لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۲

رضایی خواستار تشکیل دادگاه ماموران متخلف شد


محسن رضايی
محسن رضايی
محسن رضايی در نامه ای به رئيس قوه قضائيه جمهوری اسلامی خواستار برگزاری دادگاه « متخلفين از قانون ، حمله کنندگان به کوی دانشگاه » و آن دسته از مقام ها يا مامورانی شد که « در بازداشتگاه‌ها ، مقررات را زير پا گذاشته و با متهمين و دستگيرشدگان برخوردهای غير انسانی و غير اسلامی داشته‌اند.»

آقای رضايی که دبير مجمع تشخيص مصلحت و يکی از سه کانديدای معترض به نتايج اعلام شده انتخابات نيز هست ، در نامه خود با اشاره به دادگاه روز شنبه شماری از چهره های اصلاح طلب و بازداشت شدگان پس از انتخابات ، از آيت الله محمود هاشمی شاهرودی پرسيده که « دادگاه افراد خودسر و مامورينی که مقررات را زير پا گذاشتند چه زمانی تشکيل می‌شود؟ »

خبرگزاری ايسنا گزارش داد که محسن رضايی در نامه ای خطاب به رييس قوه قضائيه حوادث اخير را « موجب خسارات بزرگی به مردم و نظام جمهوری اسلامی » عنوان کرده و گفته است که اين حوادث « توسط دو گروه بوجود آمد؛ يک گروه اغتشاشگران و گروه دوم متخلفين که شامل افراد خودسر و مامورينی است که مقررات را زير پا گذاشتند. »

آقای رضايی تاکيد کرده که به همين دليل « دو نوع متهم و دو نوع دادگاه بايد تشکيل شود. اگر دادگاه دوم تشکيل نشود نه تنها عدالت بطور کامل صورت نگرفته ، بلکه خسارت ديگری به نظام جمهوری اسلامی وارد می‌شود و اشتباهات زنجيره‌ای ادامه می‌يابد و مانع استقرار آرامش در جامعه خواهد شد.»

وی با اشاره به دادگاه روز شنبه شماری از بازداشت شدگان پس از انتخابات که در ميان متهمان آن ها تعدادی از چهرهای سرشناس اصلاح طلب نيز حضور داشتند ، آن را دادگاهی دانسته که « عمدتا به متهمين نوع اول اختصاص يافته » و خطاب به رييس قوه قضائيه نوشته « اين سوال مطرح است که دادگاه دوم چه زمانی تشکيل می‌شود؟ و چرا نبايد همزمان با دادگاه اول تشکيل شود؟ »

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با تقسيم بندی « چهار گروه فعال در حوادث اخير » از « ماموران و نهادهای حکومتی که وظيفه برقرای نظم و امنيت را بر عهده داشتند و ضمن انجام وظيفه آسيب‌ديده و مجروحين و شهدايی هم داشته‌اند » به عنوان گروه اول ، و از « متخلفين از قانون و مقررات که به کوی دانشگاه حمله کرده‌اند و يا در خيابان‌ها به مردم معترض ، حمله ور شده‌اند يا در بازداشتگاه‌ها ، مقررات را زير پا گذاشته و با متهمين و دستگيرشدگان برخوردهای غير انسانی و غير اسلامی داشته‌اند » به عنوان گروه دوم نامبرده است.

وی همچنين تاکيد کرده که « مردم معترض که با آرامش وسکوت درصدد بيان اعتراضات وخواسته‌های خودشان بوده‌اند و از سوی متخلفين و اغتشاشگران مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند » به عنوان گروه سوم نامبرده و تاکيد کرده که « تعدادی از جان باختگان و شهدا از مردم هستند. »

گروه چهارمی که به گفته محسن رضايی در حوادث اخير نقش داشته اند « اغتشاشگران » بوده اند که به ادعای وی « در خيابان‌ها به مردم و ماموران حکومتی و اموال عمومی حمله‌ ور شده و خساراتی را وارد کرده‌اند. »

آقای رضايی در بخش ديگری از نامه خود نوشته « گروه‌های اول و سوم يعنی مردم و ماموران دولتی که بيشترين آسيب‌ها را ديده‌اند ، قربانی حوادث اخير بوده‌اند و گروه‌های دوم و چهارم که متخلفين و اغتشاشگران بوده‌اند بيشترين آسيب‌ها را وارد کرده‌اند. »
XS
SM
MD
LG