لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۹

آیت‌الله دستغیب خواهان برگزاری نشست علنی خبرگان شد


آیت‌الله علی محمد دستغیب، نماینده فارس در مجلس خبرگان رهبری
آیت‌الله علی محمد دستغیب، نماینده فارس در مجلس خبرگان رهبری
آیت الله علی محمد دستغیب، نماینده استان فارس در مجلس خبرگان رهبری، برای «احقاق حق مردم» و «اعاده حیثیت از مرجعیت» خواستار برگزاری علنی نشست این مجلس شد.

در بیانیه آیت‌الله دستغیب که در وب سایت وی منتشر شده، با اشاره به رویدادهای پس از انتخابات و اعتراض‌های مردمی نسبت به نتایج اعلام شده، از دیگر اعضای خبرگان خواسته شده «بر طبق قانون اساسی» برای «رسیدگی» به خواسته‌های معترضان به نتایج انتخابات تشکیل جلسه دهند.

این نماینده مجلس خبرگان با برشمردن شرایط ولی فقیه و نیز اهمیت «استقبال» و رضایت مردم، تأکید کرده است که این مجلس باید از مفاد قانون اساسی دفاع کند.

آیت‌الله دستغیب در بیانیه خود آورده است: «وظیفه خبرگان است که از بند بند قانون اساسی دفاع کند و مردم را همراه داشته باشد. فلسفه وجودی خبرگان حفظ قانون اساسی است. مردم به خبرگان به عنوان وکلای خود رأی دادند که نگهبان قانون اساسی باشند.»

نماینده استان فارس در مجلس خبرگان می‌افزاید: «معلوم اینجانب است که اگر مردم متوجه شوند که خبرگان در جهت احقاق حق مردم سعی دارند و برای حفظ قانون اساسی و رأی آنها احترام قائلند، ساکت می‌شوند و راضی به تحقق قانون اساسی هستند، چون خودشان شعار دادند و نسل امروز هم شعارش این است که استقلال آزادی جمهوری اسلامی؛ امّا باید خود خبرگان متوجّه کیفیّت و نظر جامعه باشند.»

آیت‌الله دستغیب آشکارا از اعضای مجلس خبرگان خواسته است که «تا دیر نشده خبرگان برای اعادۀ حیثیت از مرجعیت، تشکیل جلسه دهد آن هم علنی و مطالب بررسی گردد و به خواست مردم که همان قانون اساسی است جواب داده شود و به شکایات آنها به وسیلۀ نمایندگان آنها یعنی آقای موسوی و آقای کروبی رسیدگی شود.»

وی همچنین از مجلس خبرگان انتقاد کرده است که چرا هیچگاه از محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین ایران برای حضور در این مجلس دعوت به عمل نیامد و در مقابل از محمود احمدی‌نژاد چند بار دعوت شد، که او هم علاوه بر پاسخ نگفتن به سؤالات، نمایندگان خبرگان را به فردی دیگری ارجاع داد.

در نامه آیت‌الله دستغیب گرچه به شرایط ولی فقیه در جمهوری اسلامی اشاره شده است، اما صراحتاً سخنی درباره رهبری کنونی، آیت الله خامنه‌ای نرفته است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، حتی پیش از اعلام شورای نگهبان که شش نفر از اعضای آن منصوب وی است، بر انتخابات ۲۲ خرداد ماه صحه گذاشت. وی همچنین قضاوت شورای نگهبان را آخرین حکم در مورد سلامت انتخابات دانسته و خواسته میرحسین موسوی و مهدی کروبی،دو نامزد اصلاح‌طلب معترض به نتایج انتخابات، مبنی برگزاری مجدد انتخابات یا تشکیل هیئت حکمیت بی‌طرف را نپذیرفت.

رهبر جمهوری اسلامی در نخستین نماز جمعه پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری همچنین به معترضان هشدار داد که مسئول هرگونه خونریزی خودشان هستند؛ این اظهارات در گفته‌های دیگر مقام‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی نیز بازتاب یافت و از جمله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، مسئولیت کشته شدن کسانی که در رویدادهای انتخاباتی جان باخته‌اند را بر عهده معترضان دانست. نیروی انتظامی نیز به تازگی در بیانیه خود بر همین مورد تأکید کرده است.

مجلس خبرگان رهبری ۸۶ عضو دارد و مطابق با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، وظیفه «انتخاب»، «بركنارى» و «نظارت» بر رهبری را بر عهده دارد.

آیت‌الله دستغیب پیش از این نیز با صدور پیامی از اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان که در نماز جمعه ۲۶ تیرماه که در آن خواستار بازگرداندن اعتماد مردم شد، حمایت کرده بود.

این نماینده مجلس خبرگان با استقبال از پیشنهادهای اکبر هاشمی رفسنجانی درباره «آزادی همه زندانیان، دلجوئی از آنها و خانواده آنها» و نیز رفع فشار از رسانه‌ها تاکید کرده بود: «لازم است به خواسته‌های منطقی دوستداران امام و انقلاب آقایان میرحسین موسوی و حجت الاسلام و مسلمین کروبی و محسن رضایی که عده بسیاری به آنها رأی داده‌اند گوش فرا داد که یقیناً با دوستی بسیاری از مردم مواجه خواهیم شد.»

وی همچنین در پاسخ به بیانیه جمعی از اعضای مجلس خبرگان که در واکنش به مواضع اکبر هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه بدون اسم بیانیه منتشر کرده بودند، از نویسندگان این بیانیه خواسته بود که برای معترضانی که می‌پرسند «رأی ما کجا رفت» پاسخ قانع‌کننده‌ای بیایند و راهکارهای رئیس مجلس خبرگان را اجرا کنند.
XS
SM
MD
LG