لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۱

باراک: ایران تهدیدی برای حیات اسرائیل نیست


اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل
اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل
ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با یک روزنامه این کشور اعلام کرد که جمهوری اسلامی «تهدیدی برای موجودیت و حیات اسرائیل نیست».

اهود باراک، نخست وزیر پیشین اسرائیل و وزیر دفاع کنونی این کشور، در گفت‌وگو با روزنامه یدیعوت آخرونوت برخلاف نظر معمول مقامات اسرائیلی گفت: «ایران خطری برای حیات اسرائیل نیست.»

آقای باراک این اظهار نظر را یک روز پیش از راه‌پیمایی «روز قدس» در ایران کرده است که به حکم نخستین رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله روح‌الله خمینی، در آخرین روز جمعه ماه رمضان هر سال برای «دفاع از مردم فلسطین و محکوم کردن اسرائیل» برگزار می‌شود.

این گفته اهود باراک همچنین در تضاد با نظر نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، قرار می‌گیرد که بارها از زمان به قدرت رسیدن اعلام کرده است که جمهوری اسلامی در تاریخ ۶۱ ساله اسرائیل بزرگ‌ترین تهدید برای کشور متبوعش به شمار می‌رود.

آقای باراک در گفت‌وگوی خود با روزنامه اسرائیلی اعلام کرد: «اسرائیل قدرتمند است و من هیچ کس را دارای آن قدرت نمی‌بینم که برای حیات ما خطری باشد.»

او در عین حال افزود: «با این حال به گمان من ایران چالشی برای اسرائیل و باقی جهان است.»

اسرائیل که به گفته خبرگزاری فرانسه تنها قدرت اتمی خاورمیانه است به همراه آمریکا و دیگر متحدانش بر این عقیده است که ایران در پی تولید تسلیحات اتمی است، اتهامی که تهران بارها رد کرده و برنامه هسته‌ای خود را راهی برای رسیدن به تولید انرژی توصیف کرده است.

به رغم اینکه مقامات اسرائیل بارها اعلام کرده‌اند که گزینه اقدام نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران را هم‌چنان روی میز دارند، اهود باراک در مصاحبه خود اشاره کرده که الان «زمان دیپلماسی و تشدید تحریم‌ها» علیه ایران است و می‌افزاید که «بهتر است این دو همزمان انجام شود».

وزیر دفاع اسرائیل همچنین به روزنامه یدیعوت آخرونوت گفت که جامعه بین‌الملل باید در برابر کره شمالی محکم بایستد «تا برای ایران درس عبرت شود».

آقای باراک گفت: «من به بالاترین مقامات دولت آمریکا می‌گویم که ایرانی‌ها اتفاقات کره شمالی را به‌دقت زیر نظر دارند. اگر این مسئله را حل نکنید، آنها نتیجه‌گیری خودشان را خواهند کرد.»

محمود احمدی‌نژاد از زمان رسیدن به ریاست دولت در ایران بارها کشور اسرائیل را مورد حملات لفظی قرار داده و آن را «نژادپرست» و «میکروب خطرناک» نامیده است.
XS
SM
MD
LG