لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۸

خامنه‌ای: مراقب باشید از روز قدس برای تفرقه استفاده نکنند


آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی
آیت‌الله علی خامنه‌ای در خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران با اشاره به برگزاری روز قدس در جمعه هفته آینده هشدار داد که «مراقب باشید کسی از این روز برای تفرقه انداختن استفاده نکند».

اشاره آیت‌الله خامنه‌ای می‌تواند واکنشی به برخی از شخصیت‌ها و همین طور وب‌سایت‌های خبری وابسته به جنبش سبز باشد که از مردم معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری خواسته‌اند در راه‌پیمایی روز قدس شرکت کنند.

از جمله مهدی کروبی، از نامزدهای رقیب آقای احمدی‌نژاد در انتخابات، چندی پیش با تاکید مجدد بر تقلب در نتیجه انتخابات اعلام کرد که «شما در روز قدس نيز بار ديگر قدرت مردم را خواهيد ديد و متوجه می‌شويد که مردم از چه فکر و انديشه‌ای حمايت می‌کنند».

علی خامنه‌ای که تاکنون بارها با اشاره یا صراحتا از محمود احمدی‌نژاد و روش سیاسی او حمایت کرده است در ابتدای خطبه دوم گفت که مخاطب او «شخصیت‌ها و جریانات سیاسی و کسانی است که درون نظام و جزء نظام‌اند».

او در ادامه با اشاره به انشعاب‌ها و تعارض‌هایی که در تاریخ جمهوری اسلامی پیش آمده است اعلام کرد که هر جا انشعاب و تعارض «به درگیری با نظام بینجامد، این افراد حالت دشمن را پیدا می‌کنند».

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه خطبه دوم با این هشدار که «شمشیر کشیدن در برابر نظام جواب تند دارد» به مردم گفت که «مراقب باشید که جمهوری اسلامی تقلبی نخواهند برای ما درست کنند».

او در توضیح گفته خود به «۱۰ سال گذشته» و «کارهایی که تلاش شده است بکنند» اشاره کرد که می‌تواند اشاره‌ای باشد به دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی، از حامیان اصلی میرحسین موسوی، که بارها توسط نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در روزنامه کیهان به دستور گرفتن از آمریکا و غرب متهم شده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای همچنین به «بعضی در داخل هم‌نوا با رادیوهای بیگانه» و همین طور «برخی از دلسوزان» اشاره کرد که از «اعتماد ازدست‌رفته مردم» حرف می‌زنند، و به آنها اطمینان داد که «مردم اعتماد دارند به نظام».

از زمان آغاز اعتراضات مردم ایران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، برخی از مقامات پیشین و سران جمهوری اسلامی از جمله محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی بارها اشاره کرده‌اند که در صورت عدم توجه به خواسته‌های مردم اعتماد آنها به نظام جمهوری اسلامی از دست خواهد رفت.

از جمله آقای هاشمی رفسنجانی در تنها نماز جمعه‌ای که پس از انتخابات ایراد کرد ضمن حمایت تلویحی از جنبش سبز با اشاره به حضور انبوه مردم در انتخابات گفت که «هدف مقدس ما بازگرداندن اعتمادی است که مردم را وارد میدان کرد».

سه ماه پس از اعلام نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران، رهبر جمهوری اسلامی روز جمعه بار دیگر ایراد خطبه‌های نماز جمعه تهران را بر عهده گرفت.

علی خامنه‌ای در روز کشته شدن امام اول شیعیان خطبه خود را با سلوک و رفتارهای سیاسی او آغاز کرد: اول ملاطفت و بعد داغ، اول صبر تا حد ممکن، بعد تنبیه، اول استدلال و بعد کور کردن چشم فتنه.

علی خامنه‌ای در روز کشته شدن امام اول شیعیان خطبه خود را با سلوک و رفتارهای سیاسی او آغاز کرد: اول ملاطفت و بعد داغ، اول صبر تا حد ممکن، بعد تنبیه، اول استدلال و بعد کور کردن چشم فتنه.
در روز ۲۹ خرداد که نماز جمعه تهران به امامت آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شد، رهبر جمهوری اسلامی ضمن رد هرگونه احتمال تقلب عمده در انتخابات به معترضان به نتایج انتخابات هشدار داد که مسئول هر گونه خون‌ریزی خودشان خواهند بود؛ این سخنرانی را برخی از سازمان‌های حقوق بشری جهان به چراغ سبزی برای سرکوب در ایران تعبیر کردند.

پس از نماز جمعه ۲۹ خرداد سرکوب معترضان شدت گرفت، عده‌ای در خیابان‌های تهران و دیگر شهرهای ایران جان باختند، تعداد زیادی به زندان افتادند، و عده‌ای از شکنجه و تجاوز در بازداشتگاه‌های جمهوری اسلامی خبر دادند. روزنامه‌های اصلاح‌طلب عمدتا به تعطیلی کشانده شده‌ و روزنامه‌های حامی دولت نهم و دهم بارها خواستار دستگیری «فرماندهان اغتشاشات» شده‌اند.

هنوز وقایعی که پس از آغاز اعتراضات به نتیجه انتخابات در بازداشتگاه کهریزک اتفاق افتاده است کامل و روشن افشا نشده است، اما ابعاد این وقایع چنان بود که رهبر جمهوری اسلامی خود راسا وارد عمل شد و دستور تعطیلی این بازداشتگاه را صادر کرد.

این بار آیت‌الله خامنه‌ای در حالی پشت تریبون نماز جمعه رفته است که در دو هفته گذشته عرصه هر چه بیشتر بر رهبران جنبش سبز ایران، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، تنگ شده است.

نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی روزبه‌روز حلقه محاصره را بر رهبران این جنبش تنگ‌تر کرده‌اند، چنان تنگ‌تر که آقای موسوی، رقیب اصلاح‌طلب محمود احمدی‌نژاد،‌ روز چهارشنبه در آخرین بیانیه خود از «حوادثی سهمگین‌تر» در آینده نزدیک خبر داد، ‌اما به مردم ایران بشارت داد که «باطل نابود است».

هفته گذشته علیرضا بهشتی، همراه و حامی میرحسین موسوی و فرزند آیت‌الله محمدحسین بهشتی، از بنیان‌گذاران جمهوری اسلامی، بازداشت شد.

اما پیش از او مرتضی الویری، نماینده مهدی کروبی، نیز که همچون او عضو کمیته پی‌گیری وضعیت بازداشت‌شدگان انتخابات بود بازداشت شده بود.
XS
SM
MD
LG