لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۳

یک سازمان ناظر از تقلب در انتخابات افغانستان خبر داد


حامد کرزی و عبدالله عبدالله، دو رقیب انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
حامد کرزی و عبدالله عبدالله، دو رقیب انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
در حالی که برپایه شمارش بیش از ۹۰ درصد آرا، «کمیسیون مستقل انتخابات» از پیشتازی حامد کرزی در انتخابات ریاست‌ جمهوری افغانستان خبر داده است، یک سازمان ناظر بین‌المللی اعلام کرد که در رای‌گیری «تقلب» صورت گرفته است.

«کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی» که از سوی سازمان ملل نظارت بر رای‌گیری را بر عهده دارد، برای نخستین بار در روز سه‌شنبه به صورت علنی اعلام کرد که در انتخابات ۲۹ مرداد افغانستان «تقلب» شده است.

بنا بر اعلام «کمیسیون مستقل انتخابات» افغانستان، با شمارش ۹۱.۶ درصد کل آرای ماخوذه، حامد کرزی توانسته است با کسب ۵۴.۱ درصد آرا از رقیب خود عبدالله عبدالله با ۲۸.۳ درصد آرا پیشی بگیرد که بدین ترتیب توانسته است در همان دور نخست به پیروزی برسد.

عبدالله عبدالله که نسبت به روند برگزاری انتخابات معترض است گفت: «شما خواهید دید که در دو برهه صدها یا هزاران رای شمرده نشده یا نابود شده است.»

این نامزد معترض انتخابات ریاست‌ جمهوری افغانستان افزود: «متاسفانه گمان می‌کنم این زیانی ماندگار باشد. این برای مردم افغانستان و جامعه جهانی که با جان و دل از این فرآیند پشتیبانی کردند... مایوس‌کننده است.»

رمضان بشردوست، دیگر نامزد انتخابات که ۱۰ درصد آرا را به دست آورده است، خواستار فشار جامعه جهانی به مقام‌های افغان برای تضمین سلامت انتخابات شده است.

رمضان بشردوست انتخابات افغانستان را به فیلم تشبیه کرده و گفت: «به نظر من این واقعا انتخابات نبود؛ یک فیلم کمدی وحشتناک بود که چارلی چاپلین نقش کرزی و مستر بین نقش عبدالله را در آن بازی می‌کردند.»

«کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی» که نظرش برای تایید نتایج انتخابات افغانستان ضروری است خواستار بازشماری صندوق‌هایی شده است که در آنها ظن تقلب وجود دارد.

«کمیسیون مستقل انتخابات» اعلام کرده است پس از آنکه «کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی» به شکایت‌های مطرح شده رسیدگی کرد، آن را در اختیار «کمیسیون مستقل انتخابات» قرار خواهد داد.

به گفته نورمحمد نور، سخنگوی «کمیسیون مستقل انتخابات»، پس از این مرحله نتایج شکایت‌ها در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

با افزایش ابهام در صحت برگزاری افغانستان، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و ایالات متحده از «کمیسیون مستقل انتخابات» افغانستان و «کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی» خولسته‌اند که از سلامت انتخابات اطمینان حاصل کنند.

ایان کلی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در این باره گفت: «بسیار حائز اهمیت است که این انتخابات در نگاه مردم افغان و جامعه جهانی مشروعیت داشته باشد.»
XS
SM
MD
LG