لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۹

۹۰ نفر در حمله هوايی نيروهای ناتو در افغانستان کشته شدند


حمل يکی از مجروحان حمله جنگنده‌های ناتو به تانکر‌های سوخت، به بيمارستان اصلی شهر کندوز افغانستان، جمعه ۱۳ شهريور
حمل يکی از مجروحان حمله جنگنده‌های ناتو به تانکر‌های سوخت، به بيمارستان اصلی شهر کندوز افغانستان، جمعه ۱۳ شهريور
در حمله هوايی نيروهای ناتو به دو تانکر سوخت در شمال افغنستان ۹۰ نفر از جمله ۴۰ غيرنظامی کشته شدند.

غلام محی‌الدين، رئيس پليس افغانستان می‌گويد که «در نخستين ساعات بامداد جمعه، شبه‌نظاميان طالبان دو تانکر سوخت را در نزديکی روستای عمرخيل در ولايت کندوز ربودند. در پی اين حادثه، جنگنده‌های ناتو به اين تانکرها و افرادی که پيرامون آن جمع شده بودند، حمله کردند».

تانکرهای سوخت از تاجيکستان ارسال شده و از طريق مرزهای شمالی وارد افغانستان شده بودند. به گزارش شبکه خبری الجزيره نيروهای طالبان تانکرهای سوخت را به منطقه مسکونی برده و به اهالی گفته‌اند که سوخت مورد نياز خود را از تانکرها بردارند.

در همين هنگام حمله هوايی جنگنده‌های ناتو اتفاق می‌افتد و گروهی غيرنظامی جان خود را از دست می‌دهند.

يک مقام پليس افغانستان که به دليل حساس بودن مسئله تلفات غيرنظاميان در جنگ افغانستان، نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است که تعداد تلفات اين حمله ۹۰ نفر از جمله ۴۰ غيرنظامی بوده‌ است.

ميزان تلفات اين حمله را محمد عمر، والی ولايت کندوز، نيز تأييد کرده است. وی در ادامه افزود که فرمانده طالبان در منطقه، يعنی عبدالرحمن، و چهار ستيزه‌جوی چچنی نيز در زمره کشته‌شدگان هستند.

مقر نيروهای ناتو در افغانستان نيز وقوع اين حمله را تأييد کرده اما از ذکر جزئيات مربوط به آن تاکنون خودداری کرده است.

کريستين سايدن‌استرايکر، افسر اداره اخبار و مطبوعات نيروهای ناتو در اين‌باره گفت که حمله جنگنده‌های ناتو عليه ستيزه‌جويان بوده و پس از دريافت گزارش‌های معتبر انجام شده است. وی با اين حال تأکيد کرد که در حال بررسی گزارش‌ها در مورد تلفات غيرنظاميان در اين حمله است.

به گزارش خبرگزاری رويترز اين حادثه در کنار حوادث چند روز گذشته در شمال افغانستان نشانه ديگری است از ناامنی در منطقه‌ای که پيش از حملات طالبان مصون مانده بود.

این اخبار در حالی است که «تلاش‌ها برای ایجاد ثبات در افغانستان» از جمله موضوعات نشست دو روزه وزیران اتحادیه اروپا اعلام شده است. این نشست که قرار است از امروز جمعه در استکهلم، پایتخت سوئد، برگزار شود.

انتظار مى‌رود در این نشست وزير خارجه سوئد گزارشى از سفر هفته اخير خود به افغانستان را به همتايان اروپايى‌اش ارائه كند. كارل بيلت در اين سفر با رهبران افغان در خصوص تحولات پس از انتخابات رياست جمهورى گفت‌وگو كرد.
XS
SM
MD
LG