لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۰

شعله‌سعدی: اگر مجلس آزاد باشد، بیشتر وزرا رأی نمی‌آورند


اعضای پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد برای کابینه دولت دهم
اعضای پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد برای کابینه دولت دهم
پس ازاعلام فهرست وزیران پیشنهادی دولت دهم توسط محمود احمدی‌نژاد، ابقای برخی از وزیران دولت پیشین، جابه‌جایی برخی از وزیران و ورود افراد جدید به کابینه دهم از نکات قابل توجه آن است.

قاسم شعله سعدی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی از شیراز و تحلیل‌گر مسائل سیاسی ایران، در گفت‌وگو با رادیوفردا به پرسش‌هایی در این رابطه پاسخ داده است.

  • رادیو فردا: آقای شعله سعدی، ترکیب کابینه پیشنهادی، در امتداد سیاست‌های پیشین است یا آنکه نشانی از تفییر دارد؟

قاسم شعله سعدی: بعضی از وزارتخانه‌ها ابقا شده‌اند، از جمله وزارت امور خارجه و وزارت اقتصاد و دارايی. اين مسئله دلايل خاص خود را دارد، به عنوان مثال ديپلماسی کشور دست احمدی‌نژاد يا وزارت خارجه نيست و از جای ديگری هدايت می‌شود و وزير امور خارجه آن طور که از قبل هم شايع بوده جزء سهم امام تلقی می‌شده و شايد با چراغ سبز آقای خامنه‌ای اين اتفاق افتاده است. وزرای ديگری که ابقا شده‌اند بيشتر به دليل تبعيت محض از احمدی‌نژاد است.

در مورد دو نفرجابه‌جايی صورت گرفته که اتفاقاً اين جابه‌جايی غيرموجه است، چون وزير بازرگانی که قرار است وزير نفت شود هيچ سابقه و تجربه‌ای در امور نفت ندارد و وزير دفاع که قرار است در وزارت کشور انجام وظيفه کند، در صورتی که وزارت کشور يک بافت کاملاً سياسی و وزارت دفاع ماهيتی کاملاً نظامی دارد.

مگر اين که تحليل کنيم که ماهيت دولت ماهيتی نظامی است و نظامی‌ها هر جا باشند شخصيت نظامی خود را حفظ خواهند کرد.

همچنين آقای احمدی‌نژاد سه معيار را برای وزرای خود اعلام کرده که مهم‌ترين آن هم‌گرايی يا همان تبعيتی است که اشاره کردم.

ويژگی ديگر کابينه، حضور سه زن است. در مورد نامزد وزارت بهداشت با شناختی که از او دارم معيارهای قابل قبول را دارد، اما در مورد بقيه می‌توان گفت هيچ سابقه کار سياسی ندارند و حتی خانم آجرلو اکنون در دادگاه محکوميت کيفری دارد.

برکناری بعضی از وزرا مانند آقای صادق محصولی، وزير کشور، هم با اين احتمال انجام شده که اين بار از مجلس رأی نخواهد آورد و دفعه قبل هم به صورت ناپلئونی رأی آورد که حتی بعضی‌ها در مورد آن هم تشکيک کردند.

  • گفته می‌شود ابقا نکردن آقای محصولی شايد به اين دليل است که آقای احمدی‌نژاد می‌خواهد او را به عنوان يکی از معاونان خود معرفی کند.

بله، معاون رئيس جمهور نياز به رأی اعتماد مجلس ندارد، اما اگر بخواهد وزير باشد نياز به رأی اعتماد مجلس دارد و پيش‌بينی می‌شود آقای محصولی در مجلس رأی نياورد. اخيراً هم آقای باهنر، نايب رئيس مجلس، گفته است احتمالاً پنج نفر از وزرا رأی اعتماد نخواهند آورد.

در ضمن بعضی از وزرايی که کنار گذاشته شده‌اند، مانند وزير کار و امور اجتماعی، کسانی هستند که به نوعی با احمدی‌نژاد رقابت داشتند و احمدی‌نژاد می‌خواسته با يک تير دو نشان بزند و خود را از رقابت اعضای کابينه رها کند و کابينه‌ای کاملاً مطيع در اختيار داشته باشد.

در مجموع بسياری از وزرای معرفی شده، فاقد تخصص و تجربه کافی برای وزارتخانه‌های مربوطه هستند.

  • با توجه به اينکه در ميان جناح محافظه‌کار اختلافاتی بروز کرده، آيا بافت دولت جديد طوری است که مورد تأييد جناح محافظه‌کار مجلس قرار گيرد؟

مجلس آزادی عمل کامل ندارد، اگر داشت اکثر اين وزرا با رأی عدم اعتماد روبه‌رو می‌شدند. اما مسئله اين است که به احتمال زياد آقای خامنه‌ای در اين زمينه از رئيس جمهور حمايت می‌کند و در اين صورت مجلس خود را ملزم می‌داند از نظر آقای خامنه‌ای تبعيت کند و به دولت پيشنهادی رأی اعتماد بدهد.

اگر چنين قيدی از مجلس برداشته شود و خود را فارغ از حمايت آقای خامنه‌ای تلقی کند، آن وقت برای بسياری از وزرا مشکل رأی عدم اعتماد به وجود خواهد آمد.

  • چند نفر از وزيران پيشنهادی سابقه کار در سپاه پاسداران را دارند؟

من حضور ذهن ندارم، ولی دولت ما بيشتر از عناصر نظامی و امنيتی تشکيل شده بود و ممکن است همين روال کماکان ادامه داشته باشد.

  • پس به نظر شما اين دولت از طرف مجلس بنا به اراده آقای خامنه‌ای رأی اعتماد کسب خواهد کرد؟

بله، اکثر وزرا رأی اعتماد به دست می‌آورند مگر اينکه آقای خامنه‌ای مجلس را برای تصميم‌گيری آزاد بگذارد، در اين صورت بيشتر وزرا رأی نخواهند آورد.
XS
SM
MD
LG