لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۳

تلاش سفارت سوئيس در تهران براى دسترسى به سه کوهنورد آمريكايى


سخنگوى وزارت امور خارجه سوئيس روز يكشنبه اعلام كرد كه ديپلمات اين كشور در تهران در تلاش هستند تا از سرنوشت سه گردشگر آمريكايى بازداشت شده توسط نيروهاى امنيتى ايران كسب اطلاع كنند.

نادينه اوليويه رى در اين زمينه گفت كه ديپلمات هاى سوئيسى در تماس با وزارت امور خارجه جمهورى اسلامى ايران هستند.

تلويزيون دولتى جمهورى اسلامى اعلام كرده كه سه گردشگر آمريكايى به اتهام عبور غیر قانونی از مرز كردستان عراق و ورود به خاك ايران بازداشت شده اند.

هنوز خبری درباره هویت آمریکایی های بازداشت شده منتشر نشده است.

تهران و واشينگتن از سال ۱۳۵۸ و به دنبال گروگانگيرى ۵۲ ديپلمات آمريكايى در ايران روابط ديپلماتيك با يكديگر ندارند و سوئيس به عنوان حافظ منافع آمريكا در ايران فعاليت مى كند.

سخنگوى وزارت امور خارجه سوئيس به خبرگزارى آسوشيتدپرس گفته است: سفارت ما در تهران در تماس با وزارت امور خارجه ايران است و تلاش مى كند تا در زمينه وضعيت كنونى كسب خبر كند.

وى گفت: ديپلمات هاى سوئيسى در صورت تایید خبر دستگیری آمريكائيان بازداشت شده خواستار دسترسی آنها به خدمات كنسولى هستند.

نخستین بار شبكه تلويزيونى عرب زبان «العالم»، وابسته به راديو و تلويزيون دولتى ايران، به نقل از «منابع مطلع» در وزارت كشور ايران خبر داد كه سه كوهنورد آمريكايى روز جمعه از سوى ماموران امنيتى بازداشت شده اند.

حكومت خودمختار كردستان عراق مى گويد: اين سه كوهنورد روز سه شنبه در مسير تركيه از مرز زاخو وارد خاك عراق شده و سپس به شهر سليمانيه در کردستان عراق عزيمت كردند.

اين گزارش مى افزايد: اين سه نفر در همان روز با كرايه كردن يك تاكسى به شهر «احمد عوا» رفتند.

به گفته حكومت خودمختار كردستان عراق، سه كوهنورد آمريكايى در مسير گردش خود گم شدند و در مرز توسط نيروهاى ايرانى بازداشت شدند.

يك مقام امنيتى كردستان عراق گفته است: اين افراد به فاصله كوتاهى قبل از دستگيرى با نفر چهارم گروه خود تماس گرفته و خبر داده اند كه اشتباهى وارد خاك ايران شده و اكنون از سوى نيروهاى ايران محاصره شده اند.

نفر چهارم عضو اين گروه آمريكايى به دليل بيمارى نتوانست آنها را همراهى كند و در شهر سليمانيه در ۲۶۰ كيلومترى شمال شرقى بغداد اقامت كرد.
XS
SM
MD
LG