لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۳

کارگزاران: حفظ نظام جز با احقاق حقوق ملت ممکن نیست


 نشست حزب کارگزاران در سال ۱۳۸۷. عکس تزئینی است.
نشست حزب کارگزاران در سال ۱۳۸۷. عکس تزئینی است.
حزب کارگزارن سازندگی با صدور بیانیه ضمن به مسئولان نظام هشدار داد که تا دیر نشده برای «چالش‌های جدی» جمهوری اسلامی چاره‌ای بیندیشند و اعلام کرد که «در این شرایط حفظ نظام جز با احقاق حقوق ملت میسر نیست.»

حزب کارگزاران که نتایج انتخابات را غیر قابل پذیرش دانسته،‌ با بیان اینکه «مجموعه حوادث و وقایع دوران انتخابات ریاست جمهوری و روزهای پس از آن، نظام جمهوری اسلامی را با چالش‌های جدی مواجه کرده است» به مسئولان نظام یادآور می‌شود که «هنوز می‌توان، با تدابیری جامع و عاقلانه از فرصت‌های باقی مانده برای اصلاح واقعی نظام و پایداری و سربلندی آن استفاده کرد.»

حزب کارگزاران که چندین نفر از اعضای آن از جمله محمد عطریانفر، هدایت آقایی و جهانبخش خانجانی پس از انتخابات به زندانی شده‌اند، به عنوان راهکار به حاکمیت پیشنهاد می‌دهد که از عقل و خرد افرادی که «به جمع گسترده منتقدان» تعلق دارند نیز استفاده کند تا «گام نخست برای برخورد عاقلانه با چالش‌های موجود» برداشته شود.

این حزب طرفدار جریان اصلا‌ح‌طلبی در ایران با ابراز تاسف از «ادامه برخوردهای غلط با شخصیت‌ها و جریان‌های ریشه دار و اصیل جهموری اسلامی» به برخوردهای گسترده حاکمیت به نامه مهدی کروبی درباره احتمال تجاوز به زندانیان انتخاباتی اشاره کرده و این واکنش‌ها را تقبیح می‌کند.

حزب کارگزان تصریح می‌کند: «برخورد دلسوزانه توام با شهامت وشجاعت جناب آقای کروبی، برای ریشه کن کردن پاره‌ای از مفاسد موجود در بخش‌هایی از سیستم امنیتی و قضایی کشور نه تنها مورد توجه و استقبال قرار نمی‌گیرد بلکه ایشان مورد تهاجم و تهدیدهای مکرر افراد و نهادهای مختلف به نام دفاع از نظام قرار می‌گیرند؛ این رفتارها نشان از ادامه نابخردی در مقابله با واقعیت‌های جامعه است.»

حزب کارگزاران همچنین «زمینه‌سازی برای برخورد با شخصیت‌ها، احزاب و جریان‌های معتبر» و از جمله میرحسین موسوی و نیز زندانی شدن شمار بسیاری از افراد را نشان از این می‌داند که برخی از مسئولان «متوجه عمق مشکلات» نشده‌اند.

در این بیانیه همچنین نسبت به استفاده از تریبون نماز جمعه برای حمله به نامزدهای معترض انتخابات و دیگر شخصیت‌های منتقد اعتراض شده است. در نمازجمعه‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۲ خرداد که نخستین آن به امامت آیت الله علی خامنه‌ای برگزار شد، به معترضان انتخاباتی به شدت حمله شده است.

رهبر جمهوری اسلامی، در نخستین نماز جمعه پس از انتخابات به معترضان هشدار داد که مسئول هرگونه خونریزی خودشان هستند. پس از این سخنرانی، نیروهای امنیتی با شدت بیشتری معترضان را سرکوب کردند.

تنها در نماز جمعه‌ای که به امامت اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان رهبری و با شرکت هزاران نفر از معترضان برگزار شد، از برخوردهای حکومتی با مردم و چهره‌های سیاسی منتقد انتقاد شد. آقای هاشمی رفسنجانی پس از آن دیگر در نماز جمعه حضور نیافته است.

در ادامه بیانیه کارگزاران با ابراز تاسف از اینکه «دلسوزان واقعی نظام با ادبیات متفاوت سرگرم یک درگیری فرسایشی شده‌اند» هشدار داده شده که «گروه‌های بی ‌ریشه و مرموز که خود ام‌الفساد مشکلات جاری هستند، سرگرم گسترش حوزه نفوذ خود و فتنه‌انگیزی هستند.»

این حزب نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی در پایان تصریح می‌کند که «حفظ نظام جمهوری اسلامی جز با احقاق حقوق ملت و این امر جز با اجتماع خردمندان دلسوز نظام جمهوری اسلامی از همه طبقات و همه جریان‌های سیاسی ممکن و مقدور نمی‌باشد» و هشدار می‌دهد «هرنوع تاخیر در یک اقدام جمعی و به دور از تعصبات حزبی و سیاسی و جناحی ممکن است خسارات جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد.»
XS
SM
MD
LG