لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۸

شمار مبتلايان به آنفولانزاى خوكى در ايران به ۲۳۸ نفر رسيد


نقشه میزان شیوع آنفولانزای خوکی در سراسر جهان.
نقشه میزان شیوع آنفولانزای خوکی در سراسر جهان.
در حالى كه شمار مبتلايان به آنفولانزاى خوكى در ايران از ۲۰۰ نفر فراتر رفته است، مقام‌هاى بهداشتى مى‌گويند، آنفولانزاى خوكى تاكنون در كشور قربانى نگرفته است.

به گزارش خبرگزارى مهر محمد مهدى گويا رئيس مركز مديريت مبارزه با بيمارى‌هاى واگير وزارت بهداشت روز پنج‌شنبه اعلام كرد، تاكنون هيچ يك از افراد مبتلا به بيمارى آنفلوانزاى خوكى در ايران فوت نشده‌اند.

پيشتر يک مقام بهداشتى در استان هرمزگان از مرگ يک زن باردار بر اثر به ابتلا به آنفلوانزاى خوكى در جزيره قشم خبر داده بود.

وزارت بهداشت ايران روز چهارشنبه اعلام كرد، شمار مبتلايان به آنفلوانزاى خوكى در كشور از ۱۹۶ نفر در هفته گذشته به ۲۳۸ نفر در هفته جارى رسيد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ۵۲ درصد از مبتلايان به اين بيمارى از سفر حج به كشور بازگشته‌اند، ۳۰ درصد از مبتلايان نيز از ديگر كشورها به ويژه كشورهاى آسيايى جنوب شرقى به ايران سفر كرده‌ و ۱۸ درصد ديگر نيز در داخل كشور به اين بيمارى مبتلا شده‌اند.

در هفته‌هاى گذشته نيز مقام‌هاى بهداشتى ايران اعلام كرده بودند، بيشتر بيماران كسانى بودند كه به تازگى از سفر خارجى و مخصوصاً سفر حج بازگشته‌اند.

به دنبال آن مقام‌هاى بهداشتى از آماده‌باش واحدهاى درمانى مستقر در ورودى‌هاى هوايى، زمينى و دريايى كشور خبر داده و وزارت بهداشت نيز از شهروندان ايرانى خواسته بود از سفرهاى غير ضرورى به مناطق آلوده خوددارى كنند.

آقاى گويا اعلام كرد، استان تهران بيشترين ميزان مبتلايان به بيمارى آنفولانزاى خوكى در ايران را به خود اختصاص داده است.

رئيس مركز مديريت مبارزه با بيمارى‌هاى واگير وزارت بهداشت همچنين اظهار داشت:«انتظار مى‌رود با فرارسيدن فصل سرما و به دليل ماندگارى بيشتر ويروس آنفلوانزاى نوع A در شرايط سرما و همچنين شروع سال تحصيلى مدارس و دانشگاه‌ها، تعداد مبتلايان به اين بيمارى افزايش يابد.»

مقام‌ها و رسانه‌هاى ايرانى معمولاً‌ از به كار بردن عبارت آنفولانزاى خوكى پرهيز كرده و از اين بيمارى با عنوان «آنفلوانزاى نوع A» ياد مى‌كنند.

در اين ميان محمدمهدى واحدى معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشكى زاهدان روز پنج‌شنبه از مشاهده نخستين مورد بيمارى آنفولانزاى خوكى در استان سيستان و بلوجستان خبر داد.

وى اظهار داشت: «فرد مبتلا شده در جريان سفر به ديگر استان‌هاى كشور از طريق تماس با فرد مبتلاى ديگرى دچار اين عارضه شده است و در حال حاضر در بيمارستان بوعلى زاهدان بسترى است و مراحل درمان را پشت سر مى‌گذارد.»

نخستين مورد ابتلا به بيمارى آنفولانزاى خوكى در ايران در تاريخ ۲۶ خرداد ماه سال جارى شناسايى شده بود.

در همين حال محبوبه حاجى عبدالباقى متخصص عفونى و استاد دانشگاه علوم پزشكى تهران دليل اصلى گسترش اين بيمارى در كشور را «عدم رعايت بهداشت فردى از سوى افراد حامل اين ويروس» دانسته است.

اين عضو كميته كشورى مبارزه با آنفولانزاى خوكى گفته است: «در حال حاضر تنها با رعايت نكات بهداشتى مى‌توانيم گام بزرگى در جهت جلوگيرى از همه‌گير شدن آنفلوآنزاى خوكى برداريم.»

به گفته وى كسانى كه ضعف سيستم ايمنى دارند، كودكان زير پنج سال، زنان باردار، بيماران ريوى، بيماران قلبى، افراد تحت شيمى درمانى، مبتلايان به نارسايى‌هاى كبدى و افراد بالاى ۶۵ سال از جمله گروه‌هايى هستند كه خطر ابتلا به آنفولانزاى خوكى بيشتر آنها را تهديد مى‌كند.

تب، سرفه، گلودرد، سردرد، اسهال و استفراغ، آبريزش بينى و دردهاى عضلانى از جمله نشانه‌هاى ابتلا به يمارى آنفلوآنزاى خوكى به شمار مى‌آيد.
XS
SM
MD
LG