لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

مهدی کروبی: آيا بايد با گلوله به اعتراض آرام مردم پاسخ داد؟


مهدی کروبی
مهدی کروبی
مهدی کروبی يکی از نامزدهای اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهوری عصر روز چهارشنبه با حضور در منزل سهراب اعرابی با بستگان وی ديدار و با آنها ابراز همدردی کرد.

به گزارش سايت خبری سحام نيوز مهدی کروبی ديگر نامزد معترض به نتايج انتخابات رياست جمهوری با حضور در منزل سهراب اعرابی که در جريان اعتراض‌های خيابانی در تهران جان خود را از دست داده است، اعلام کرد، همچنان پيگير حقوق بازداشت‌شدگان و آسيب‌ديدگان حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری دهم خواهد بود.

دبير کل حزب اعتماد ملی با ابراز تاسف از اين که به اعتراض آرام مردم نسبت به نتايج انتخابات با گلوله پاسخ داده شده است، اظهار داشت: « انتخاباتی برگزار شد که مردم نسبت به نتيجه آن معترض بودند و بنابراين با برگزاری راهپيمايی‌های آرام خواهان احقاق حق خود بودند ولی متاسفانه عده ای با گلوله پاسخ اعتراضات آرام مردم را دادند. ولی آيا بايد پاسخ اعتراضات مردم اين گونه داده می شد؟»

‌روز سه شنبه و تنها يک روز پس از خاکسپاری سهراب اعرابی ميرحسين موسوی نيز به اتفاق همسرش به منزل وی رفته و با اعضای خانواده اين قربانی حوادث پس از انتخابات ابراز همدردی کرده بود.

آقای موسوی در سخنانی در جمع اعضای خانواده سهراب اعرابی از وی با عنوان «نماد همه شهدا» ياد کرده و از مبارزه مردم ايران با عنوان «راهی بی‌برگشت» نام برده بود.

به گفته يکی از بستگان سهراب اعرابی، وی پس از شرکت در راهپيمايی ۲۵ خرداد، ديگر به خانه برنگشته بود.

در اين مدت مادر وی هر روز برای کسب اطلاع از سرنوشت فرزندش به مقابل زندان اوين می‌رفت، ولی مسئولان مربوطه از دادن اطلاعات خودداری می‌کردند.

مقام‌های قضايی جمهوری اسلامی روز شنبه بيستم تيرماه خبر مرگ سهراب اعرابی را به خانواده وی اطلاع داده بودند.

بر اساس آمارهای رسمی دست‌کم ۲۰ نفر در روايدادهای پس از انتخابات به دست بسيج يا نيروهای انتظامی کشته شده‌اند. با اين حال احتمال داده می شود که تعداد کشته شدگان بسيار فراتر از اين ميزان باشد.

«مسئولان بايد پاسخگو باشند»


مهدی کروبی نيز که مقام‌های جمهوری اسلامی را به تقلب سازمان يافته در انتخابات رياست جمهوری متهم کرده است، در بخش ديگری از سخنان خود با تاکيد بر پيگيری سرنوشت بازداشت شدگان و آسيب ديدگان حوادث اخيراظهار داشت:« ‌من از مسئولان درخواست می کنم که پاسخگوی خانواده های آسيب ديدگان حوادث اخير باشند و چه بسيارند خانواده های که اين روزها طی تماسی اعلام می کنند که از سرنوشت فرزندانشان بی خبر هستند.»

خانم پروين فهيمی مادر سهراب اعرابی نيز با اشاره به اين که تاکنون هيچ يک از نهادهای ذيربط پاسخ‌گوی مرگ پسرش نبوده‌اند، در حضور کروبی اعلام کرد، قصد دارد از تمامی «نهادهای مرتبط» با مرگ فرزندش شکايت کند.

طبق این گزارش، وی در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده و بغض در گلو داشت به مهدی کروبی گفت: «هنگامی که با بنده تماس گرفتند، گفتند که به زندان بيايم چرا که قرار است پسرم آزاد شود. ولی وقتی من به آنجا رفتم، جسد وی را تحويل گرفتم ، چه کسی پاسخ گوی اين اتفاق خواهد بود.؟»

‌بر اساس اين گزارش هنگام حضور مهدی کروبی در نزديکی منزل اعرابی جمعيت زيادی در آنجا تجمع کرده و با سر دادن شعارهايی چون «کروبی کروبی حمايتت می کنيم» يا «کروبی با غيرت، برس به داد ملت»، خواستار ادامه پيگيری‌های وی برای «احقاق حقوق» بازداشت شدگان و آسيب ديدگان حوادث اخير شدند .
XS
SM
MD
LG