لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۴

اصرار کنگره بر تشديد سخت‌گيری بر ايران


هوارد برمن، رئيس کميته روابط خارجی مجلس نمايندگان
هوارد برمن، رئيس کميته روابط خارجی مجلس نمايندگان
رئيس کميته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به طرح خود برای تحريم صدور فرآورده‌های نفتی به ايران گفت که این طرح از حمايت ۲۶۰ نفر در مجلس نمايندگان برخوردار است.

هوارد برمن، نماينده حزب دموکرات در مجلس نمايندگان و رئيس کميته روابط خارجی اين مجلس، در جلسه اين کميته در مورد ايران، از طرح خود به عنوان «طرح (ج)» نام برد که در چارچوب راهبرد باراک اوباما برای آغاز گفت‌وگو با تهران قرار می‌گيرد.

طرح آقای برمن در قالب الحاقيه قانون تحريم ايران قرار خواهد گرفت که گروه هدف آن اشخاص و شرکت‌هايی است که در کار صدور محصولات پالايشی نفتی به ايران فعاليت داشته، يا در پی سرمايه‌گذاری بيش از ۲۰ ميليون دلار در زيرساخت‌های داخلی ايران برای توليد محصولات نفتی است.

وی در توصيف و شرح طرح خود به خبرگزاری رويترز گفت: «به نظر من اين طرح نوعی 'شمشير داموکلس' در بالای سر مقام‌های ايرانی است تا بدانند که اگر به طور جدی در مذاکرات وارد نشده و چندين قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل دال بر توقف برنامه غنی‌سازی اورانيوم را نپذيرند، چه پيامدهايی در انتظار آنها خواهد بود. اگر انجام گفت‌وگوها عملی نشود من آماده‌ام که در ماه‌های پاييز اين طرح را نهايی کنم».

هر چند ايران دارای يکی از بزرگترين ذخاير نفتی در جهان است، اما ۴۰ درصد بنزين مصرفی خود را وارد می‌کند. به گفته آقای برمن «چنانچه اين طرح به صورت قانون درآيد، فشار اقتصادی بسياری بر حکومت ايران وارد خواهد شد تا مسير سياست‌های هسته‌ای خود را تغيير دهد».

با اين همه به گفته سوزان مولانی، متخصص خاورميانه در مؤسسه بروکينگز، که در جلسه کميته روابط خارجی مجلس نمايندگان شرکت داشت، تصويب اين طرح تأثير چندانی بر واردات فرآورده‌های نفتی به ايران نخواهد داشت «ايران سابقه طولانی در قاچاق سوخت دارد و با توجه به مرزهای طولانی اين کشور، کسانی که در ايران صاحب قدرت هستند می‌توانند به سوخت لازم هم دسترسی داشته باشند».

پیشتر در اوايل ماه جاری ميلادی، مجلس نمايندگان آمريکا بخشی را به لايحه بودجه اضافه کرد که بر طبق آن بانک صادرات و واردات آمريکا از تأمين اعتبار، حق بيمه يا تضمين پرداخت وام به شرکت‌های خارجی که بنزين ايران را تأمين می‌کنند، منع شده‌اند.

اظهارات آقای برمن درخصوص تحریم صدور فرآورده‌های نفتی به ایران در حالی است که در اردیبشهت ماه سال جاری غلامحسین نوذری، وزیر نفت ایران، ضمن استقبال از تحریم نفت ایران توسط کشورهای غربی گفته بود که در صورت تحریم «توانایی داریم در ۴۸ ساعت بنزین مورد نیاز کشور را تأمین کنیم».

سخنان آقای نوذری پس از آن بیان شد که خبرگزاری‌ها از طرح ۲۳ سناتور آمریکایی برای بستن راه صاردات بنزین به ایران با هدف وادار ساختن تهران به تعلیق غنی‌سازی خبر دادند.

تلاش نمایندگان کنگره برای متوقف کردن صادرات بنزین ایران در حالی است که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز در زمان تبلیغات انتخاباتی خود در سال گذشته با وجود تأکید بر به‌کارگیری دیپلماسی مستقیم در قبال ایران، گفته بود که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری چهارم نوامبر، قدرتش را در راه سخت‌تر کردن تحریم‌ها علیه ایران و محدود کردن صادرات بنزین به جمهوری اسلامی، به کار خواهد بست.

آقای اوباما در آن زمان در تشریح این دیدگاه گفته بود که به اعتقاد وی در صورتی که واردات بنزین ایران محدود شود، نیاز ایران به بنزین و محصولات پالایشگاهی باعث خواهد شد که مقامات ایرانی دیدگاه‌های خود را تغییر دهند.
XS
SM
MD
LG