لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۰

شهرزاد کریمان: هر وقت شیوا بازجویی دارد، با خانه تماس می‌گیرد


شیوا نظرآهاری
شیوا نظرآهاری

در روزهای اخیر برخی وب‌سایت‌های خبری از آزادی شیوا نظرآهاری از فعالان حقوق بشر در ایران که بیش از ۸۰ روز است در بازداشت به سر می‌برد خبر دادند. با این حال شهرزاد کریمان مادر خانم نظرآهاری، این خبر را رد می‌کند و در گفت‌وگو با رادیو فردا تأیید می‌کند که قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی دخترش همچنان به قوت خود باقی است و بازجویی‌های او همچنان ادامه دارد. خانم کریمان معتقد است که انتشار این اخبار در برخی وب‌سایت‌ها بی‌دلیل نیست و احتمالاً می‌خواهند از حجم فشار گروه‌های حقوق بشر برای آزادی شیوا کم کنند.

  • رادیو فردا: با توجه به خبرهایی که به تازگی در مورد آزادی شیوا منتشر شده، لطفاً آخرین وضعیت دختر خود را تشریح کنید.

شهرزاد کریمان: شیوا هنوز آزاد نشده است. روز شنبه باز هم پدرشان به دادگاه انقلاب مراجعه کردند. قرار وثیقه ۵۰۰ میلیونی کماکان به قوت خود باقی است. من نمی‌دانم این سایت‌هایی که این خبر را منتشر کرده‌اند بر اساس چه حساب و کتابی این اطلاعات را صادر می‌کنند؟

چند روز پیش هم که این خبر منتشر شده بود از رادیو فرانسه با من تماس گرفتند و در این مورد پرسیدند و من به آنها گفتم که چنین چیزی صحت ندارد و شیوا هنوز آزاد نشده است. من که مادر او هستم و الان اینجا نشسته‌ام و تازه با پدرش از دادگاه انقلاب برگشته‌ایم می‌گویم که بازجویی او هنوز هم ادامه دارد.

  • مقامات قضایی به شما گفتند که بازجویی او هنوز ادامه دارد و متوقف نشده است ؟

بله. می‌گویند که گزارش آخر بازجو هنوز به پرونده الصاق نشده است. به همین دلیل است که می‌گویند همچنان قرار ۵۰۰ میلیونی باقی مانده است. از خودش هم خبری نداشته‌ام. طبق اطلاعاتی که در این مدت کسب کرده‌ام می‌دانم که شیوا هر وقت در طول هفته زنگ نمی‌زند یعنی اینکه بازجویی نداشته است.

چون وقتی که بازجو برای بازجویی او به زندان می‌رود به او اجازه می‌دهند که به خانه زنگ بزند. او روز دوشنبه گذشته بازجویی داشته و از آن روز تا به حال بازجویی نشده است.

  • فکر می‌کنید دلیل انتشار اخباری پیرامون آزادی شیوا چه بوده است و آیا این اخبار می‌تواند به آزادی او کمک کند؟

فکر می‌کنم چون سازمان‌های حقوق بشری به شدت دنبال آزادی شیوا هستند،‌ این اخبار توسط خود مقامات دولتی منتشر می‌شود و شایعه می‌شود تا کمی از حجم فشارها کاسته شود.

وگرنه فکر نمی‌کنم هر کسی که بخواهد خبر صحیحی را منتشر کند طبعاً بدون تماس با خانواده شیوا این کار را بکند. طبعاً اولین جایی که از آزادی او خبردار می‌شوند خانواده شیوا هستند. حتی شیوا اگر هم از دادگاه و زندان بخواهد زنگ بزند فقط می‌تواند با خانه خودش تماس بگیرد و نمی‌تواند با هیچ سایتی تماس بگیرد.

پس این اخبار نمی‌تواند بدون دلیل در سایت‌های خبری منتشر شود. این امکان را می‌دهم که چون فشارها روی سازمان زندان‌ها و دادگاه از سوی سازمان‌های فعال مدنی در این مورد زیاد است این اخبار شایعه می‌شود تا کمی از فشارها کم شود.
XS
SM
MD
LG