لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۳

تایید دو مورد تازه از ابتلا به آنفلوانزای خوکی در ایران


میزان گسترش آنفولانزای خوکی در جهان.
میزان گسترش آنفولانزای خوکی در جهان.
رئيس مرکز مديريت بيماری‌های واگيردار وزارت بهداشت ايران از تاييد دو مورد جديد از ابتلا به بيماری آنفلوآنزای خوکی در کشور خبر داده است.

محمد مهدی گويا روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، با اعلام اين خبر اضافه کرد، هر دو بيمار به تازگی از سفر حج عمره بازگشته بودند.

مقام‌های بهداشتی جمهوری اسلامی ایران در روز اول تير ماه سال جاری از ثبت نخستين مورد بيماری آنفولانزای خوکی در کشور خبر داده بودند. در آن زمان اعلام شد، يک نوجوان شانزده ساله ايرانی مقيم آمريکا که به همراه خانواده خود وارد ايران شده بود، به اين بيماری مبتلا شده است.

به گفته رئيس مرکز مديريت بيماری‌های واگيردار وزارت بهداشت ايران يک مورد از بيماری آنفولانزای خوکی در ايران مربوط به يک زن ۵۷ ساله است، که هم‌ اکنون در بيمارستان بستری شده و حال عمومی وی نيز مساعد است.

بيمار ديگر يک ۲۴ ساله است که به صورت سرپايی تحت مراقبت و درمان است و حال عمومی وی نيز مساعد گزارش شده است. هر دو نفر به تازگی از سفر حج در عربستان سعودی بازگشته‌اند.

محمد مهدی گويا همچنين از «تحت درمان بودن» اطرافيان اين دو نفر خبر داد و افزود، مقام‌های بهداشتی ايران با «اعزام زايران به حج عمره با حساسيت بيشتری برخورد می‌کنند.»

شمار مبتلايان به آنفولانزای خوکی در عربستان سعودی ۲۳۲ نفر اعلام شده است. به دليل گسترش اين بيماری در عربستان سعودی احتمال لغو مراسم حج امسال وجود دارد.

آقای گويا گفته است، سازمان بهداشت جهانی قرار است، در باره برگزاری يا عدم برگزاری حج تمتع امسال تصميم‌گيری کند.

همچنين به گفته وی تا کنون بيماری آنفولانزای خوکی در ۱۰۴ کشور جهان ثبت شده است که ايران به عنوان نود و چهارمين کشور به اين بيماری آلوده شده است.

روز چهارشنبه همچنين کامران باقری لنکرانی، وزير بهداشت ايران، اخبار مربوط به وجود «حداقل سی مورد آنفولانزای خوکی در ايران» را رد کرد و از ادامه « برنامه غربالگری به ويژه برای مسافران خارج از کشور» خبر داد.

پيشتر نيز مقام‌های بهداشتی در ايران از آماده‌باش واحدهای درمانی مستقر در ورودی‌های هوايی، زمينی و دريايی کشور خبر داده و وزارت بهداشت نيز از شهروندان ايرانی خواسته بود از سفرهای غير ضروری به مناطق آلوده خودداری کنند.
XS
SM
MD
LG