لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۵

دفن ۴۴ جسد بی‌نام در بهشت زهرا در گرماگرم اعتراض‌ها


نمایی از یکی از آخرین قطعات بهشت زهرای تهران
نمایی از یکی از آخرین قطعات بهشت زهرای تهران

وب سايت خبری «نوروز»، نزديک به جبهه مشارکت ايران اسلامی، یکی از احزاب اصلاح‌طلب، از دفن پيکر ده‌ها نفر از شهروندان تهرانی در قطعه ۳۰۲ گورستان بهشت زهرا خبر داده است.

اين پايگاه اطلاع‌رسانی در گزارش خود به نقل از يکی از پرسنل گورستان بهشت زهرا نوشته است که در روزهای ۲۱ و ۲۴ تيرماه جواز دفن ۴۴ نفر بدون ذکر نام برای خاکسپاری در قطعه ۳۰۲ صادر شده است.

پيشتر نيز اين سايت اصلاح‌طلب گزارشی را درباره نگهداری اجساد کشته‌شدگان حوادث روزهای پس از انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری ايران در سردخانه‌ای واقع در جنوب غربی تهران منتشر کرده و از اين مکان با عنوان «سردخانه صنعتی» نام برده بود.

وب سايت «نوروز» با اشاره به اين مسئله می‌نويسد که اجساد در سردخانه صنعتی منجمد شده و شکل خود را از دست می دهند.

در اوايل ماه جاری نيز اقوام بهزاد مهاجر، يکی از قربانيان خشونت های دولتی اخير، وجود چنين آثاری را بر پيکر او تأييد کرده بودند: «جنازه ای که ۴۰ روز در سردخانه نگهداری می‌شود از حالت عادی خارج شده و به يک جسم بسيار سخت تبديل می‌شود که هنگام غسل دادن نمی‌توان فهيمد اين جسم سخت انسان بوده است».

در شرايطی که به نوشته وب سايت نوروز، برخی از خانواده‌های کشته‌شدگان حوادث اخير با توجيه، تهديد و امضای تعهدنامه اجساد نزديکان خود را تحويل گرفته‌اند، شايعاتی مبنی بر کشته شدن ۳۶۵ نفر در جريان اين نا آرامی‌ها منتشر شده است.

اين آمار تا کنون مورد تأييد هيچ يک از ارگان‌های رسمی قرار نگرفته است. مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی تعداد کشته‌شدگان را ۳۰ نفر اعلام کردند، اما آمار ارائه شده از سوی عليرضا حسينی بهشتی، مشاور ميرحسين موسوی، با آمارهای دولتی مغاير است؛ آماری که به گفته آقای بهشتی در اختيار کميته ويژه مجلس برای تحقيق و تفحص پيرامون وقايع پس از انتخابات قرار گرفته است.

عليرضا حسينی بهشتی دراين باره به راديو فردا می‌گويد: « يک ليست ۶۹ نفره از کسانی که جان خود را در حوادث اخير از دست داده اند به کميته پيگيری مجلس داديم. دوستانی که در دفتر کار می‌کنند، برای اين تعداد از کشته‌شدگان پرونده تشکيل داده‌اند و در مورد آنها تحقيق کرده و اطلاعات لازم را به دست آورده اند«.

پيش از اين نيز مسئولان قضايی و انتظامی جمهوری اسلامی ايران در مواجهه با خانواده‌های برخی از جان باختگان، وجود اجساد مجهول‌الهويه را تأييد کرده بودند.

پروين فهيمی، مادر سهراب اعرابی، که فرزندش در اين حوادث جان باخت، از وجود اجساد بی‌شمار در سردخانه يکی از پزشکی‌های قانونی خبر داده بود؛ خبری که برخی آن را تأييدی بر انبوه شمار کشته‌شدگان قلمداد کردند.

مادر سهراب اعرابی می‌گويد: «به پسر ديگرم که برای شناسايی جسد سهراب رفته بود، تصوير حدود ۲۰ نفر را با کامپيوتر نشان می‌دهند که نفر پانزدهم يا شانزدهم سهراب بوده است».

درحالی که هنوز جامعه ايرانی از شوک ناشی از گفته‌های مهدی کروبی، يکی از نامزدهای اصلاح‌طلب دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری، مبنی بر وجود تجاوز در زندان‌های جمهوری اسلامی خارج نشده است، دفن ۴۴ نفر در روزهای ۲۱ و ۲۴ تيرماه در قطعه ۳۰۲ گورستان بهشت زهرا در صورت تأييد می‌تواند شوک ديگری را به جامعه ايران وارد کند.
XS
SM
MD
LG