لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۲

عفو بین‌الملل: برادر زهرا رهنورد را آزاد کنید


زهرا رهنورد پا به پای میرحسین موسوی تا صندوق رای
زهرا رهنورد پا به پای میرحسین موسوی تا صندوق رای
سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای خواستار آزادی بی قید و شرط شاپور کاظمی، برادر زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی شد. نام اصلی زهرا رهنورد زهره کاظمی است، اما او که پیش از انقلاب با نام مستعار زهرا رهنورد به انتقاد از حکومت محمدرضا شاه پهلوی می‌پرداخت پس از انقلاب هم این نام را حفظ کرد.

سازمان عفو بين‌الملل با انتشار بيانیه‌ای بازداشت شاپور کاظمی، برادر زهرا رهنورد، همسر ميرحسين موسوی، نامزد اصلاح‌طلب انتخابات رياست جمهوری در ايران را محکوم و با اشاره به فشار خون بالای شاپور کاظمی از شرايط جسمی او در زندان ابراز نگرانی کرد.

در بيانيه سازمان عفو بين‌الملل آمده است: «شاپور کاظمی ممکن است در خطر شکنجه و اذيت و آزارهای ديگر باشد و به داروهای مورد نيازش دسترسی منظم نداشته باشد.»

دروری دايک، مسئول حقوق بشر خاورميانه و شمال آفريقا در سازمان عفو بين‌الملل، در گفت‌وو با راديوفردا از دليل انتشار اين بيانيه می‌گويد: «سازمان عفو بين‌الملل معتقد است که شاپور کاظمی به خاطر خويشاوندی با ميرحسين موسوی بازداشت شده است. خيلی وقت‌ها مقامات جمهوری اسلامی برای اين که مهره‌های اصلی را وادار به همکاری کنند، خانواده و نزديکان آنها را تحت فشار قرار می‌دهند تا از اين طريق به هدف خود برسند.»

سازمان عفو بين‌الملل همچنين در بيانيه خود از مقامات جمهوری اسلامی ايران خواستار تضمين سلامت روحی و جسمی، آزادی بدون قيد و شرط و دسترسی فوری به خانواده، وکيل و پزشک معالج شاپور کاظمی شده است.

اين نهاد حقوق بشری در پايان از مقامات جمهوری اسلامی می‌خواهد از اعمال محدوديت‌های، به گفته اين نهاد، غيرقانونی بر آزادی بيان و تجمع در ايران جلوگيری به عمل آورد. رسانه‌های وابسته به دولت جمهوری اسلامی خبر بازداشت شاپور کاظمی را يک ماه پس از بازداشت او اعلام کردند.

با تأييد خبر بازداشت آقای کاظمی، حدود يک ماه پيش روزنامه «ايران»، ارگان رسمی دولت محمود احمدی‌نژاد، به نقل از الياس نادران، از نمايندگان حامی محمود احمدی‌نژاد، نوشت: «شاپور کاظمی همسر يکی از سردمداران آشوب بوده و مديريت بخشی از اغتشاشات را به عهده داشته است«.

همزمان خبرگزاری «ايرنا» نيز در خبر مشابهی اتهاماتی مانند ارتباط ۱۰ سال قبل با يک خانم مرتبط با سازمان مجاهدين خلق، سفرهای متعدد به آمريکا و بدهکاری به سيستم بانکی را به شاپور کاظمی نسبت داد.

زهرا رهنورد، همسر ميرحسين موسوی، حدود يک ماه پيش در ديدار با جمعی از خانواده‌های بازداشت‌شدگان انتخاباتی در ايران، پس از تأييد بازداشت برادرش پرده از دليل فاش نکردن اين خبر برداشت و گفت: «اکنون يک ماه است که شاپور کاظمی را گرفته‌اند، ولی ما فکر کرديم مگر ما با ديگران چه فرقی داريم؟ بگذار همه با هم آزاد شوند و ما حرفی نمی‌زنيم. بعد از حدود ۲۵ روز در روزنامه اين خبر را ديدم که نوشته برادر زهرا رهنورد دستگير شده و يک ماه است که در زندان به سر می‌برد. در خبر نوشته بود شاپور کاظمی ۱۰ سال در يک خانه تيمی زندگی می‌کرده و رئيس عده‌ای از آشوب‌گران بوده است. من از اين حرف‌های عجيب و غريب تعجب می‌کنم».

به دنبال اعلام نتیجه انتخابات رياست جمهوری در ايران که وزارت کشور محمود احمدی‌نژاد را پيروز آن اعلام کرد، موج گسترده‌ای از معترضان به نتيجه انتخابات به خيابان‌ها سرازير شدند. تظاهرکنندگان معترض باور داشتند که رأی آنها ناديده گرفته شده و با شعار «رأی من کجاست؟» به دنبال رأی گمشده خود می‌گشتند.

همزمان مأموران امنيتی جمهوری اسلامی دست به بازداشت گسترده معترضان زدند و علاوه بر بازداشت صدها تن از مردم معترض در تهران و ساير شهرهای ايران، بسياری از چهره‌های سياسی، اجتماعی، دانشجويان و ده‌ها روزنامه‌نگار و چهره‌های اصلاح‌طلب را بازداشت و روانه زندان کردند.
XS
SM
MD
LG