لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۱

آمريكا: کرزای به شكايت‌هاى انتخاباتى رسیدگی کند


حامد کرزای برای پیروزی در انتخابات افغانستان آرای بیشتری نیاز دارد.
حامد کرزای برای پیروزی در انتخابات افغانستان آرای بیشتری نیاز دارد.
ايالات متحده آمريكا و سازمان ملل از رئيس جمهور افغانستان خواستند به شكايت‌هاى انتخاباتى رسيدگى كرده و درباره احتمال انجام تقلب در انتخابات اخیر افغانستان تحقيق كند.

به گزارش شبكه خبرى سى‌ان‌ان، كارل ايكنبرى، سفير ايالات متحده در كابل، و مقام‌هاى سازمان ملل دوشنبه شب با حامد كرزاى رئيس جمهور افغانستان ديدار كرده و از وى خواستند ‌به كميسيون مستقل انتخابات در اين كشور اجازه دهد درباره احتمال ارتکاب تقلب در انتخابات تحقيق كند.

نمايندگان آمريكا و سازمان ملل همچنين خواستار تعيين و اعلام ميزان دقيق آراى صحيح و شمارش شده از سوى كميسيون مستقل انتخابات در افغانستان شدند.

انتخابات رياست جمهورى افغانستان در بيستم ماه اوت برگزار شده است. تاكنون نتيجه نهايى اين انتخابات اعلام نشده و گفته می‌شود که شمارش آرا همچنان ادامه دارد.

تاکنون از ميان حدود ۷۵ درصد آراى شمارش شده حامد كرزاى رئيس جمهور حاكم افغانستان با كسب حدود ۴۹ درصد آراى همچنان پيشتاز است.

عبدالله عبدالله، وزير خارجه پيشين افغانستان، به عنوان رقيب اصلى حامد كرزاى در انتخابات رياست جمهورى با كسب حدود ۳۲ درصد آراى در رده دوم قرار گرفته است.

انتظار مى‌رود نتيجه نهايى شمارش آرا تا اواسط ماه جاری میلادی، سپتامبر، اعلام شود.

آقاى عبدالله مقام‌هاى دولتى افغانستان را متهم كرده است كه به نفع حامد كرزاى در انتخابات تقلب كرده‌اند.

در اين ميان كميسيون شكايات انتخابات رياست جمهورى افغانستان پيشتر اعلام كرده بود که تاكنون بيش از دو هزار مورد شكايت درباره موارد تقلب و ارعاب در انتخابات دريافت كرده كه برخى از آنها در صورت اثبات شدن مى‌تواند بر نتايج انتخابات تاثير بگذارد.

بر اساس قوانين افغانستان نامزدى كه بيش از ۵۰ درصد آرا را كسب كند به عنوان رئيس جمهور انتخاب مى‌شود و چنانچه هيچ يك از نامزدها نتوانند در مرحله نخست انتخابات اكثريت لازم را به دست آورند انتخابات به مرحله دوم كشيده مى‌شود.

دو نفر از نامزدهايى كه بيشترين آرا را در مرحله اول انتخابات كسب كرده‌اند در مرحله دوم انتخابات با هم به رقابت خواهند پرداخت. در صورتى كه انتخابات رياست جمهورى در افغانستان به مرحله دوم كشيده شود، احتمالاً در اواسط ماه اكتبر برگزار خواهد شد.

از سوى ديگر روز سه‌شنبه انفجار مهيبى فرودگاه بين‌المللى كابل را به لرزه درآورد. بر اساس اعلام مقام‌هاى رسمى تاكنون مرگ دو غيرنظامى در اين حمله تروريستى تاييد شده است.

گروه تروريستى طالبان كه با نيروهاى دولت مركزى و نيروهاى خارجى مستقر در افغانستان سرگرم نبرد است، مسئوليت اين حمله را بر عهده گرفته است.
XS
SM
MD
LG