ فشاری هم از سوی کشور دیگری بر ما نیست تا رفتار خود را تغییر دهیم.»

آقای بایدن افزود: «اگر دولت نتانیاهو تصمیم بگیرد که دست به عملی غیر از آن چه در حال حاضر دنبال می‌شود بزند، این حق آنهاست.»

دولت اسرائیل تاکنون در مورد گفته‌های جو بایدن اظهار نظر نکرده است، اما خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید تل‌آویو به‌زودی بیانیه‌ای در این باره صادر خواهد کرد.

با این حال هفته‌نامه آلمانی اشپیگل در گزارشی که روز یک‌شنبه بر وب‌سایت خود منتشر کرد می‌گوید «سرکوب خشونت‌آمیز معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران مقامات اسرائیل را متقاعد کرده است که مسئله هسته‌ای ایران را از طریق گفت‌وگو نمی‌توان حل کرد».

اشپیگل با اشاره به این که هیچ یک از نخست وزیران اسرائیل پیش از بنیامین نتانیاهو «تا این حد جدی به گزینه حمله نظامی به ایران» نپرداخته بودند می‌گوید دولت اسرائیل به این نتیجه رسیده است که «در نهایت تنها از طریق حمله نظامی می‌توان مانع از ساخت بمب اتمی در ایران شد».

در این میان حمایت جمهوری اسلامی از دو گروه حزب‌الله لبنان و حماس فلسطین نیز اسرائیل را به‌شدت نگران می‌کند.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، در ماه مه پس از دیدار خود با بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که ایران تنها تا پایان سال جاری میلادی وقت دارد که به طور جدی به گفت‌وگوهای بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای خود بپردازد.

او گفت: «ما قرار نیست تا ابد گفت‌وگو کنیم.»
XS
SM
MD
LG