لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۶

احتمال کشته‌شدن رهبر طالبان پاکستان در حمله موشکی


بيت‌الله محسود، رهبر طالبان پاکستان
بيت‌الله محسود، رهبر طالبان پاکستان
تازه‌ترين شواهد و گزارش‌ها حاکی از آن است که بيت‌الله محسود، رهبر طالبان پاکستان، در حمله موشکی که گفته می‌شود از جانب آمريکا بوده، کشته شده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری‌ها در حمله‌ای که گفته می‌شود از سوی يک هواپيمای بدون خلبان آمريکايی صورت گرفته خانه اکرم‌الدين از رؤسای قبيله‌ای وزيرستان پاکستان، که بيت‌الله محسود در آن به سر می‌برده، به کلی منهدم شده است.

مقام‌های پاکستانی احتمال کشته شدن رهبر طالبان را در منطقه جنوب وزيرستان را بسيار قوی می‌دانند و در عين حال يک مقام آمريکايی به خبرگزاری رويترز گفته است که شواهدی در تأييد مرگ وی وجود دارد اما هنوز نبايد اين امر را قطعی دانست.

رحمان ملک وزير کشور پاکستان روز جمعه اظهار داشت «گمان می‌کنيم که وی در حمله موشکی کشته شده باشد. اطلاعاتی در اين زمينه به ما رسيده است اما شواهد عينی در تأييد آن در دست نداريم».

همه اين اظهارنظرها در حالی بيان می‌شود که نه مقام‌های پاکستانی و نه مقام‌های آمريکايی به دليل بيم از متهم شدن به تقض حريم‌هوايی پاکستان و افغانستان، انجام اين حمله توسط نيروهای خود را تأييد نمی‌کنند.

دولت آمريکا بيت‌الله محسود را به عنوان «کارگزار اصلی القاعده» در منطقه قبايلی پاکستان می‌شناسد و جايزه‌ای به مبلغ پنج ميليون دلار برای شناسايی و برملا ساختن محل اختفای وی تعيين کرده است.

روز چهارشنبه در جريان يک حمله هوايی که باز احتمال داده می‌شود که توسط نيروهای آمريکا انجام شده باشد همسر دوم بيت‌الله محسود به همراه محافظ شخصی رهبر طالبان پاکستان و شش نفر ديگر کشته شدند.

در ماه‌های اخير بيت الله محسود و ساير رهبران محلی طالبان هدف عمليات تهاجمی نيروهای ارتش پاکستان در نواحی شمال غرب اين کشور بوده‌اند. در همين حال مخفيگاه‌هايی که احتمال داده می شود رهبران طالبان در آن پناه گرفته باشند به طور مستمر توسط جنگنده‌های پاکستانی و هواپيماهای بدون سرنشين آمريکا هدف حمله قرار گرفته‌اند.

بر طبق برآوردهای منتشر شده از سوی مقام‌های اطلاعاتی آمريکا و پاکستان، بيت‌الله محسود بين ۱۰ تا ۲۰ هزار جنگجو در اختيار دارد و مسئوليت حمله‌های انتحاری در داخل پاکستان و در خاک افغانستان عليه نيروهای غربی بر عهده وی و طالبان تحت امر او گذاشته شده اشت.

مشاوران و نزديکان بيت الله مسعود در مناسبت‌های مختلف اظهار داشته‌اند که رهبر طالبان پاکستان در طراحی و صدور دستور ترور بی‌نظير بوتو نخست وزير سابق پاکستان مشارکت داشته است. خانم بوتو در جريان يک گردهمايی سياسی در آذر ماه ۱۳۸۶ به قتل رسيد.

آصف علی زرداری همسر بی‌نظير بوتو، اکنون رئيس جمهور پاکستان است. دولت پاکستان و سازمان مرکزی اطلاعات آمريکا – سی آی ای – در گذشته گفته بودند که بيت الله محسود رهبر طالبان پاکستان مسئول قتل خانم بوتو است.
XS
SM
MD
LG