لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۷

موسوی: مردم از راهی که آمده‌اند باز نخواهند گشت


میرحسین موسوی، نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری گذشته، در جمع مردم در نماز جمعه‌ای که به امامت هاشمی رفسنجانی برگزار شد.
میرحسین موسوی، نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری گذشته، در جمع مردم در نماز جمعه‌ای که به امامت هاشمی رفسنجانی برگزار شد.
میرحسین موسوی، نامزد اصلاح‌طلب معترض به نتایج انتخابات، در جمع شماری از اعضای تشکل‌های معلمان و فرهنگیان گفت که مردم از راهی که آمده‌اند برنخواهند گشت.

آقای موسوی در این دیدار با تأکید بر این که مردم متوجه شده‌اند دروغی بزرگ پشت جریانات است، گفت که این دروغ همان ساختارشکنی و روی‌گردانی از قانون اساسی و همه آرمان‌هایی است که مردم به آن پای‌بند بوده‌اند و الان نظام چاره‌ای ندارد جز این که به آنها بازگردد و به نظر من اگر برنگردد، مردم آن را برخواهند گرداند.

وی اطلاق «شورش خیابانی» به حرکت‌های مردمی را ناشی از اشتباه جریان حاکم دانست و گفت که جریان حاکم تصور می‌کند «با ایجاد حالت امنیتی و به هم زدن اجتماعات، حرکت مردم جمع خواهد شد».

رهبر جمهوری اسلامی یک هفته پس از انتخابات در نماز جمعه تهران اعتراضات مردم را «اردوکشی» و «زور‌آزمایی خیابانی» خواند و هشدار داد که در صورت ادامه اعتراضات مسئولیت هر گونه خون‌ریزی به عهده «فرماندهان» پشت صحنه این ماجراست.

آقای موسوی در ادامه هشدار داد که این طور نیست که چند ماه بگذرد و مردم همه چیز را فراموش کنند و همه چیز حل شود.

با خلاقیت از فرصت‌های پیش رو استفاده کنید

میرحسین موسوی در بخشی از سخنان خود خطاب به اعضای تشکل‌های فرهنگیان ماه شعبان و اعیاد این ماه را نعمتی شمرد که خداوند برای «نهضت سبز» قرار داده تا از آن خوب استفاده شود و ادامه داد: «این مهم‌ترین مسئله برای شبکه عظیم اجتماعی و سبزی است که در سراسر کشور ایجاد شده و [این شبکه عظیم] اگر هوشیار باشد که هست، باید از تمام این مناسبت‌ها با خلاقیت استفاده کند».

آقای موسوی در ادامه گفت که «می‌توانیم هر روز برنامه‌ای برای روشنگری و پی‌گیری اهداف بلند نهضت بزرگ سبز داشته باشیم».

«چطور می‌شود فردی علاقه‌مند به انقلاب، اسلام و کشور و حتی یک آدم گناهکار به زندان وارد شود و بعد جنازه او بیرون بیاید.»
میرحسین موسوی
نامزد معترض انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خردادماه، در بخشی از سخنان خود همچنین با اشاره به این که عده‌ای به دولت حاکم رأی داده‌اند گفت: «باید آگاهی را در میان این افراد گسترش دهیم و روش دولت تعیین کردن و وزیر عوض کردن و سیاست‌های اقتصادی و ماجراجویی‌های سیاست خارجی دولت حاکم را به آنان یادآور شویم».

آقای موسوی همچنین با اشاره به فراگیری نماد سبز میان همه ایرانیان، بر لزوم فراگیر بودن شعارها تاکید کرد و گفت: «باید شعاری مطرح کنیم که گستردگی آن بتواند ایرانیان داخل و خارج کشور را در برگیرد و بر اساس آن حرکت‌مان را تنظیم کنیم».

ایستادن بر قانون اساسی با تکیه بر اصول مغفول

آقای موسوی در سخنان خود قانون اساسی را همچون رنگ سبز پیونددهنده خواند و پیشنهاد کرد که یکی از شعارهای فراگیر و اصلی ایستادن بر قانون اساسی از زاویه زنده کردن اصول مغفول آن است که مهم‌ترین این اصول آزادی است.

وی از جمله به اصل آزادی برگزاری اجتماعات اشاره کرد و با یادآوری درخواست خود و مهدی کروبی برای برگزاری مراسم یادبود «شهدای وقایع اخیر» در مصلای تهران گفت که «با این کار دولت را در معرض امتحان قرار دادیم. ما نمی‌خواهیم کاری کنیم و سخنرانی هم نداریم و فقط می‌خواهیم از مصلایی که با هزینه صدها میلیارد تومانی ساخته شده استفاده کنیم».

وی اضافه کرد: «همین ۱۳ میلیون نفری که شما می‌گویید نسبت به این مصلا که برای ساختش از بودجه عمومی صرف شده حق دارند و متعلق به آنهاست. پس اجازه دهید جمع شویم و فقط قرآن بخوانیم.»

اعتراض‌ها نشان‌دهنده سلامت ملت است

آقای موسوی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود ادامه قتل‌ها و دستگیری‌ها را فاجعه خواند و گفت: «چنین چیزی را حتی قبل از انقلاب هم شاهد نبودیم».

وی گفت: «به کسانی که چنین جنایاتی مرتکب می‌شوند یادآور می‌شوم که مردم از چنین جنایت‌هایی نخواهند گذشت».

آقای موسوی اضافه کرد که چطور می‌شود فردی علاقه‌مند به انقلاب، اسلام و کشور و حتی یک آدم گناهکار به زندان وارد شود و بعد جنازه او بیرون بیاید.

نامزد معترض به نتایج انتخابات وضعیت کنونی را غیرقابل تحمل دانست و گفت: «چطور سران کشور فریاد نمی‌کشند و از این فجایع گریه نمی‌کنند؟ مگر این وضعیت را نمی‌بینند و لمس نمی‌کنند؟»

آقای موسوی ادامه داد: «من نسبت به این اعتراض‌ها خوشحالم، زیرا این اعتراض‌ها نشان‌دهنده سلامت ملت ماست. مردم راضی به جنایت نیستند و این عدم رضایت نشان‌دهنده زنده بودن ملت ماست.»

آقای موسوی همچنین خطاب به مسئولان گفت: «کسانی که در مسئولیت هستند باید بدانند اگر ملتی طاقت مخالفت با جنایت‌ها را دارد، [مسئولان] باید در کنار این ملت و مدافع آن باشند.»

راز بقای نهضت سبز

آقای موسوی با اشاره به بازداشت‌ها و اعتراف‌گیری‌ها گفت که این شیوه‌ها نتیجه ای در بر ندارد، زیرا حرکت مردم به شکل هرمی تنظیم نشده، بلکه به صورت شبکه گسترده‌ای است که در همه خانواده‌ها نفوذ کرده و راز بقای این نهضت هم همین است.

نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد که هر حرکتی در آینده باید به همین سمت برود و هشدار داد که مختصر کردن یک حرکت گسترده مردمی به یک تشکل کلاسیک خطری برای این حرکت در آینده است.

آقای موسوی با اشاره به اصل استقلال قوا به طرح این پرسش پرداخت که آیا قوه قضائیه می‌تواند پرونده‌هایی مثل روح‌الامینی را مورد بررسی قرار دهد.
آقای موسوی به غافل‌گیری جریان حاکم در برابر حرکت مردم اشاره کرد و گفت که آنها تصور می‌کردند که پس از ۲۲ خرداد مردم با چند حرکت به خانه‌های خود باز خواهند گشت، اما همین ملت به این گستردگی و با این همه هزینه‌های بسیار، بیش از ۴۰ روز است در خیابان‌ها هستند و این نشان‌دهنده عمق این جریان است.

وی در تشریح این غافل‌گیری گفت که پس از آن ذهنیت آقایان به سمت دو گروه خارج از کشور رفت و این که تماس با سفارتخانه‌ها موضوع را حل می‌کند و پس از آن تصور کردند که احزاب این جریان را هدایت می‌کنند و برای همین شخصیت‌ها و سران احزاب را دستگیر کردند و تمام تلاش خود را برای اعتراف‌گیری‌ها به کار بردند.

آقای موسوی در بخش دیگری از سخنانش با ابراز اطمینان از این که قوه قضائیه نمی‌تواند به بسیاری از زندان‌ها سر بزند و اطلاعات بگیرد گفت که نمی‌توان کشور را به زندانی تبدیل کرد که ۷۰ میلیون نفر در آن زندانی هستند.

آقای موسوی با اشاره به اصل استقلال قوا به طرح این پرسش پرداخت که آیا قوه قضائیه می‌تواند پرونده‌هایی مثل روح‌الامینی را مورد بررسی قرار دهد.

محسن روح‌الامینی، فرزند مشاور ارشد محسن رضایی، که به گفته رئیس سابق ستاد مشترک سپاه پاسداران زیر شکنجه جان باخته است از جمله آخرین کسانی است که خبر کشته شدن آنها در جریان حوادث پس از انتخابات به‌تازگی منتشر شده است.

او با اشاره به کشته شدن افرادی چون محسن روح‌الامینی، سهراب اعرابی، امیر جوادی و ندا آقاسلطان در وقایع اخیر گفت که اگر این موارد مورد بررسی قرار گیرد مشخص می شود که تا چه اندازه ساختارشکنی در مجموعه نظام صورت گرفته است.
XS
SM
MD
LG