لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۵

درخواست کمیته پیگیری امور زندانیان برای جمع‌آوری اطلاعات


یکی از سلول‌های زندان اوین
یکی از سلول‌های زندان اوین
کمیته پیگیری امور زندانیان انتخابات که از سوی میرحسین موسوی و مهدی کروبی تشکیل شده است با صدور بیانیه‌ای از بستگان و خانواده‌های بازداشت‌شدگان انتخاباتی دعوت کرد در صورت تمایل برای پیگیری حقوقی با این کمیته تماس بگیرند.

تصمیم برای ایجاد کمیته پیگیری امور زندانیان انتخابات پس از دیدار محمد خاتمی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی و در بحبوحه دستگیری‌های گسترده انتخاباتی صورت گرفت.

در پی این دیدار مرتضی الویری و ابراهیم امینی از سوی مهدی كروبی، و علیرضا بهشتی و محمد مقدم از طرف میرحسین موسوی مامور تشكیل این كمیته شدند.

در بیانیه‌ای که این کمیته صادر کرده با اشاره به «نارضایتی بخش عمده‌ای» از شهروندان ایرانی نسبت به نتایج دهمین دوره انتخبات ریاست‌ جمهوری و «بازداشت گسترده معترضان» آمده است: «در روند فزاینده و پرشتاب بازداشت‌ها که عموما خارج از چارچوب و روال قانونی انجام گرفت، بسیاری از خانواده‌ها و بستگان افراد بازداشت‌شده،‌ امکان و مجال مطلع شدن از وضعیت و چگونگی بازداشت این افراد و مراحل بعدی آن را نیافته و لاجرم در شرایط اضطراری و نگرانی بی‌خبری از وضعیت عزیزان خود به سر می‌برند.»

این بیانیه می‌افزاید: «در همین راستا دفتری تحت عنوان کمیته پیگیری امور زندانیان انتخابات از سوی دو کاندیدای معترض،میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دایر شده است که به پیگیری امور افراد بازداشت‌شده و تعقیب روند پرونده آنان مشغول است.»

کمیته پیگیری امور زندانیان انتخابات در ادامه از کسانی که «فردی بازداشتی در دایره بستگان و آشنایان خویش دارند یا متقاضی دریافت اطلاعات و اخباری از وضعیت آنان هستند»، خواسته است در طول ایام هفته (از شنبه تا چهارشنبه) بین ساعات ۱۰ صبح تا ۱۸ بعدازظهر با شماره تلفن ۷۷۶۳۷۶۹۶ تماس بگیرند یا اینکه به نشانی اینترنتی zendanian@gmail.com ایمیل بزنند.

در همین حال میرحسین موسوی، روز چهارشنبه ۳۱ تیرماه در دیدار با جمعی از روزنامه‌گاران و اصحاب رسانه بار دیگر خواستار آزادی همه زندانیان انتخاباتی شد.

از سوی دیگر سایت سحام نیوز، متعلق به حزب اعتماد ملی، در گزارشی اعلام کرد که اعضای کمیته پیگیری امور زندانیان انتخابات با مهدی کروبی به تازگی دیدار کرده‌اند.

برپایه این گزارش در این دیدار مهدی کروبی بر پیگیری حقوق بازداشت‌شدگان و رسیدگی به امور خانواده‌های افرادی که در حوادث اخیر کشته یا مفقود شده‌اند بار دیگر تاکید کرد. مهدی کروبی همچنین خواستار تعیین وکلایی برای رسیدگی به امور این خانواده‌ها شده است.

این گزارش می‌افزاید در این نشست مقرر شده است که دایره‌ای حقوقی برای پیگیری مسائل خانواده‌های جانباختگان و مفقودان از سوی میر حسین موسوی مهدی کروبی تعیین شود.

همچنین علیرضا حسینی بهشتی، سخنگوی کمیته پیگیری امور زندانیان انتخابات، در این جلسه گفت که قرار است که این کمیته یک بانک اطلاعاتی درباره بازداشتی‌ها و کشته‌شدگان تشکیل دهد.
XS
SM
MD
LG