لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۹

فراخوان جامعه دفاع از حقوق بشر درباره بازداشتی‌ها و ناپدیدشدگان اخیر


صحنه‌ای درگیری خیابانی نیروهای امنیتی و معترضان به نتایج انتخابات
صحنه‌ای درگیری خیابانی نیروهای امنیتی و معترضان به نتایج انتخابات
جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، از خانواده‌های بازداشت‌شدگان و ناپدیدشدگان در اعتراض‌های هفته‌های اخیر ایران خواسته است تا اطلاعات هویتی این افراد را برای پیگیری در اختیار این نهاد حقوق بشری قرار دهند.

در بیانیه جامعه دفاع از حقوق بشر ایران که به امضای عبدالکریم لاهیجی، رئیس این جامعه و نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر رسیده، با اشاره به اذعان مسئولان قضایی ایران به آزادی دو هزار نفر از بازداشت شدگان هفته‌های اخیر و در بند بودن ۵۰۰ تن دیگر، آمده است که اکنون نه رقم واقعی زندانیان و نه هویت اکثریت آنها، هیچ‌کدام مشخص نیست و خانواده‌های آنان هم در بی‌خبری کامل و نگرانی مدام به سر می‌برند.

اشاره این بیانیه به اظهارات اخیر دادستان كل كشور است كه گفته بود بيش از ۲۵۰۰ نفر در جريان اعتراض ها به نتايج انتخابات رياست جمهورى دهم بازداشت شده اند كه پرونده ۵۰۰ نفر از آنها قرار است هفته آينده به دستگاه قضايى ارجاع شود.

در ميان بازداشت‌شدگان علاوه بر معترضان خيابانى، ده‌ها فعال سياسى، مدنى و دانشجو نيز وجود دارند كه به گفته خانواده‌هاى آنها، اطلاعى دقيقى از سرنوشت، اتهام و نحوه رسيدگى به پرونده آنها وجود ندارد.

جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران همچنین گفته است که به تازگی شکوائیه‌ای از سوی این جامعه و فدارسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر به دو نهاد ویژه سازمان ملل، گروه تحقیق در مورد بازداشت‌های خودسرانه و نیز گروه تحقیق درباره گمشدگان قهری، در مقر اروپایی آنها در ژنو ارائه شده که مشخصات ۱۷۲ تن از دستگیرشدگان ضمیمه آن است.

جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران همچنین می‌گوید، از آنجا که «نمایش‌های فضاحت‌بار تلویزیونی» جمهوری اسلامی مؤید اعمال شکنجه‌های بدنی و روانی بر روی زندانیان است، رونوشتی از این شکوائیه برای گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره شکنجه هم ارسال شده است.

این بیانیه بار دیگر تأکید کرده است که رقم واقعی بازداشت‌شدگان در پی «کودتای ۲۲ خرداد» بیش از ارقام اعلام شده از سوی مسئولان انتظامی، اطلاعاتی و قضایی جمهوری اسلامی است و «بنا به خبرهای موثق» رقم کشته‌شدگان هم به مراتب بیش از تعداد ۲۰ کشته‌ای‌است که مقامات انتظامی، اطلاعاتی اعلام کرده‌اند.

جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، از خانواده‌های بازداشت‌شدگان، یا ناپدیدشدگان اعتراض‌های اخیر خواسته است، از آنجا که آئین رسیدگی در دو نهاد یاد شده سازمان ملل مستلزم دادن اطلاعات دقیق درباره هویت زندانی یا گمشده، و تاریخ و محل دستگیری یا ناپدید شدن اوست، اطلاعات مرتبط را به این کانون ارسال کنند.

این امکان از طریق ارسال نامه به آدرس:


LDDHI
BP 2
75624 Paris cedex 13 France


و یا ارسال ایمیل به نشانی lddhi@wanadoo.fr فراهم خواهد بود.
XS
SM
MD
LG