لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۶

۳۶ عضو سازمان مجاهدين در عراق تحت پيگرد قرار می‌گيرند


نمایی از اردوگاه اشرف در استان دیاله عراق
نمایی از اردوگاه اشرف در استان دیاله عراق
مقام‌های عراقی می‌گويند که ۳۶ تن از اعضای گروه مجاهدين خلق ساکن اردوگاه اشرف را در عراق بازداشت کرده و آنها را بر اساس قوانين عراق تحت پيگرد قرار می‌دهند.

عبدالنصير المهدویT استاندار استان دياله عراق روز دوشنبه با تاييد خبر بازداشت ۳۶ تن از اعضای سازمان مجاهدين خلق در عراق از برخورد قانونی با آنها خبر داد.

اين عده به دنبال حمله هفته گذشته نيروهای عراقی به اردوگاه اشرف بازداشت شده‌اند. روز سه‌شنبه هفته گذشته نيروهای عراقی کنترل اردوگاه اشرف را در اختيار خود گرفتند.

بر اساس اعلام منابع عراقی در جريان حمله نيروهای پليس عراق به این اردوگاه، هفت تن از ساکنان آن کشته شده‌اند. این در حالی است که به گفته سازمان مجاهدين خلق، شمار کشته شدگان سيزده نفر بوده است.

روز يکشنبه گزارش‌هايی در باره انتقال اعضای بازداشت شده سازمان مجاهدين خلق به بغداد به منظور انجام بازجويی منتشر شده بود.

استاندار استان دياله که اردوگاه اشرف در آن واقع شده است، در باره سرنوشت افراد بازداشت شده گفته است: «پرونده اين افراد هم اينک در دست بررسی است و آنها متهم به ايجاد خشونت هستند.»

استاندار استان دياله با رد احتمال تحويل اعضای بازداشت شده مجاهدين به ايران از سوی دولت عراق تصريح کرد، با اين افراد بر اساس قوانين عراق رفتار خواهد شد.

مهدوی همچنين اعلام کرد، عده‌ای از بازداشت شدگان آزاد خواهند شد، اما برخی ديگر محاکمه می‌شوند.

به گفته وی، دو تن از نيروهای پليس عراق در جريان درگيری با مجاهدين به شدت زخمی شده‌اند، که در صورت جان باختن آن دو، برخی از بازداشت‌شدگان به اتهام قتل محاکمه خواهند شد.

هر چند عراق، ايران و ايالات متحده آمريکا سازمان مجاهدين خلق را يک گروه تروريستی می‌دانند، اما اعضای اين گروه از سال ۲۰۰۳ و به دنبال اشغال عراق توسط ارتش ایالات متحده تحت حفاظت نيروهای آمريکايی قرار داشتند.

در ماه ژانويه سال جاری حفاظت از اردوگاه اشرف به سربازان عراقی واگذار شد. دولت عراق در گذشته نيز بارها از تصميم خود برای برچيدن اين اردوگاه خبر داده بود و به ساکنان آن پيشنهاد کرده که به ايران يا يک کشور ديگر بروند.

اعضای سازمان مجاهدين خلق از سالهای دهه هشتاد ميلادی و در اوج جنگ صدام حسين با ايران در عراق مستقر شده و از حمايت دولت وقت عراق برخوردار بودند.

به دنبال سرنگونی صدام حسين، اعضای این مجاهدين توسط نيروهای آمريکايی خلع سلاح شدند.
XS
SM
MD
LG