لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

توافق اوباما و مدودف برای کاستن از زرادخانه‌های هسته‌ای


اوباما و مدودف نسبت به آغاز دور تازه ای از روابط میان آمریکا و روسیه ابراز امیدواری کردند.
اوباما و مدودف نسبت به آغاز دور تازه ای از روابط میان آمریکا و روسیه ابراز امیدواری کردند.
روسای جمهور آمريکا و روسيه روز دوشنبه در باره کاستن از زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور و همکاری نزديک‌تر در جنگ با تروريسم در افغانستان به توافق رسيدند.

باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، در نخستين روز ديدار از مسکو، با ديميتری مدودف همتای روس خود در مورد کاهش زرادخانه اتمی دو کشور توافق کرد.

رييس جمهور ايالات متحده پس از گفت و گو با رييس جمهور روسيه در يک کنفرانس خبری مشترک با وی اعلام کرد، قرارداد مربوط به کاستن از زرادخانه هسته‌ای دو کشور تا پايان سال جاری ميلادی نهايی خواهد شد.

ايالات متحده آمريکا و روسيه نود و پنج درصد از تسليحات هسته‌ای جهان را در اختيار دارند. بر اساس برخی گمانه‌زنی‌ها شمار کلاهک‌های هسته‌ای آمريکا به ۲۲۰۰ کلاهک می‌رسد. در حالی که شمار کلاهک‌های اتمی روسيه حدود ۲۷۹۰ مورد برآورد می‌شود.

بر اساس معاهده جديد خلع سلاح هسته‌ای که جايگزين معاهده استارت خواهد شد، قرار است دو کشور شمار کلاهک‌های اتمی خود را به ۱۵۰۰ تا ۱۶۷۵ مورد کاهش دهند.

رييس جمهور آمريکا همچنين اعلام کرد، ايالات متحده قصد دارد در سال آينده ميلادی کنفرانسی را با موضوع امنيت هسته‌ای در جهان برگزار کند. باراک اوباما چند ماه پيش از لزوم تلاش برای رسيدن به جهانی عاری از سلاح‌های اتمی سخن گفته بود.

رييس جمهور آمريکا و همتای روس او همچنين در نخستين دور گفت و گوهای خود در باره استفاده هواپيماهای آمريکايی از حريم هوايی روسيه برای انتقال نيرو و تجهيزات به افغانستان به توافق رسيدند.

دو طرف نسبت به آغاز دور تازه‌ای از روابط ميان دو کشور که به ويژه تحت تاثير جنگ سال گذشته در گرجستان با تنش همراه شده بود، ابراز اميدواری کردند. دو کشور همچنين در زمينه از سرگيری همکاری‌های نظامی که در سال ۲۰۰۸ متوقف شده بود، به توافق رسيدند.

هر چند رييس جمهور آمريکا گفت و گوهای خود را با رييس جمهور روسيه «بسيار سازنده» توصيف کرد، با اين حال هر دو رييس جمهور از وجود اختلاف نظر ميان دو کشور بر سر موضوعاتی چون سپر دفاع موشکی و مناقشه گرجستان سخن گفتند.

ديميتری مدودف ريی جمهور روسيه با اشاره به اختلاف‌ نظرهای موجود در مورد طرح سپر موشکی آمريکا اظهار داشت، در گفت و گوهايش با اوباما در اين مورد هيچ پيشرفتی صورت نگرفته است.

در مقابل رييس جمهور آمريکا يک بار ديگر بر اهميت ايجاد سامانه دفاع موشکی آمريکا برای مقابله با «خطر ناشی از حملات موشکی از سوی کشورهايی مانند ايران و کره شمالی» تاکيد کرد.

روسای جمهور آمريکا و روسيه در مذاکرات خود خواستار ادامه رايزنی‌ها و گفت و گوهای خود در اين زمينه شدند.

باراک اوباما قرار است که در ادامه ديدار خود از مسکو روز سه‌شنبه با ولاديمير پوتين نخست وزير روسيه نيز ديدار و گفت و گو کند.
XS
SM
MD
LG