لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۴۳

‌حمله خطیبان نماز جمعه به رهبران «جنبش سبز»


مهدی کروبی (راست) و میرحسین موسوی (چپ)
مهدی کروبی (راست) و میرحسین موسوی (چپ)
روز جمعه همزمان با خطبه‌های نماز جمعه تهران به امامت رهبر جمهوری اسلامی، شماری دیگر از خطیبان جمعه بار دیگر به رهبران «جنبش سبز» ایران حمله کردند.

در حالی که آیت‌الله خامنه‌ای در تهران هشدار داد کسانی که با «اصول و امنیت مردم مخالفت کنند، تحمل نخواهند شد و نظام مجبور است با آنها برخورد کند»، در تعدادی دیگر از شهرستان‌ها با اشاره به سخنان پیشین رهبر جمهوری اسلامی رهبران اصلاح‌طلب بار دیگر مورد حمله قرار گرفتند.

در یکی از شدیدالحن‌ترین خطبه‌های نماز جمعه شهرستان‌ها، امام جمعه اصفهان میرحسین موسوی را «مایه فساد» خوانده و خواستار دستگیری او شد.

«آنها که پخته سیاست بودند و می‌گویند روز قدس با نشان‌های سبز بیایید اینها باید صدایشان خفه شود.»
یوسف طباطبایی نژاد، امام جمعه اصفهان
آیت‌الله یوسف طباطبایی‌نژاد در خطبه‌های نماز جمعه اصفهان با اشاره به رویدادهای پس از انتخابات گفت: «من به طور صریح عرض می‌کنم چرا آقای موسوی که نقش اول را در این جریانات بازی می‌کرد دستگیر نمی‌شود.»

خطیب جمعه اصفهان افزود: «شما چرا یک عده جوان را محاکمه می‌کنید و جوان‌هایی که خود معترفند از سوی کسانی فریب خورده‌اند؛ آنها که پخته سیاست بودند و می‌گویند روز قدس با نشان‌های سبز بیایید اینها باید صدای‌شان خفه شود.»

در خطبه‌های نماز جمعه این هفته مشهد نیز از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری به‌شدت انتقاد شد.

آیت‌الله احمد علم‌الهدی در نماز جمعه مشهد با بیان این که قاتل امام علی «قاری و حافظ قرآن بود» اظهار داشت که «سابقه سیاسی افراد نباید مردم را فریب دهد» و عملکرد فعلی و «ولایت‌پذیری» باید ملاک ارزیابی قرار گیرد.

رهبر جمهوری اسلامی نیز در خطبه‌های نماز جمعه به فرازهایی از تاریخ اسلام و از جمله به افرادی چون طلحه و زبیر و ماجرای خوارج و جنگ جمل و صفین اشاره کرد که همگی به اختلاف در میان نزدیکان پیامبر اسلام اشاره داشت.

آیت‌الله محمد امین، امام جمعه شهر ری، نیز با اشاره به «جنگ نرم» که از سوی «دشمن» راه انداخته شده، دادگاه‌های پس از انتخابات را موجب روشن شدن «حقایق» دانست و گفت که «کارگردانان اصلی هنوز در پشت پرده» هستند.

‌خطیب جمعه شیراز نیز در اظهاراتی مشابه، با استناد به سخنان رهبر جمهوری اسلامی مخاطبان خود را به هوشیاری در برابر «جنگ نرم» دعوت کرد.

آیت‌الله اسدالله ایمانی در نماز جمعه شیراز با اشاره به اعتراض‌ها به نتایج ریاست‌ جمهوری گفت: «به‌واسطه همين جنگ نرم بود که حقيقت به تقلب تبديل شد و آشوبگران با رمز تقلب آشوب بر پا کردند.»

آيت‌الله حبيب‌الله مهمان‌نواز دیگر خطیبی بود که در نماز جمعه بجنورد خواستار دستگیری کسانی شده که به گفته او «در انتخابات اخير مسايل رنج‌آور را به وجود آوردند».

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلا‌ح‌طلب دهمین دوره ریاست جمهوری ایران، ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد را به رسمیت نشناخته و دولت وی را نامشروع دانسته‌اند.
XS
SM
MD
LG