لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

خالد مشعل: جلوی توافق نهایی صلح با اسرائیل را نخواهیم گرفت


خالد مشعل رئیس دفترسیاسی حماس
خالد مشعل رئیس دفترسیاسی حماس
خالد مشعل رئیس دفترسیاسی حماس گفته است که سازمان وی از یک توافق نهایی صلح میان اسرائیل و فلسطینی ها جلوگیری نخواهد کرد.

خالد مشعل دردیدار با الکساندر سلطان‌اف، معاون وزیر خارجه روسیه که به خاورمیانه سفرکرده، گفته است اگر محمود عباس رهبرتشکیلات خودگردان فلسطینی با اسرائیل به پیمان نهایی صلح برسد و این پیمان در همه پرسی مردم فلسطینی به تصویب برسد، «حماس مانعی در برابر آن نخواهد بود».

این سخنان خالد مشعل را آقای سلطان اف در جریان دیدارهای دو روز اخیر خود با بلندپایگان اسرائیل به آگاهی آنها رسانده است. معاون وزیر خارجه روسیه که پس از دیدار با خالد مشعل در دمشق به اسرائیل رفت، با شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل و وزیران دفاع و خارجه اسرائیل دیدارکرده بود.

به نوشته روزنامه هاآرتص، آقای سلطان اف مقام های اسرائیل را از«پیام های مثبتی که از خالد مشعل دریافت کرده، با خبر ساخت و تاکید کرد که نباید از این پیام های رهبر حماس غافل شد».

درمیان ناخشنودی اسرائیل، روسیه در دهه اخیر مناسبات نزدیک با حماس را حفظ کرده و همواره با انتقادهای اسرائیل روبرو شده است.

هاآرتص نوشته است: «خالد مشعل به معاون وزیرخارجه روسیه گفته است که حماس با اسرائیل مذاکره سیاسی نمی کند، اما با مذاکره محمود عباس با اسرائیل مخالفتی ندارد و اگر گفت و گوهای او منجر به دستیابی به پیمان نهائی صلح شود و مردم فلسطینی در رفراندوم آن را بپذیرند، حماس نیز مقاومتی نخواهد کرد».

به نوشته هاآرتص، میزبانان اسرائیلی معاون وزیرخارجه روسیه نسبت به پیامی که او بیان کرد، ابراز تردید کردند.

شیمون پرز به آقای سلطان‌اف گفته است: «حماس مانند تروریست های چچن است. فکرنکنید که حماس می تواند میانه رو باشد. این یک سازمان تروریستی تمام عیار است که ازروزی که اسرائیل غزه را ترک کرده بی وقفه در فکر ساختن راکتهایی با برد طولانی تراست. حماس با سازندگی درغزه کاری ندارد. تنها در اندیشه ویرانی و ضربه زدن است».

یووال دیسکین، رئیس سازمان امنیت داخلی اسرائیل، در نشست یکشنبه گذشته دولت اسرائیل از «پیام های ملایم و آشتی جویانه» بلندپایگان حماس در دوره اخیر سخن گفت و از جمله تاکید کرد که سخنرانی ماه گذشته خالد مشعل به مفهوم موافقت حماس با تشکیل کشورفلسطین تنها درمرزهای پیش از جنگ ۱۹۶۷ است و هرچند این سازمان اسلام گرا، ایدئولوژی خود را حفظ کرده اما اکنون نگاه حماس به سوی عرصه سیاسی است و می خواهد حکومت محمود عباس را به چالش بکشد».

بنیامین نتانیاهو نخست وزیراسرائیل در آن نشست آقای دیسکین را ساکت کرد و گفت: «کار نهاد شما امور امنیت داخلی است، از بیان مسائلی که مربوط به تصمیم گیری های سیاسی است خودداری کنید».

سازمان اسلام گرای حماس، با تاکید بر «مقاومت مسلحانه» در سال ۱۹۸۷ توسط شیخ احمد یاسین، عبدالعزیز الرنتیسی و محمد طه که سه عضو ارشد شاخه فلسطینی «اخوان المسلمین» بودند، پایه ریزی شد.

در زمان شالوده ریزی حماس، سازمان آزادیبخش فلسطین و جنبش فتح راه مقاومت مسلحانه علیه اسرائیل را ترک کرده و به سوی قراردادهای صلح با اسرائیل پیش می رفتند.

حماس و فتح اکنون مدت های دیرین است که رقیب سرسخت یکدیگر محسوب می شوند.

مذاکرات سیاسی تشکیلات فلسطینی و اسرائیل بر سر صلح نهائی، سال گذشته اندکی قبل از پایان کار دولت اهود اولمرت متوقف شد، و حکومت خودگردانی برای از سرگیری آن، خواهان اجرای شرط های اساسی از سوی دولت راستگرای نتانیاهو است.
XS
SM
MD
LG