لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۸

مسکو: کشتی آرکتیک سی موشک اس ۳۰۰ حمل نمی‌کرده است


کماندوهای روسی یکی از «دزدان دریایی» کشتی آرکتیک سی را با خود می‌برند.
کماندوهای روسی یکی از «دزدان دریایی» کشتی آرکتیک سی را با خود می‌برند.
روسیه اعلام کرد که در پی بررسی هایی که از یک فروند کشتی این کشور انجام داده، مشخص شد که این کشتی حامل جنگ افزار یا قطعات سیستم دفاعی «اس ۳۰۰» یا هیچ سلاح دیگری نبوده است.

یک سخنگوی دادستانی روسیه شامگاه شنبه با صدور بیانیه ای در مسکو اعلام کرد که کشتی «آرکتیک سی» با تجهیزات مدرن از درون و بیرون مورد بررسی قرار گرفت و هیچ محموله ای جز بار چوب در کانتینرهای آن نبوده است و محموله کشتی، دربرگیرنده سلاح یا قطعاتی نبوده که امنیت روسیه را به مخاطره افکند.

به گزارش خبرگزاری رویترز و خبرگزاری روسی اینترفاکس از مسکو، روسیه در بیانیه خود تکرار کرده است که کشتی «آرکتیک سی» محموله غیرقانونی نداشته است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، هشتم سپتامبر (هفدهم شهریور) تکذیب کرد که این کشتی قطعات موشکی «اس۳۰۰» برای ایران را حمل می کرده است.

این کشتی ثبت شده در کشور مالت، بیست و چهارم ژوئیه، دوم تیر، هنگامی که از سواحل فنلاند به سوی الجزایر در حرکت بود، توسط «دزدان دریایی» که شمار آنها هشت نفر اعلام گردید، «ربوده» شد. دربارنامه کشتی نوشته شده بود الوار چوب از کشور فنلاند به مقصد بندر بجایا در الجزایر حمل می شود؛ کارکنان کشتی نیز تابعیت استونی، لتونی و روسیه را داشتند.

اما در هجدهم اوت، بیست و هفتم مرداد، یک تیم کماندوهای روسی «توانست برکشتی که در آن هنگام به آبهای اقیانوس اطلس» رسیده بود، مسلط شود، و مسکو اعلام کرد که هشت نفر رباینده کشتی «دستگیر» شده و علیه آنها از سوی قوه قضائیه روسیه به اتهام «ربودن کشتی» کیفرخواست صادر می شود.

به گزارش رویترز، رسانه های روسیه اوایل سپتامبر نوشتند که کشور روسیه تیم ویژه ای را مامور بررسی این ماجرا کرده است. کمیسیون ویژه تحقیق که در دادستانی روسیه برپا شد، اعلام کرد که کشورهای مالت، سوئیس، فنلاند، استونی و لتونی در تحقیقات کمک کرده اند.

رویترز یاد آور می شود که برخی رسانه های جهان، از جمله رسانه های بریتانیایی و روسی مدعی بودند که بار کشتی چهار هزار تنی آرکتیک سی قطعات سیستم های دفاع هوایی پیشرفته «اس۳۰۰» بوده که از بندر کالینینگراد روسیه بدون آگاهی رسمی کرملین برای ایران حمل می شده است.

به گزارش رویترز، موساد اسرائیل که این کشتی را رصد می کرد، به روسیه در رابطه با این کشتی هشدار داد.

یک روز پس از «ربوده شدن» این کشتی، شیمون پرز رئیس جمهوری اسرائیل از مسکو دیدار کرده است.

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحرونوت در هفته آخر اوت، مدعی شد که «دزدان دریایی» در واقع خود نیروهای امنیتی روسیه بوده اند که پس از آگاه شدن از ماجرا، به سوی کشتی حمله ور شدند تا مانع ازفروش موشک های اسکندر سیصد توسط عوامل مستقل به حکومت های خاورمیانه، از جمله ایران شوند.

دریادار ترمو کوتس فرمانده ستاد ناتو از سوی اتحادیه اروپا که مسئول نظارت بر دزدی های دریائی و مقابله با آن است، دوم سپتامبر، یازدهم شهریور در مصاحبه با روزنامه تایمز گفت که کشتی روسی حامل قطعات موشکی برای ایران یا سوریه بوده است. وی گفت «تنها چنین دلیلی برای اینکه اسرائیل دراین ماجرا به نحوی دخالت کرده باشد، منطقی به نظر می رسد.»

روزنامه های هاآرتص و یدیعوت آحرونوت مدعی بودند که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در غیبت ۱۴ ساعته خود در روز هفتم سپتامبر، شانزدهم شهریور، با انجام سفر محرمانه به مسکو درباره یافته های اسرائیل پیرامون این کشتی با سران روسیه دیدار کرده است.

دفتر نخست وزیری اسرائیل در روزهای اخیر بیانیه های مبهمی در باره غیبت هفتم سپتامبر آقای نتانیاهو منتشر کرده و موجب انتقاد شدید رسانه های اسرائیلی شده است. اما یک مقام بلند پایه مسکو جمعه هجدهم سپتامبر، بیست وهفتم شهریور در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه «تایید» کرد که نتانیاهو روز هفتم سپتامبر با رسیدن به مسکو با مقامات ارشد این کشور گفت و گو کرد.

به گزارش رویترز، نیروهای دادستانی روسیه کشتی خبر ساز «آرکتیک سی» را که در آب های جزایر قناری لنگر گرفته، مورد بررسی قرار دادند اما اسپانیا، مالت و روسیه درباره اینکه چگونه کشتی به این منطقه رسیده اختلاف نظر دارند، و اسپانیا دادن اجازه ورود به کشتی به بندر لاپالماز در جزایر قناری را تکذیب می کند.

میخائیل وویتنکو، خبرنگار روسی که ماه گذشته مدعی شد که کشتی «آرکتیک سی» حامل بار نظامی مخفی بوده، از روسیه گریخته و در تایلند پنهان شده است.
XS
SM
MD
LG