لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۵

آمریکا: اعضای گروه ۱+۵ پيشنهاد ايران برای مذاکره را پذيرفته اند


جمهوری اسلامی ايران روز چهارشنبه پيشنهادهای خود را برای آنچه که حل «چالش های جهانی» خوانده است به نمايندگان کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک در تهران تحويل داد
جمهوری اسلامی ايران روز چهارشنبه پيشنهادهای خود را برای آنچه که حل «چالش های جهانی» خوانده است به نمايندگان کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک در تهران تحويل داد
وزارت امور خارجه آمريکا می گويد به رغم اين که ايران حاضر نيست درباره مناقشه هسته ای اين کشور مذاکره کند، اعضای گروه ۱+۵ پيشنهاد تازه تهران برای گفت و گو را پذيرفته اند.

پی جی کرولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز جمعه گفت:با اين که بسته پيشنهادی ايران برای گفت وگو بين المللی درباره برنامه هسته ای اين کشور نا اميد کننده بود، اما این پيشنهاد فرصتی را برای گفت وگوی مستقیم فراهم می آورد.

جمهوری اسلامی ايران روز چهارشنبه پيشنهادهای خود را برای آنچه که حل «چالش های جهانی» خوانده است به نمايندگان کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک در تهران تحويل داد.

پی جی کرولی با اشاره به پيشنهاد ايران «برای ورود به مذاکره » گفت: ما اکنون در صدد هستيم تا ملاقاتی را براساس پيشنهاد ايران برگزار کنيم و ببينيم این کشور چه چيزی را برای ارائه دارد.

آقای کرولی افزود: همانطور که باراک اوباما، رييس جمهوری امريکا، پيشتر گفته بود، پس از آن خواهيم ديد ايران در اين ديدار چگونه به در خواست ها پاسخ خواهد داد.

پی جی کرولی همچنين گفت: ما آماده بررسی هر مسئله ديگری که ايران مايل به مطرح شدن آن است، هستیم، ولی، صراحتا، اگر ايران از مذاکره جدی سر باز بزند، آن گاه ما يعنی آمريکا، جامعه بين المللی و شورای امنيت، بر مبنی اين به نتيجه رسيده که در آينده بر اساس آن قضاوت خواهيم کرد.

در همین زمینه خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز جمعه پس از مذاکره با نمايندگان گروه ۱+۵ در خصوص بسته پيشنهادی ايران، خواستار مذاکره فوری با سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران، شد.

خاوير سولانا در بيانيه ای اعلام کرد:«ما با دفتر دکتر(سعيد) جليلی برای برگزاری ديداری در سریع ترین فرصت ممکن تماس گرفته ايم».

آقای سولانا دربيانيه خود تاکيد کرده است : ما خواهان گفت وگو های هدفمند با ايران برای رفع نگرانی های جامعه بين المللی درباره برنامه هسته ای اين کشور هستيم.».

در همین زمینه سخنگوی آقای سولانا پیشتر گفته بود: بسته پیشنهادی ايران به سوالات درمورد برنامه اتمی اين کشور پاسخ نداده است و گروه ۱+۵ خواهان برگزاری نشستی فوری با ايران در اين زمينه است.

کريستينا گلاگ، سخنگوی خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، می گويد نمايندگان فرانسه، بريتانيا، امريکا، چين، و روسيه، به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ در مذاکرات تلفنی در اين باره به توافق رسيده اند.

کريستينا گلاگ همچنين پيشتر گفته بود: بسته پيشنهادی ايران به پرسش های مربوط به برنامه هسته ايش پاسخ نداه است.

سخنگوی خاوير سولاناگفته است: بسته پيشنهادی ايران، به پرسش های موجود درباره برنامه هسته ايش پاسخ نمی دهد، بلکه بر مسائل جهانی متمرکز است.

به گفته کریستینا کالاگ شش قدرت جهانی به مذاکرات خود درباره برنامه هسته ای ایران ادامه می دهند.

در همين زمينه يک سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه نيز گفت: بسته پيشنهادی ايران به نگرانی ها در مورد برنامه هسته ای جمهوری اسلامی پاسخ نداده است.

از سوی ديگر نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه بار ديگر تاکيد کرد که تهران در باره فعاليت های هسته ای خود با کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک مذاکره نمی کند.

علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، در اين زمينه اظهار داشته است:«تهران آماده است تا گفت‌ و گوهايی عادلانه و واقع گرايانه درباره مسائل مختلف از جمله تضمين دستيابی همه کشورها به انرژی هسته ‌ای و جلوگيری از گسترش سلاح اتمی انجام دهد.»

با اين حال وی به تلويزيون «العالم» وابسته به راديو و تلويزيون دولتی ايران گفته است: «ولی اين گفت ‌و گوها شامل برنامه هسته ‌ای ايران و فعاليت ‌های قانونی در اين خصوص نمی‌ شود.»

کشورهای غربی نگران برنامه هسته ای ايران هستند و می گويند اين کشور در صدد است در پوشش برنامه هسته ای خود به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح اتمی دستيابد. ايران اين اتهام را رد می کند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی سه قطعنامه تحريمی عليه ايران ، خواهان توقف فعاليتهای غنی سازی اورانيوم شده است. ايران با سرپيچی از اين خواست برنامه غنی سازی را گسترش داده است.
XS
SM
MD
LG