لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۰

دادگاه چهارم معترضان به انتخابات، حزب مشارکت در جایگاه متهم


سعید حجاریان در چهارمین دادگاه معترضان به نتیجه انتخابات
سعید حجاریان در چهارمین دادگاه معترضان به نتیجه انتخابات
چهارمين دور از محاکمه دسته‌جمعی فعلان سياسی و روزنامه‌نگاران روز سه‌شنبه برگزار شد. در کيفرخواست اين جلسه انگيزه آنهایی که محرکين و طراحان «آشوب‌های تهران» خوانده شده‌اند، «کودتای نرم» با استفاده از فضای انتخاباتی عنوان شده است.

معاون دادستان تهران که قرائت کيفرخواست دادگاه روز سه‌شنبه را بر عهده داشت حزب مشارکت، سازمان مجاهدين انقلاب و حزب کارگزاران سازندگی، تشکل‌های عمده اصلاح‌طلب، را متهم کرد که برای ترويج شايعه «تقلب در انتخابات» کميته صيانت از آرا تشکيل داده بودند.

کميته صيانت از آرا، به گفته عليرضا بهشتی، سخنگوی ستاد ميرحسين موسوی، پيش از دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری به منظور «افزايش اطمينان رأی‌دهندگان از کاهش تخلفات اخلاقی و انتخاباتی و نه تقابل با مراجع نظارتی ذي‌ربط» تشکيل شده بود.

آقای سپهری که در گزارش خبرگزاری‌های فارس و ايرنا به عنوان معاون دادستان معرفی شده در ادامه قرائت کيفرخواست «کودتای نرم» را اتهام اصلی متهمان ذکر کرد و آن را نتيجه «بررسی انگيزه‌های محرکين و طراحان آشوب‌ها» دانست.

کيفرخواست تنظيمی دادستانی انقلاب تهران برای چهارمين محاکمه دسته‌جمعی فعالان سياسی و روزنامه‌نگاران معترض به نتايج انتخابات، بار ديگر نقش رسانه‌های خارجی و سفارت‌خانه‌های کشور‌های ديگر را در شکل‌‌گيری اعتراض‌ها پررنگ نشان داد.

معاون دادستان تهران در اين زمينه اظهار داشت: «شبکه بی‌بی‌سی فارسی آغازگر اغتشاشات به نفع يکی از کانديداهای ناکام بود».

نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات رياست جمهوری بارها اتهام ارتباط با رسانه‌های خارجی و سفارت‌خانه‌های کشورهای ديگر را رد کرده‌ و اين اتهام‌ها را بی‌پايه و اساس دانسته‌اند.

ميرحسين موسوی پيشتر در اين زمينه گفته بود: «آيا کشور ما اين قدر حقير و کوچک شده که می‌خواهيد حرکت اعتراضی عظيم ملت را به بيگانگان نسبت دهيد؟ آيا اين توهين به ملت ما نيست؟ آيا اين توهين به ۴۰ ميليون رای‌دهنده نيست؟»

آقای سپهری در ادامه جبهه مشارکت و مواضع سياسی اين حزب از بدو تشکيل تا زمان بازداشت اعضای برجسته آن را به عنوان موارد اتهامی برخی از دستگير‌شدگان اعلام کرد و «استراتژی اين حزب را استفاده ابزاری از مردم» عنوان کرد.

معاون دادستان تهران علل انحراف حزب مشارکت را «استماع برنامه‌های شبکه‌های تلويزيونی و راديويی فارسی‌زبان بيگانه، بهره‌گيری از افراد مجعول، تماس با اساتيد خارج از کشور و دريافت گزارش‌ها از دانشگاه‌های خارجی و مطالعه برخی کتب برشمرد».

به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس حامی دولت محمود احمدی‌نژاد، در چهارمين جلسه دادگاه فعالان سياسی و روزنامه‌نگار معترض به نتايج انتخابات رياست جمهوری بهزاد نبوی،‌ سعيد حجاريان، محسن صفائی فراهانی، سعيد حجاريان، فيض‌الله عرب‌سرخی ، عبدالله رمضان‌زاده، محسن ميردامادی،‌سعيد شريعتی،‌ کيان تاجبخش،‌ محسن امين‌زاده،‌ مصطفی تاج‌زاده،‌ صادق نوروزی، شهاب طباطبائی،‌ هدايت‌ آقايی، مسعود باستانی، حمزه غالبی، سعيد ليلاز،‌ علی تاجرنيا، احمد زيدآبادی،‌ محمدقوچانی،‌ و محمدرضا جلائی‌پور در جايگاه متهم نشستند.
XS
SM
MD
LG