لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۷

افزايش شکايت از روند انتخابات رياست جمهوری افغانستان


گردآوری صندوف‌های آراء در محل کميسيون مستقل انتخاباتی افغانستان
گردآوری صندوف‌های آراء در محل کميسيون مستقل انتخاباتی افغانستان
در آستانه اعلام بخش چهارم نتايج انتخابات رياست جمهوری افغانستان، روز دوشنبه اعلام شد که شمار گزارش‌های مربوط به تحريف، تقلب و دستکاری در انتخابات افزايش چشمگيری پيدا کرده است.

گزارش‌‌های رسيده به کميسيون شکايت‌های انتخاباتی افغانستان طی روزهای اخير به بيش از ۲۵۰۰ فقره شکايت عليه روند انتخابات و شکل اعلام نتايج افزايش يافته است.

احمد مسلم خرم، سخنگوی کميسيون شکايت‌های انتخاباتی افغانستان، در اين باره به خبرگزاری فرانسه گفت: «تاکنون ۶۹۱ شکايت، با اولویّت رسيدگی درجه يک دريافت کرده‌ايم.»

وی اضافه کرد که شمار گزارش‌های دريافتی در مورد تخلف‌های انتخاباتی از زمان شروع مبارزات انتخابات رياست جمهوری تاکنون به دو هزار و ۵۶۴ شکايت بالغ شده است.

شکايت‌هايی در مقوله «اولویّت درجه يک» دسته‌بندی می‌شوند که به‌طور بالقوه امکان تغيير در نتايج اعلام شده را دارند و بايد پيش از اعلام نتايج نهايی، به طور کامل توسط کميسيون شکايت‌های انتخاباتی افغانستان رسيدگی شوند.

آقای خرم در همين باره به خبرگزاری فرانسه گفت: «هنوز خيلی زود است و نمی‌توان گفت که اين شکايت‌ها می‌تواند در نتيجه کلی اثرگذار باشد يا نه، چون تحقيقات ما هنوز در جريان است. اينکه اين شکايت‌ها در مقوله «اولویّت درجه يک» دسته‌بندی شده بدان معنی است که گزارش‌ها مبتنی بر مدارک و شواهد بوده و بسيار جدی است.»

کميسيون مستقل انتخاباتی تاکنون نتايج حاصل از ۲ ميليون و ۳۰ هزار آراء مأخوذه را اعلام کرده که بر مبنای آن حامد کرزای بيش از ۹۴۰ هزار رأی و عبدالله عبدالله نزديک به ۶۷۰ هزار رأی را از آن خود کرده‌اند.

اين کميسيون که خود در معرض اتهام هواداری از حامد کرزای، رئيس جمهور کنونی افغانستان، قرار دارد، در وب سايت خود درصد آراء آقای کرزای را ۴۶ و درصد آراء آقای عبدالله ۳۱ درصد اعلام کرده است. آقای کرزای برای پيروزی در انتخابات در دور نخست و پرهيز از ادامه مبارزه انتخاباتی در دور دوم نياز به ۵۰ درصد آراء به اضافه يک رأی دارد.

نورمحمد نور سخنگوی کميسيون مستقل انتخاباتی افغانستان اعلام کرده است که نتايج نهايی انتخابات روز ۲۶ شهريور ماه اعلام خواهد شد. وی همچنين اضافه کرد که روز دوشنبه نتايج ۵۲ درصد از صندوق‌های رأی منتشر خواهد شد.

ايالات متحده و کشورهای غربی عضو ائتلاف، در ابتدا از برگزاری انتخابات در افغانستان استقبال کرده و آن را يک موفقيت خواندند. با اين همه نگرانی‌های روزافزون از امکان وقوع تقلب در نحوه رأی‌گيری و نيز برآيند مشارکت پايين ۳۰ تا ۳۵ درصدی که از اعلام نتايج اوليه آراء حاصل آمده، باعث شده تا اين کشورها در مورد مشروعيت نهايی آراء ابراز ترديد کنند.

کارل بيلت، وزير امور خارجه سوئد که کشورش رياست دوره‌ای اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، در اظهار نظری پيش از سفر روز يکشنبه خود به افغانستان گفت «آنچه اهميت دارد کسب مشروعيت اين انتخابات در داخل خود افغانستان است اين امر خود می‌تواند مبنای ثبات سياسی در اين کشور باشد».

عبدالله عبدالله، حامد کرزای را به تقلب در جريان انتخابات رياست جمهوری متهم کرده و گفته است که تمام اقدام‌های لازم برای مقابله با آنچه «تقلب مهندسی شده انتخابات توسط دولت» ناميده را به انجام خواهد رساند.
XS
SM
MD
LG