لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۴

محاکمه ۱۲ مامور نیروی انتظامی و یک قاضی در ماجرای کهریزک


گفته می‌شود محسن روح‌الامینی از نزدیکان محسن رضایی «زیر شکنجه» جان باخته است.
گفته می‌شود محسن روح‌الامینی از نزدیکان محسن رضایی «زیر شکنجه» جان باخته است.
رئیس کمیته ویژه پیگیری وضع بازداشت‌شدگان انتخاباتی در مجلس شورای اسلامی روز شنبه اعلام کرد که ۱۲ مامور نیروی انتظامی و یک قاضی متخلف در ماجرای بازداشتگاه کهریزک محاکمه می‌شوند.

نیروی انتظامی دو هفته پیش در بیانیه‌ای به «عزل و تنبیه دو تن از مسئولانی که در انجام وظایف کوتاهی داشته‌اند» و «تنبیه دو تن از افسران نگهبان وقت به دلیل اقدام خودسرانه در تنبیه بدنی بازداشت‌شدگان» و «تنبیه انضباطی تعدادی دیگری از مسئولان که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ایجاد شرایط به وجود آمده نقش داشته‌اند» اشاره کرده بود.

پرویز سروری، نماینده تهران و رئیس کمیته ویژه مجلس، ضمن اعلام این که برای این افراد پرونده قضایی تشکیل شده است گفت تاکنون «تقریبا همه کسانی که در بازداشتگاه کهریزک مسئولیت داشته‌اند» برکنار شده‌اند.

در جريان اعتراض‌هاى مردم به نتیجه انتخابات رياست جمهورى، صدها نفر از فعالان سياسى و مدنى، روزنامه‌نگاران و مردم عادى توسط نيروهاى امنيتى و بسيجى جمهوری اسلامی بازداشت و به بازداشتگاه‌هاى مختلف از جمله زندان كهريزك كه زير نظر نيروى انتظامى بود منتقل شدند.

به دنبال انتشار خبر مرگ محسن روح‌الامينی، فرزند مشاور محسن رضايی، در بازداشتگاه کهريزک، رهبر جمهوری اسلامی دستور تعطیلی این بازداشتگاه را صادر کرد، اما در حالی که حدود سه هفته از صدور حکم آیت‌الله علی خامنه‌ای می‌گذرد هر روز بر ابعاد این پرونده افزوده و پرده از زوایای دیگری از آن برداشته شده است.

در همین زمینه مهدی کروبی، رئیس حزب اعتماد ملی و از رقبای اصلاح‌طلب محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری، اواخر هفته گذشته درباره رفتار با بازداشت‌شدگانی که در کهریزک به سر می‌بردند گفت: «من شنيده‌ام که افراد را در کهريزيک لخت می‌کردند و چهار دست و پا می‌نشاندند و سوار بر آنها می‌شدند و به آنها می‌گفتند که صدای حيوانات را در بياوريد.»

رئیس کمیته ویژه مجلس با اشاره به این که اعضای این کمیته از بازداشتگاه کهریزک دیدن کرده‌اند گفت: «معمولا افراد شرور و اوباش با توجه به اقدامات خلاف شئونی که انجام می‌دادند در این بازداشتگاه نگهداری می‌شدند و این محل به هیچ عنوان در شان کسانی که در اعتراضات خیابانی اخیر بازداشت شدند نبوده است.»

آقای سروری که عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز هست افزود: «آن قاضی که دستور انتقال بازداشتی‌ها به بازداشتگاه کهریزک را داده است نیز متخلف است و با وی برخورد خواهد شد.»

این نماینده مجلس تعلیق برخی از قضات از خدمت، برخورد انضباطی، زندان و تشکیل پرونده قضایی و محاکمه را از جمله مجازات کسانی خواند که در مورد بازداشتی‌های پس از انتخابات مرتکب تخلف از قانون شده‌اند.

پیشتر حمیدرضا کاتوزیان، نماینده تهران و عضو کمیته حقیقت‌یاب رویدادهای پس از انتخابات، شخص اسماعیل احمدی‌ مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، را مسئول تخلفات و قتل در بازداشتگاه کهریزک معرفی کرده بود.

این نماینده مجلس در حالی از وقوع قتل در بازداشتگاه کهریزک زیر شکنجه سخن گفته بود که اسماعیل احمدی‌ مقدم هم در همان روز در گفت‌وگو با خبرنگاران مرگ زندانیان در کهریزک را تایید کرده، اما آن را ناشی از شیوع بیماری دانسته بود.
XS
SM
MD
LG