لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۴

دو کیلومتر امضا بر تومار «احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران نیست»


تومار سبز در پاریس
تومار سبز در پاریس
از چند هفته پیش ایرانیان ۱۸۴ شهر دنیا توماری سبزرنگ را در معرض دید گذاشتند و بر روی آن امضا جمع کردند که بالای آن نوشته شده بود: «احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران نیست».

این تومارها اکنون از شهرهای مختلف جهان به پاریس فرستاده شده‌اند. اما قرار است در پاریس با این تومار بلند چه کاری صورت گیرد؟

رادیو فردا در این باره گفت‌وگویی کرده است با شبنم پارسی، هماهنگ کننده نمایش این تومار در پاریس.

خانم پارسی این تومار را این چنین توصیف می‌کند:

تومار سبز که بلندترين تومار اعتراضی دنيا است، تقريبا از يک ماه پيش کار خود را آغاز کرده و مردم و به ويژه ايرانی‌های ساکن در تمام شهرهای دنيا از اين تومار آگاه بودند.

بالای اين تومار نوشته شده « احمدی نژاد رئیس جمهور ايران نيست» و در زير آن به زبان محلی آن کشور همين جمله نوشته شده است.

هدف از تهيه چنين توماری اين است که صدای جنبش سبز ايران که اکنون از رنگ فراتر رفته و به يک جنبش آزادی خواهی تبديل شده است، به گوش تمام مردم دنيا برسد و همه بدانند در ايران چه اتفاقی رخ می‌دهد.

تومار سبز در لایپزیگ آلمان

اشاره کردید که در شهرهای دنيا مردم جمع شدند و اين تومار را امضا کردند. آمار دقيقی داريد که در چند شهر اين تومار امضا شده است؟

در مورد آمار دقیق، ما دقیقا از ۱۸۴ شهر دنيا خبر داريم. یعنی ۱۸۴ شهر از ابتدای راه با ما بودند، و برای جمع‌آوری امضا ثبت‌نام کردند. اما شهرهايی هم بودند که با شنيدن داستان اين تومار سبز به ما پيوستند. ما اطلاعی از آنها نداشتیم اما الان که زمان ارسال تومارها از جاهای مختلف دنیا به یک نقطه خاص (پاریس) رسیده، شهرهای دیگری غیر از فهرست اولیه هستند که از ما نشانی می‌خواهند برای فرستادن تومار. ما از این شهرها خبری نداشتیم اما الان می‌بینیم که همان استانداردهای ما را در جمع‌آوری امضا رعایت کرده‌اند. بنابر این، تعداد شهرها الان به حدود ۱۹۵ شهر می‌رسد.

وقتی تومارهای شهرها به دست شما برسد، قصد دارید با آنها چه کار کنید؟

در ابتدای این طرح بنا بر اين بود که تومار را از يک ساختمان بلند مانند برج ايفل آويزان کنيم. آن موقع نمی‌دانستيم آيا امکان عملی چنين کاری وجود دارد يا نه. بعدا متوجه شدیم که تاکنون چنین کاری در برج ایفل سابقه نداشته است و مسئولان هم اجازه این کار را نمی‌دهند. علاوه بر اين، طول تومار هم از ارتفاع ايفل بسيار بيشتر است. حيف می‌دانيم که اين تومار بسيار بلند را، که تخمين می‌زنيم حدود دو کيلومتر باشد، از برج ايفل با ۳۰۰ متر ارتفاع آويزان کنيم.

به هر حال،‌ تومارهای شهرهای مختلف دنیا الان در راه پاریس هستند. هنگامی که تمامی آنها برسند در اينجا به هم وصل می‌شوند و تومار بلند اصلی شکل گرفته خواهد شد.

قصد داریم در اولین قدم این تومار بلند را در فاصله ايوان حقوق بشر، که يک سوی برج ايفل است، و ديوار صلح، در سوی ديگر برج، به نمايش بگذاريم.

الان در حال هماهنگی برای اجرای این فکر هستیم. به خصوص که محدودیت‌هایی هم هست. از جمله اینکه ۲۶ ژوییه مسابقات دوچرخه‌سواری «تور دو فرانس» به پاریس می‌رسد.

با این حساب در مرحله فعلی برنامه شما این است که تمام یا قسمتی از این تومارها در محوطه پربازدیدی در شهر پاریس، مانند همین ایوان حقوق بشر تا دیوار صلح که اشاره کردید، به معرض دید عموم گذاشته شود.

این را بگویم که ما «همه» تومار را به معرض دید خواهیم گذاشت. برای تک‌تک امضاهای روی این تومار ارزش زیادی قائلیم و نمی‌خواهیم حتی یک امضاها نیز از نگاه‌ها دور بماند.

بعد از نمایش اولیه این تومار قصد دارید با اصل این پارچه بلند چه کنید؟

این تومار متعلق به تمام کسانی ست که در جمع‌آوری آن شرکت داشته‌اند و به همین خاطر به عنوان ملکی عمومی بین ما خواهد بود. قصد داریم آن را در مراکز مختلفی در دنیا به نمایش بگذاریم. هر جا که لازم باشد آن را عرضه می‌کنیم و قوی‌تر از قبل به نمایش می‌گذاریم. البته هنوز داریم امضاهایی از ایران دریافت می‌کنیم.

از ایران؟ چگونه از ایران امضا دریافت می‌کنید؟

کسانی که در ایران هستند و علاقه دارند این تومار را امضا کنند،‌ عبارت «احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران نیست» را به اضافه امضای خود به ما ایمیل کنند. به این نشانی world.greenscroll@gmail.com امضاهایی که از طریق ای نشانی به دست ما برسند بر روی پارچه چاپ و به سایر امضاها الصاق خواهند شد.
XS
SM
MD
LG