لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۲

شورای عالی امنیت ملی: مسئولان خاطی بازداشتگاه کهريزک تحت تعقيب قرار می‌گيرند


محسن روح الامینی یکی از کسانی که در جریان بازداشت های اخیر در زندان کشته شده است.
محسن روح الامینی یکی از کسانی که در جریان بازداشت های اخیر در زندان کشته شده است.
دبيرخانه شورای عالی امنيت ملی روز سه شنبه اعلام کرد، به دنبال تعطيلی بازداشتگاه کهريزک «مسوولان خاطی از سمت‌های خود برکنار شده و تحت تعقيب قضايی قرار می‌گيرند.»

به گزارش خبرگزاری ايسنا در بيانيه دبيرخانه شورای عالی امنيت ملی اعلام شده است، هيات ويژه اين دبيرخانه از بازداشتگاه تعطيل شده کهريزک بازديد کرده و به تحقيق از مسئولان اين بازداشتگاه پرداخته است.

در پی انتشار خبرشکنجه و کشته شدن محسن روح الامينی، فرزند مشاور محسن رضايی در زندان، شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی اعلام کرد، علی خامنه‌ای دستور تعطيلی ِ اين بازداشتگاه را صادر کرده است.

پيشتر نيز گزارش‌های ديگری از شکنجه و قتل چند تن ازبازداشت شدگان اعتراض‌های اخير به نتايج انتخابات رياست جمهوری در زندان ها و به ویژه بازداشتگاه کهریزک انتشار يافته بود.

روز سه‌شنبه احمدی‌مقدم فرمانده نيروی انتظامی جمهوری اسلامی از اين بازداشتگاه به عنوان يک بازداشتگاه موقت نام برد، که « برای نگهداری مجرمان خطرناک و اراذل و اوباش دستگير شده در طرح امنيت اجتماعی ساخته شده بود.»

رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه در سخنان خود در مراسم تنفيذ محمود احمدی‌نژاد با اشاره به رويدادهای پس از انتخابات گفته بود: « بايد از آسيب ديدگان حمايت کرد و آسيب زنندگان را هر کسی باشد، شناسايی و مؤاخذه کرد.»

بر اساس اعلام دبيرخانه شورای عالی امنيت ملی اعضای هيات ويژه اين دبيرخانه با «بازداشت‌شدگان و خانواده‌های افراد آسيب ديده در اغتشاشات اخير» ديدار کرده و پس از «بررسی گزارش‌های بيمارستانی و پزشکی قانونی» پيشنهاد داده‌اند، «تمام افراد خاطی اعم از مسوولان و ماموران انتظامی و قضايی مربوطه از مسووليت‌های خود برکنار شده و پرونده‌های انتظامی و قضايی آنان برای رسيدگی به تخلفات و اتهامات آنها تشکيل ‌شود.»

اين در حالی است که فرمانده نيروی انتظامی جمهوری اسلامی اعلام کرده است، نيروی انتظامی هم اکنون سرگرم ساخت «يک بازداشتگاه استاندارد» در محل بازداشتگاه تعطيل شده کهريزک است.

به گفته احمدی مقدم اين بازداشتگاه جديد تا يک ماه ديگر آماده بهره برداری خواهد بود و با نظارت سازمان زندانها اداره خواهد شد.

پيشتر مقام‌های قضايی ايران اعلام کرده بودند، بازداشتگاه کهريزک زير نظر سازمان زندان‌ها نبود و نيروی انتظامی دو سال پيش به دستور رييس قوه قضاييه برای رسيدگی به وضعيت اين بازداشتگاه توجهی نکرده‌ بودند.

پس از اعلام نتيجه انتخابات رياست جمهوری، تهران و برخی از شهرهای ايران شاهد برگزاری تجمع‌های اعتراض‌آميز نسبت به نتايج انتخابات بود که در جريان آن صدها نفر بازداشت و مرگ دست کم سی نفر نيز تاييد شده است.

چند روز پيش نيز عليرضا بهشتی، مشاور مير حسين موسوی و عضو کميته پيگيری وضعيت بازداشت شدگان بعد از انتخابات گفته بود، اين کميته تاکنون فهرستی از حدود ۱۷۰۰ نفر بازداشتی را تهيه کرده است اما مشخص نيست که چه تعداد از آنها زنده اند.

به گفته آقای بهشتی روزانه بيش از سی تا چهل تماس از سوی خانواده بازداشت‌شدگان با کميته پيگيری وضعيت بازداشت شدگان گرفته می شود.

اين در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی ادعا کرده‌اند، اکثر بازداشت شدگان وقايع اخير آزاد شده‌اند و تنها ۳۰۰ نفر هم اکنون در زندان به سر می برند.
XS
SM
MD
LG