لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۷

«۱۵۰ ميليون تومان خسارت حمله به کوی دانشگاه تهران»


نمایی از خسارات وارده به کوی دانشگاه تهران در سال جاری
نمایی از خسارات وارده به کوی دانشگاه تهران در سال جاری
معاون دانشجويی دانشگاه تهران می‌گويد: خسارت وارده به کوی دانشگاه در جريان حمله به خوابگاه دانشجويان بدون احتساب خسارات وارده به اموال دانشجويان حدود ۱۵۰ ميليون تومان برآورد می‌شود.

مهدی قمصری معاون دانشجويی دانشگاه تهران روز سه‌شنبه به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گفت: «در تعطيلات فعلی کوی تلاش شده است تا قسمت‌های آسيب ديده بازسازی شود.»

روز بيست و چهارم خرداد ماه و تنها دو روز پس از انتخابات رياست جمهوری و آغاز اعتراض‌ها نسبت به نتايج آن، نيروهای امنيتی شامل نيروهای پليس و نيروهای موسوم به لباس شخصی با حمله شبانه به کوی دانشگاه تهران شمار زيادی از دانشجويان را زخمی و جمع زيادی را هم بازداشت کردند.

شاهدان عينی به روزنامه بريتانيايی «گاردين» گفته اند که دست کم پنج نفر از دانشجويان در اين حمله جان خود را از دست دادند که در ميان آنها دو دختر دانشجو هم وجود داشتند. دفتر تحکيم وحدت هم کشته شدن اين پنج نفر را تاييد کرده بود.

گزارش‌ رسانه‌های داخلی ايران هم از خسارات سنگين وارد شده به تاسيسات خوابگاه دانشگاه تهران حکايت داشت.

به دنبال اين حادثه، محسن کوهکن، سخنگوی هيات رئيسه مجلس شورای اسلامی گفته بود: نيروی انتظامی با دستور فرهاد رهبر، رييس دانشگاه تهران وارد کوی شده است.

رييس دانشگاه تهران اين سخنان را تکذيب کرده و از تشکيل «چهار کار گروه» برای رسيدگی به حادثه حمله به خوابگاه دانشگاه تهران خبر داد.

فرهاد رهبر در عين حال گفته بود: ميزان خسارات مالی و جانی حمله اخير به کوی دانشگاه با حمله گروه‌های فشار به کوی دانشگاه تهران در ۱۸ تير سال ۱۳۷۸ قابل مقايسه نيست و تنها پنج نفر از دانشجويان در بيمارستان بستری هستند.

در سال ۱۳۷۸ نیز نيروهای لباس شخصی با حمله به کوی دانشگاه تهران دست کم يک نفر را کشته و خسارات زيادی به خوابگاه دانشجویان وارد کردند.

ساعاتی پيش از حمله به کوی دانشگاه، دانشجويان ساکن خوابگاه در اعتراض به توقيف روزنامه «سلام» به طور مسالمت آميز تظاهرات کرده بودند.

به گفته مهدی قمصری قرار است، فرمی در ميان دانشجويان توزيع شود، تا آنها ميزان خسارات وارده به اموال خود را در آن اعلام کنند. معاون دانشجويی دانشگاه تهران همچنين اظهار داشت: «يک مرجع بايد هزينه خسارات وارد شده به کوی را تامين کند.»

وی خسارت ۱۵۰ ميليون تومانی وارده به کوی دانشگاه تهران در جريان حمله نيروهای پليس و لباس شخصی‌ها را تنها شامل آسيب‌های وارد شده به ساختمان‌های کوی همچون شکستگی درها و پنجره‌ها و آتش‌سوزی‌های اتاق‌ها و موارد مشابه دانست.
XS
SM
MD
LG