لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۸

آیت‌الله یزدی رفسنجانی را به حمایت از «اغتشاش‌گران» متهم کرد


آیت‌الله محمد یزدی، عضو مجلس خبرگان رهبری
آیت‌الله محمد یزدی، عضو مجلس خبرگان رهبری
رئيس شورای عالی جامعه مدرسين حوزه علميه قم و از اعضای شورای نگهبان اعلام کرد که «سکوت طولانی‌‌مدت هاشمی رفسنجانی در مورد انتخابات نوعی حمايت و پشتيبانی از اغتشاش‌گران بود.»

به گزارش خبرگزاری نيمه‌رسمی فارس، آيت‌الله محمد يزدی که معاونت مجلس خبرگان را نيز بر عهده دارد روز شنبه، در جمع خبرنگاران، به‌شدت از سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه تهران انتقاد کرد و گفت: «در حکومت اسلامی مشروعيت و مقبوليت با يکديگر متفاوت است و همراهی مردم برای حکومت مشروعيت ايجاد نمی‌کند.»

آقای رفسنجانی در نماز جمعه با توصيف خود به عنوان کسی که «لحظه به لحظه همراه انقلاب بوده» از قول آيت‌الله روح‌الله خمينی گفت که «مردم اگر همراه ما باشند همه چيز داريم» و ادامه داد که «اگر مردم راضی نباشند» حکومت غيرممکن است.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجلس خبرگان، که روز جمعه پس از هشت هفته در مقام امام جمعه تهران ظاهر می‌شد با اشاره به حضور انبوه مردم در انتخابات گفت که «هدف مقدس ما بازگرداندن اعتمادی است که مردم را وارد ميدان کرد».

آيت‌الله يزدی همچنين گفت که «آقای هاشمی رفسنجانی در خطبه‌ اول و دوم خود زيربنای ديگری را مطرح کرده است که می‌خواهم بگويم حتما ايشان اشتباه کرده و اشتباه می‌کنند. به آن چه مورد اتفاق فقهای اسلامی و شيعه‌ اثنی‌عشری است توجه نشده و آن مساله‌ حق حاکميت در نظام جمهوری اسلامی ايران است که ناشی از مردم و خداوند متعال است.»

این عضو مجلس خبرگان افزود: «من به عنوان يک فرد از آقای هاشمی رفسنجانی می‌پرسم که شما چه‌کاره هستيد که می‌گوييد دستگيرشدگان انتخابات بايد آزاد شوند، اگر خيرخواه مردم و نظام هستيد، بايد توجه کنيد که در بررسی‌ پرونده اين افراد بايد دقت بيشتری شود.»

آقای رفسنجانی در اين مورد گفته بود که «زندانی‌ها را اجازه دهيم که به خانواده‌هاشان برسند.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن آن که خواستار آزادی فوری تمام زندانيان پس از انتخابات شد هشدار داد که «نگذاريم که به خاطر زندانی بودن عده‌ای دشمنان ما ما را شماتت کنند».

آقای رفسنجانی همچنين گفت که بايد با «آسيب‌ديدگان» حوادث پس از اعلام نتيجه انتخابات «همدردی و دلجويی شود.»

بر اساس آمار رسمی، دست‌کم ۲۰ نفر در جريان حوادث پس از اعلام نتيجه انتخابات جان خود را از دست داده‌اند. اين در حالی است که نهادهای مدافع حقوق بشر این تعداد را بسيار بيشتر می‌دانند.

«مقام معظم رهبری خطر اغتشاشات را برطرف کردند، ولی آقای هاشمی مجددا دنبال اين است که خطر را دامن بزند.»
آیت‌الله محمد یزدی
آقای يزدی با اشاره به سخنان آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفت: «مقام معظم رهبری خطر اغتشاشات را برطرف کردند، ولی آقای هاشمی مجددا دنبال اين است که خطر را دامن بزند.»

به گفته محمد یزدی، پيشتر آقای خامنه‌ای در خطبه سياسی نماز جمعه «شرکت گسترده مردم در انتخابات را نشانه حمايت امام زمان و مردم از نظام جمهوری اسلامی دانست. او کسانی را که از آنان با عباراتی چون سياستمداران يا صحنه‌گردانان ياد می‌کرد تهديد کرد که در صورت دست برنداشتن از اقدامات خود با سخت‌گيری بيشتری با آنان برخورد خواهد کرد.»

آيت‌الله يزدی افزود: «اين که گفته می‌شود که فضا را آماده کنيد تا هر کسی حرف بزند و مردم تصميم بگيرند يعنی ميرحسين موسوی بگويد بايد انتخابات باطل شود و مردم نيز عمل کنند، اين حرف چه خاصيتی دارد.»

آقای هاشمی رفسنجانی روز جمعه در بخشی از راه حل‌های خود برای رفع «بحران» موجود در ايران خواستار شرايطی شد که «همه بتوانند حرف‌شان را بزنند.» او گفت:‌ «بايد فضايی به وجود بيايد که همه بتوانند حرف‌شان را بزنند، به‌خصوص در صداوسيما.»
XS
SM
MD
LG