لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۴

احمدی‌نژاد بار دیگر مذاکره درباره پرونده هسته‌ای را رد کرد


رئیس دولت دهم بارها گفته است که ایران درباره «حقوق مسلم» خود مذاکره نمی‌کند.
رئیس دولت دهم بارها گفته است که ایران درباره «حقوق مسلم» خود مذاکره نمی‌کند.
محمود احمدی‌نژاد روز یک‌شنبه در دیدار با سفیر جدید بریتانیا در ایران بار دیگر با اشاره به پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی تکرار کرد که ایران «درباره حقوق مسلم خود با کسی مذاکره نمی‌کند».

آقای احمدی‌نژاد پس از دریافت استوارنامه سایمون گس،‌ سفیر جدید بریتانیا، در گفت‌وگو با او بار دیگر تاکید کرد که «موضوع هسته‌ای از نظر ملت ایران تمام‌شده است».

این در حالی است که ایالات متحده روز شنبه اعلام کرد که «محور اصلی گفت‌وگوها با ایران برنامه هسته‌ای این کشور خواهد بود».

رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید، ضمن اعلام این که آمریکا پیشنهاد جمهوری اسلامی برای گفت‌وگو را می‌پذیرد بر این نکته تاکید کرد که گرچه ایران گفته است درباره برنامه هسته‌ای خود مذاکره نمی‌کند، آمریکا به هر حال این مسئله را مطرح خواهد کرد.

او گفت: «ممکن است آنها نخواهند این موضوع مطرح شود، اما من می‌توانم با اطمینان بگویم که ما آن را مطرح خواهیم کرد.»

جمهوری اسلامی روز چهارشنبه هفته گذشته بسته پيشنهادی جدید خود را برای آن چه حل «چالش‌های جهانی» می‌خواند به نمايندگان کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک در تهران تحويل داد.

در همین زمینه وزیر امور خارجه ترکیه نیز روز یک‌شنبه در دیداری از تهران آمادگی کشور متبوع خود را برای میزبانی گفت‌وگوها میان ایران و شش کشور طرف مذاکره این کشور اعلام کرد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، می‌گوید احمد داوود‌اوغلو این پیشنهاد را در دیداری با سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، مطرح کرده است.

به گفته این خبرگزاری، وزیر خارجه ترکیه بسته پیشنهادی ایران را مبنای خوبی برای «مذاکره درباره مسائل مهم جهانی» دانسته و ابراز امیدواری کرده است که این مذاکرات هر چه زودتر آغاز شود.

اعضای گروه پنج به علاوه یک یا همان اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متشکل از ایالات متحده، فرانسه، چین، روسیه، بریتانیا به علاوه آلمان در سال ۲۰۰۶ مشوق‌های اقتصادی و سیاسی را در ازای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم به ایران پیشنهاد دادند.

اما جمهوری اسلامی مکررا پیش‌شرط تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را رد و تاکید کرده است که اهدافش از تولید انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز است.

از اورانیوم غنی‌شده علاوه بر آن که می‌توان به عنوان سوخت نیروگاه‌های اتمی استفاده کرد، می‌توان آن را در تولید تسلیحات هسته‌ای نیز به کار برد.
XS
SM
MD
LG