لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۹

کروبی: فکر می کنند با کشتار و شکنجه می توانند شرايط را آرام کنند


مهدی کروبی يک روز پس از شرکت در مراسم چهلم کشته شدگان سی خرداد گفته است با خشونت و کشتار معترضان نمی توان شرايط را آرام کرد.

مهدی کروبی، از نامزدهای اصلاح طلب در انتخابات رياست جمهوری، در گفت وگو با سحام نيوز، وب سايت حزب اعتماد ملی از مشاهدات خود در بهشت زهرا سخن گفته است.

مهدی کروبی از اجازه ندادن به عزاداری برای قربانيان اعتراضات اخير انتقاد کرده و گفته است: « ما برای برگزاری مراسم در چهلم جان باختگان حوادث اخير درخواستی قانونی و منطقی داشتيم ولی از ان ممانعت کردند . چنين بود که ما ديديم اين درست نيست که برويم و پشت درهای مصلی بنشينيم و درگيری هايی ايجاد شود بنابراين تصميم گرفتيم که به بهشت زهرا برويم و کنار مزار انان فاتحه ای بخوانيم».

روز پنجشنبه با چهلم کشته شدگان سی ام خرداد ماه مصادف بود و تجمع هايی در بهشت زهرای تهران و برخی ديگر شهرها برگزارشد. در تهران اين تجمع ها به خيابان های مرکزی شهر نیز کشيده شد.

خبرگزاری ها می گويند: پليس ضد شورش با ضرب و شتم معترضان و با استفاده از گاز اشک آور کوشيده است تا تظاهرکنندگان را متفرق کند.

مهدی کروبی در اين باره گفته است:«اين مردم هنگامی که کتک می خوردند حتی دو انگشت خون آلود خود را بالا می گيرند و می گويند به سمت مصلی و به مبارزه ادامه می دهند . مردم را گرفتن و کتک زدن موجب خاموشی آنها نمی شود شايد عده ای از مردم عقب نشينی کنند ولی اين فشارها فضا را بدتر می کند و به شکل گيری حوادث ناگواری می شود» .

مهدی کروبی اضافه کرده است:«برخی از آقايان فکر کرده اند که با راه اندازی جنجال و هياهو و صحنه سازی در تلويزيون و کشتار مردم می توانند شرايط را تغيير دهند . اين مردم ديگر عقب نخواهند نشست.»

اندیشه برای خروج از بحران

آقای کروبی همچنين به مسئولان نظام جمهوری اسلامی هشدار داده است: « با بی تدبيری خود يک چاه ويل را درست نکنند».

وی اضافه کرده ست:«من به دست اندرکاراران توصيه می کنم که اجاره دهند که همه منتقدان به وضع موجود در فضايی مناسب حرف های خود را بيان کنند . من مطمئن هستم که با چنين برخوردهايی قضايا پيچيده تر و بغرنج تر می شود و بنابراين بايد عقلا را جمع کنيد و تدبيری بيانديشيد قبل از آنکه خسارات سنگين تری وارد شود و حيثيت اسلام و روحانيت و جمهوری اسلامی ايران خدشه دار شود . بايد در انديشه راه حل معقولی برای خروج از اين بحران بود» .

مهدی کروبی به مسئولان نظام جمهوری اسلامی توصيه کرده است که با يک «سخنرانی و يا خطبه ای در نماز جمعه و يا ارائه تحليلی در صدا وسيما در حمايت از انها مغرور نشوند». وی خواستار ايجاد فضايی شده تا به گفته وی « همه دلسوزان نظام» بتوانند حرفهايشان را بزنند.

پس از آن که وزارت کشور ايران، محمود احمدی نژاد را به عنوان پيروز انتخابات رياست جمهوری ۲۲ خرداد ماه اعلام کرد، تهران و برخی از شهرهای ايران شاهد تظاهرات معترضان بود.

به گفته مقامات جمهوری اسلامی دست کم ۳۰ نفر در جريان اين اعتراضات کشته شده اند. اين در حالی است که گروه های طرفدار حقوق بشر می گويند تعداد کشته شدگان اين وقايع بسيار بيشتر از آمار رسمی است.

اين درحالی است که تاکنون دو تن از بازداشت شدگان اخير در زندان جان خود را از دست داده اند. هرچند مقامات جمهوری اسلامی می گويند اين افراد بر اثر مننژيت در گذشته اند، اما عبد الحسین روح الامينی، گفته است که هنگام دیدن جنازه فرزندش، محسن روح الامینی، دریافته است که دهان فرزندش را خرد کرده بودند.

در گزارش هايی که به نقل از دکتر عبدالحسين روح الامينی، رييس اينسيتو پاستور و مشاور محسن رضايی، منتشر شده وی گفته است: مشخص شد که بعد از مجروح شدن محسن روح الامينی، به او نرسيده‌اند تا خون او عفونی شده و دچارتب شديد بالای ۴۰ درجه گرديده و از شدت تب، دچار بيماری مننژيت شده است.

محمد کرمانی، از ديگر بازداشتی‌های هفته‌های اخير است که علت مرگ وی نيز «مننژيت» اعلام شده است

در همين زمينه مهدی کروبی در مصاحبه خود در پيامی خطاب دولتمردان جمهوری اسلامی توصیه است کرده است واقعیت ها جامعه ایران را به مقامات اصلی نظام برسانند.

آقای کروبی مخاطبان پیام خود را این گونه معرفی کرده است:«آنها که فکر می کنند اگر مردم را ببرند و کتک بزنند و دندان ها و سر و کله شان را بشکنند و تحت شکنجه و آزار انها را بکشنند می توانند شرايط را آرام کنند».

وی افزوده است:« من به اين افراد دلسوزانه هشداری می دهم و می گويم که پنبه غفلت را از ايادی دولت و اطرافيانش از گوششان بيرون آورند و گزارش وضع موجود را به صورت واقعی به مقامات بالا و بزرگان نظام منتقل کنند .»

ميرحسين موسوی و مهدی کروبی پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری خواستار ابطال اين انتخابات شده بودند و می گويند دولت بر آمده از اين انتخابات مشروعيت ندارد.

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، و شورای نگهبان با تاييد نتيجه انتخابات رياست جمهوری، تقلب در اين انتخابات را رد می کنند.
XS
SM
MD
LG