لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۷

رسيدگی به پرونده ايران در شورای حکام آژانس هسته‌ای


مقر اصلی آژانس بين‌المللی انرژی هسته‌ای در وین اتریش
مقر اصلی آژانس بين‌المللی انرژی هسته‌ای در وین اتریش
شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی هسته‌ای از روز دوشنبه، ۱۶ شهریور، برای بحث پيرامون پرونده فعاليت‌های اتمی ايران و نيز موضوعات مربوط به امنيت هسته‌ای تشکيل جلسه خواهد داد.

محمد البرادعی، دبیر کل آژانس، در اظهاراتی در مورد پرونده ایران گفت که آژانس در کار خود بر روی پرونده ایران به «بن‌بست» رسیده است. آقای البرادعی از ایران خواست که بر سر روشن ساختن نبود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای‌اش با آژانس وارد «تعاملی مجدد» شود.

جلسات شورای حکام که طبق برنامه پنج روز به طول خواهد انجاميد، پشت درهای بسته تشکيل خواهد شد و موضوع بحث آن دو گزارش اخير آژانس خواهد بود.

در يکی از اين گزارش‌ها ايران متهم شده که همچنان به برنامه غنی‌سازی خود ادامه می‌دهد و برای روشن شدن ابهامات در مورد ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای‌اش تاکنون اقدامی به عمل نمی‌آورد.

ايران بر اين نکته تأکيد دارد که برنامه هسته‌ای‌اش برای مقاصد صلح‌آميز دنبال می‌شود. اما ايالات متحده و ديگر کشورهای صنعتی ادعا می‌کنند که اين کشور در حال ساخت سلاح هسته‌ای است.

جمهوری اسلامی تاکنون با سه قطعنامه شورای امنيت مبنی بر توقف غنی‌سازی اورانيوم ابراز مخالفت کرده است. ايران در واکنش به گزارش اخير آژانس نيز واکنشی حاکی از نارضايتی نشان داده است.

روز جمعه، علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی واشنگتن را متهم کرد که از «مدارک جعلی» برای اتهام بستن به تهران استفاده می‌کند.

آقای سلطانيه در نامه خود خطاب به محمد البرادعی، دبير کل آژانس، بريتانيا و فرانسه را نيز به واسطه سياست‌هايشان عليه ايران، مورد انتقاد قرار داد.

گزارش اخير آژانس بر اين نکته تأکيد دارد که آهنگ غنی‌سازی اورانيوم در ايران کند شده است و تهران نيز امکان دسترسی بازرسان آژانس به تأسيسات هسته‌ای‌اش را بيش از پيش فراهم کرده است.

با اين همه در همين گزارش آمده است که «شماری موضوعات مهم، از جمله عدم همکاری ايران در از بين بردن امکان وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای‌اش، همچنان موجب نگرانی است».

گزارش ديگر آژانس که مورد بحث شورای حکام قرار خواهد گرفت به موضوع فعاليت‌های هسته‌ای سوريه اشاره دارد. در اين گزارش از سوريه به‌دليل عدم همکاری کامل در تحقيقات پيرامون تأسيسات هسته‌ای در دست ساخت خود، انتقاد شده است.

تأسيسات هسته‌ای سوريه در سال ۲۰۰۷ مورد حمله اسرائيل قرار گرفت و از بين رفت.

علاوه بر اين در طول پنج روز آينده، اعضای شورای حکام موضوعات امنيت هسته‌ای و اقدام‌هايی در جهات حفاظت از تأسيسات هسته‌ای در مقابل حملات تروريستی را نيز به بحث خواهند گذاشت.

همچنين قرار است در پايان اجلاس شورای حکام، از اقدام‌های محمد البرادعی که دوره دبير کلی وی روز ۹ آذر به پايان می‌رسد تقدير به عمل آيد.

شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی هسته‌ای پنج بار در سال تشکيل جلسه می‌دهد.
XS
SM
MD
LG