لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۸

ایران محور مذاکره گیتس و نتانیاهو


رابرت گیتس و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل. واشینگتن ۱۹ ماه مه سال ۲۰۰۹
رابرت گیتس و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل. واشینگتن ۱۹ ماه مه سال ۲۰۰۹
‌رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده، روز دوشنبه در سفر خاورمیا‌نه‌ای خود با مقام‌های اسرائیی درباره تقویت بنیه نظامی اسرائیل در برابر ایران بحث و گفت‌وگو خواهد کرد.

اسرائیل در نظر دارد جنگنده‌های اف۳۵ از ایالات متحده خریداری کند و پشتیبانی سیاسی و نظامی بیشتری از سوی واشینگتن برای مقابله احتمالی با برنامه اتمی و موشکی ایران به دست آورد.

‌به گزارش رویترز و به نقل از یک مقام بلندپایه پنتاگون،‌رابرت گیتس بعد از ظهر یکشنبه به اسرائیل خواهد رفت و روز دوشنبه دیداری شش ساعته با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل خواهد داشت؛ در این دیدارها درباره مناسبات نظامی دو جانبه رایزنی خواهد شد.

این مقام بلندپایه پنتاگون که خبرگزاری رویترز نامی از وی نبرده است، روز جمعه به گروهی از خبرنگاران گفت: «ما درباره تهدیدها و چالش‌هایی که در منطقه می‌بینیم صحبت می‌کنیم.»

این مقام پنتاگون همچنین گفته است که اسرائیلی‌ها از جانب ایران «نگرانی» دارند اما به دولت باراک اوباما فشار نمی‌آورند تا تلاش‌های واشینگتن برای گفت‌وگوی مستقیم و تعامل با ایران خدشه‌دار شود.

پس از دیدار از اسرائیل طبق برنامه وزیر دفاع ایالات متحده به اردن سفر خواهد کرد و با ملک عبدلله و وزیر دفاع این کشور دیدار و گفت‌وگو می‌کند که در این مذاکرات مسائل امنیتی عراق از جمله محورهای مورد بحث خواهد بود.

اسرائیل و ایالات متحده ایران را متهم می‌کنند که برنامه هسته‌ای‌اش برای رسیدن به اهداف نظامی طراحی شده است. تهران این اتهام را رد کرده است.

اسرائیل و آمریکا نگرانی‌های امنیتی دیگری در مورد نفوذ ایران در عراق، افغانستان، لبنان و سرزمین‌های فلسطینی دارند.

درهمین حال چهارشنبه هفته گذشته، ‌هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، از نحوه مواجهه با یک ایران هسته‌ای سخن گفت و اظهار داشت آمریکا با تقویت توان نظامی کشورهای منطقه می‌تواند قدرت ایران را مهار کند.

هیلاری کلینتون در بانکوک در مصاحبه با یک شبکه تایلندی گفت که اگر ایران در برنامه هسته‌ای‌اش به نقطه بازگشت‌ناپذیر هم برسد، برای این کشور امنیت بیشتر به ارمغان نخواهد آورد.

وزیر خارجه ایالات متحده تصریح کرد: «ما می‌خواهیم ایران بداند که آنچه من در نظر دارم ارزیابی واقع‌بینانه‌ای است... اگر ایالات متحده یک چتر دفاعی بر فراز منطقه بکشد، و اگر حتی ما بیش از این توان نظامی کشورهای خلیج فارس را تقویت کنیم، غیر محتمل است که ایران قوی‌تر یا امن‌تر بشود چراکه آنها نخواهند توانست‌ مرعوب‌کننده و مسلط باشند، آنچنانکه ظاهرا گمان می‌کنند اگر جنگ‌افزار هسته‌ای داشته باشند، چنین خواهد شد.»

این اظهارات هیلاری کلینتون بی‌درنگ با واکنش دن مریدور، معاون نخست وزیر اسرائیل، روبرو شد.

این مقام اسرائیلی گفت: «بهتر است به جای اینکه با ایجاد یک شبکه دفاعی به فکر مقابله با ایران باشیم، نگذاریم این کشور به نقطه بازگشت‌ناپذیر اتمی برسد.»

از سوی دیگر محمد علی جعفری روز شنبه در مصاحبه با شبکه العالم اعلام کرد که اگر اسرائیل به ایران حمله کند، تاسیسات اتمی اسرائیل از سوی ایران هدف حمله قرار خواهد گرفت.
XS
SM
MD
LG