لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۰

«کانون وکلا آیین‌نامه جدید قوه قضائیه را قبول ندارد»


رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد که آیین‌نامه جدید قوه قضائیه در مورد وکلای کشور مخالف استقلال آنها و قانون اساسی است و «کانون وکلا آن را قبول ندارد.»

بر اساس آیین‌نامه جدید قوه قضائیه جمهوری اسلامی، این قوه می‌تواند پروانه وکالت افراد را در هر زمانی که مناسب تشخیص دهد لغو کند.

به موجب این آیین‌نامه جدید که قوه قضائیه خود می‌گوید استقلال وکلای ایرانی را افزایش می‌دهد، علاوه بر وزارت اطلاعات و اداره سجل قضایی، واحد گزینش قوه قضاییه نیز در بررسی صلاحیت وکلا دخیل خواهد بود.

بهمن کشاورز، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا، در نشست خبری این اتحادیه گفت: «به طور کلی کانون وکلا در مورد تمام مردم و اعضای خود معتقد به حمایت از آزادی‌های فردی و اجتماعی افراد، چه راست و چه چپ، است.»

در همین زمینه محمد جندقی، رئیس کانون وکلای مرکز، اشاره کرد که استقلال کانون وکلا «بعد از ۵۷ سال به دست آمده و وکلا اجازه نخواهند داد که این استقلال به‌سادگی پایمال شود.»

آقای جندقی افزود: «این جلسه تنها برای دفاع از حقوق صنفی ۲۵ هزار وکیل در درجه اول و دفاع از حقوق ۷۰ میلیون نفر مردم ایران» تشکیل شده است.

رئیس کانون وکلای مرکز تاکید کرد که مردم باید بتوانند «وکلایی داشته باشند که بدون دغدغه و ترس از آنان دفاع کرده و با قاضی برای دادرسی عادلانه همکاری کنند.»

آیین‌نامه جدید قوه قضائیه که روز چهارم تیرماه منتشر شد هیاتی از این قوه را مختار می‌سازد ناظر انتخابات کانون وکلا باشد و همین هیات می‌تواند صلاحیت وکلا را سلب کند یا پروانه وکالت آنها را تمدید نکند.

این آیین‌نامه در حالی صادر شده است که دور دوم ریاست آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی بر قوه قضائیه در مردادماه به پایان می‌رسد.
XS
SM
MD
LG