لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۸

«اوباما برای دومین بار به خامنه‌ای نامه نوشت»


علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا
به گزارش چند وب‌سایت خبری و روزنامه در داخل و خارج از ایران، باراک اوباما، رئیس‌ جمهور آمریکا، با نزدیک شدن به پایان مهلتی که به تهران در مورد برنامه هسته‌ای آن داده است، یعنی پایان ماه سپتامبر، «به تازگی» نامه‌ دیگری برای رهبر جمهوری اسلامی فرستاده است.

وب‌سایت تابناک، وابسته به محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، بدون آن که به تاریخ دقیق و منبع خبر خود اشاره کند درباره دومین نامه باراک اوباما به آیت‌الله خامنه‌ای می‌نویسد: «هرچند هنوز مفاد و جزییات این نامه پخش نشده است، بر پایه برخی شواهد حدس زده می‌شود که رئیس‌جمهوری آمریکا خواهان باز شدن راهی برای آغاز مذاکرات ایران و آمریکاست.»

به نوشته این وب‌سایت خبری، باراک اوباما در اردیبهشت‌ماه امسال نیز برای آیت‌الله خامنه‌ای نامه‌ای نوشته بود و رهبر جمهوری اسلامی نیز «همان هنگام» به آن نامه پاسخ داده است.

در همین حال روزنامه واشینگتن تایمز نیز به نقل از یک ایرانی آگاه به این موضوع نوشته است که نامه‌ای که سایت تابناک به آن اشاره دارد دو هفته پیش و از طریق سفارت سوئیس به ایران «تحویل» داده شده است.

این منبع اگاه که خواسته نامش فاش نشود به واشینگتن تایمز گفته است که باراک اوباما در این نامه خواستار «روابط بهتر» با ایران شده است.

تریتا پارسی تاکید می‌کند که همه این نامه‌نگاری‌ها پیش از انتخابات مناقشه‌برانگیز ۲۲ خرداد صورت گرفته است که نظر وی با دیگر منبع واشینگتن تایمز همخوانی ندارد.
واشینگتن تایمز در ادامه گزارش می‌دهد که کاخ سفید ضمن ابراز تردید درباره این خبر از تکذیب آن نیز خودداری کرده است.

تامی ویتور، سخنگوی کاخ سفید، از طریق ای‌میل به این روزنامه گفته است: «تاکنون از شیوه‌های گوناگونی برای ارتباط با ایران استفاده شده است.»

سخنگوی کاخ سفید در ادامه می‌افزاید: «ما درباره جزئیات و چندوچون این ارتباطات اظهار نظر نمی‌کنیم.»

از سوی دیگر تریتا پارسی، رئیس «شورای ملی ایرانیان آمریکا» در ایالات متحده که طرفدار بهبود مناسبات تهران و واشینگتن است، به روزنامه واشینگتن تایمز می‌گوید که آیت‌‌الله خامنه‌ای به نامه اول باراک اوباما پاسخ داد و پس از آن رئیس‌ جمهوری آمریکا نامه‌ دوم خود را برای وی ارسال کرد.

با این حال تریتا پارسی تاکید می‌کند که همه این نامه‌نگاری‌ها پیش از انتخابات مناقشه‌برانگیز ۲۲ خرداد صورت گرفته است که این نظر وی با دیگر منبع واشینگتن تایمز همخوانی ندارد.

تریتا پارسی با اشاره به رویدادهای پس از انتخابات ایران به واشینگتن تایمز گفته است که به نظر می‌رسد ایران بیشتر به دنبال بازسازی چهره خود در داخل است تا این که به دنبال توافقی با واشینگتن باشد.

یک مقام آمریکایی نیز که خواسته است نامش فاش نشود به این روزنامه گفته است که محمود احمدی‌نژاد هم به دنبال این بوده است به رقبای محافظه‌کارش نشان دهد که توانایی مذاکره با آمریکا را دارد.

این مقام آمریکایی با بیان آن که محمود احمدی‌نژاد دچار «آسیب‌پذیری‌هایی جدی» است می‌گوید: «نزاع در رژیم جدی و در جریان است.»

پس از اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری خردادماه امسال، اعتراض‌های مردمی به نتیجه این انتخابات به‌شدت از سوی جمهوری اسلامی سرکوب شد.

در حالی که در رویدادهای پس از انتخابات ده‌ها معترض ایرانی کشته و صدها نفر به زندان افتادند، شرایط باراک اوباما برای مذاکره با رئیس‌ جمهوری که از سوی رقبایش به رسمیت شناخته نشده دشوارتر از پیش شده است.

به گفته تحلیل‌گران غربی، در حالی که نیروهایی آمریکایی در عراق و افغانستان، دو کشور همسایه ایران، مستقرند، باراک اوباما همزمان باید تلاش کند تا ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند. باراک اوباما برای برقراری ثبات در دو کشور همسایه ایران به مساعدت تهران نیاز دارد.
XS
SM
MD
LG