لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۰

کلوتیلد ریس، شهروند فرانسوی، از اوین آزاد شد


کلوتیلد ریس در دادگاه دوم متهمان به «کودتای مخملی»
کلوتیلد ریس در دادگاه دوم متهمان به «کودتای مخملی»
کاخ ریاست جمهوری فرانسه روز یک‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که کلوتیلد ریس، شهروند فرانسوی که به جرم جاسوسی در ایران بازداشت و دادگاهی شده بود، با سپردن وثیقه از زندان اوین آزاد شده است.

در بیانیه دفتر نیکولا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه، آمده است که خانم ریس، ۲۴ ساله، در سلامت کامل است و تا زمان صدور حکمش از سوی دادگاه انقلاب اسلامی ایران در سفارت فرانسه در تهران اقامت خواهد داشت.

ساعاتی پیشتر وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگو با کانال دو تلویزیون این کشور ضمن اشاره به این که وثیقه «نه چندان هنگفت» کلوتیلد ریس را دولت فرانسه تقبل کرده است گفته بود که «حکم دادگاه احتمالا در هشت روز آینده صادر خواهد شد».

نازک افشار، کارمند سفارت فرانسه، هم که همچون خانم ریس به جاسوسی متهم شده بود و در دادگاه جمعی بازداشتی‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت داشت چهار روز پیش آزاد شد و هم‌اکنون در سفارت فرانسه در تهران به سر می‌برد.

برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، در گفت‌وگوی تلویزیونی روز یک‌شنبه خود بار دیگر تاکید کرد که کلوتیلد ریس از اتهاماتی که در دادگاه انقلاب اسلامی ایران به او زده شده مبراست.

آقای کوشنر روز دوشنبه هفته گذشته نیز درگفت‌وگو با نشریه فرانسوی‌زبان «لو پاریزین» گفته بود که خانم ریس تنها دو بار در راه‌پیمایی شرکت کرده و «برداشت شخصی خود را در یک صفحه برای یک موسسه تحقیقاتی فرانسه نوشته است».

نیکولا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه، نیز در همان روز دوشنبه از برقراری تماس با «واسطه‌هایی» خبر داد که می‌توانند در مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی کارساز باشند.

دفتر آقای سرکوزی در بیانیه روز یک‌شنبه خود از اتحادیه اروپا و متحدان کشور فرانسه، و به‌ویژه سوریه، به خاطر کمک به آزادی کلوتیلد ریس تشکر کرده است.

خبرگزاری رویترز گفته بود که فرانسه در تلاش برای آزاد ساختن خانم‌ها ریس و افشار از کشور سوریه درخواست میانجی‌گری کرده است.

کلوتیلد ریس نخستین کسی نیست که دولت محمود احمدی‌نژاد او را به جاسوسی متهم و سپس آزاد می‌کند. پیش از او رکسانا صابری، خبرنگار ایرانی – آمریکایی، نیز ابتدا به جاسوسی متهم و روانه زندان اوین شد و پس از چند ماه آزاد شد.

خانم ریس روز دهم تیرماه هنگام خروج از ایران به اتهام جمع‌آوری اطلاعات برای سفارت فرانسه در تهران درباره اعتراضات مردم به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دستگیر شد.
XS
SM
MD
LG