لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

«تحقیق در مورد هولوکاست در هیچ جای اروپا ممنوع نیست»


مرکز یادبود قربانیان یهود در برلین
مرکز یادبود قربانیان یهود در برلین

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، در یک سخنرانی در نماز جمعه تهران اسرائیل و یهودیان را شدیداً مورد حمله قرار داد و بار دیگر کشتار یهودیان در جنگ جهانی دوم را یک «دروغ» خواند. آقای احمدی نژاد در این سخنرانی تشکیل کشور اسرائیل را بخشی از یک «توطئه صهیونیستی» برای «تسلط بر کل جهان» دانست. پروفسور کلاوس میشائیل مالمان، استاد تاریخ معاصر در دانشگاه اشتوتگارت آلمان، در گفت‌وگو با رادیو فردا به ارزیابی این بخش از سخنان آقای احمدی‌نژاد پرداخته است.

پروفسور مالمان: اين حرف کاملاً ابلهانه است و احمدی‌نژاد محتوای پروتکلی را بيان می‌کند که به پروتکل «بزرگان صهيون» شهرت دارد. اين سند يک سند جعلی است و کمی پيش از جنگ جهانی اول در روسيه تزاری تهيه شده و بعد از جنگ جهانی اول به زبان‌های مختلف ترجمه و در کشورهای اروپايی توزيع شد.

هيتلر هم فکر می‌کرد اين سند واقعی است، ولی مدت هاست که مورخان با شيوه‌های علمی ثابت کرده‌اند پروتکل صهيون جعلی است و هدف از تهيه آن القای اين تصور بوده که يهوديان در حال انجام يک توطئه جهانی هستند.

از اين گذشته بايد اشاره کرد که نازی‌ها به دنبال آن بودند که حتی يهوديانی که به فلسطين مهاجرت کرده‌اند را نابود کرده و اجازه ندهند در آنجا کشوری تأسيس کنند.

  • راديو فردا: ظاهراً نازی‌های در سال‌های نخست جنگ جهانی دوم به يهوديان اجازه می‌دادند به فلسطين مهاجرت کنند؟

اين مسئله درست است و پس از سال ۱۹۳۳ ميلادی قرار بود يهوديان به زور از آلمان به مناطق ديگر از جمله به فلسطين کوچ داده شوند.

من چهار سال پيش يک کتاب نوشتم با عنوان «هلال و صليب شکسته، رايش سوم، عرب‌ها و فلسطين» و در اين کتاب با ارائه سند و مدرک نشان دادم که ارتش آلمان نازی درصدد بوده پس از به دست گرفتن کنترل منطقه خاورميانه و خاور نزديک، يهوديان ساکن فلسطين را نابود کند و به همين منظور يک واحد ويژه اس.اس. هم روانه منطقه شده بود.

کتاب من به زبان‌های آلمانی، دانمارکی و لهستانی در دسترس است و هفته آينده به زبان فرانسه و البته سال آينده به زبان انگليسی ترجمه خواهد شد.

  • آقای احمدی‌نژاد در سخنرانی روز جمعه خود گفته که انگلستان برای تشکيل کشور اسرائيل به يهوديان کمک کرده است. نظر شما در اين باره چيست؟

اين حرف هم کاملاً نابخردانه است. بريتانيا پس از سال ۱۹۴۵ يعنی پايان جنگ جهانی دوم، هم از سوی اعراب و هم از سوی يهوديان تحت فشار بود. بريتانيا برای دستيابی به منابع نفت منطقه خاورميانه می‌دانست هم بايد ملاحظه اعراب را بکند و هم يهوديان ساکن فلسطين را.

انگليسی‌ها بر خلاف ميل خودشان، پس از دادن قربانيان فراوان، فلسطين را ترک کردند، آنها می‌خواستند حق قيموميت فلسطين را نگهدارند و آن را به يهوديان واگذار نکنند.

  • گويا انگليسی‌ها مانع از اين می‌شدند که يهوديان به فلسطين مهاجرت کنند؟

بله همين طور است و اسناد زيادی در اين باره وجود دارد و فيلم‌هايی نيز تهيه شده است. برای مثال در فيلم «اگزودوس» يا «خروج» نشان داده شده که بريتانيا تا زمان تشکيل کشور اسرائيل با استفاده از زور مانع از هر گونه مهاجرت يهوديان به فلسطين می‌شدند.

حتی يهوديانی که در مسير فرار به فلسطين دستگير می‌شدند با کشتی به قبرس فرستاده و در آنجا زندانی می‌شدند.

  • رئيس جمهوری ايران گفته که چهار پنج سال بعد از جنگ جهانی دوم ادعا شده که هولوکاست اتفاق افتاده است.

اين حرف هم سخنی ابلهانه است. کشورهای غربی عضو جبهه متفقين اواخر سال ۱۹۴۲ می‌دانستند هولوکاست در حال رخ دادن است. اطلاعات درباره نابودی يهوديان تا پايان جنگ بيشتر شد و در سال ۱۹۴۵ بر همه روشن بود که هولوکاست رخ داده است.

  • ولی متفقين در طول جنگ جهانی دوم در اين باره حرفی نمی‌زدند؟

نه اين مسئله درست نيست. در اين بين خبرهای رسانه‌های آمريکايی و انگليسی با دقت تجزيه و تحليل شده‌اند، اين تحليل‌ها نشان می‌دهد که در گزارش‌ها و خبرهای مربوط به سال ۱۹۴۳ و ۱۹۴۴ اشارات متعددی به موضوع نابودی يهوديان وجود دارد.

  • نکته ديگری که ممکن است از ديد يک مورخ مشکل داشته باشد تعريفی است که آقای احمدی‌نژاد از هولوکاست ارائه می‌دهد. او می‌گويد هولوکاست يعنی «سوزاندن چند ميليون يهودی در کوره‌های آدم سوزی».

حدود شش ميليون يهودی يا تيرباران شدند و يا در اتاق‌های گاز اعدام شدند و جسدهای آنان در کوره‌های آدم سوزی سوزانده شد.

  • يعنی نازی‌ها آدم زنده را نمی‌سوزاندند؟

نه، آنان را ابتدا در اتاق‌های گاز خفه می‌کردند و اين روند ۱۵ الی ۲۰ دقيقه طول می‌کشيد و يک شيوه اعدام وحشتناک بود.

  • آقای احمدی‌نژاد بار ديگر اين پرسش را مطرح کرده که چرا پژوهش درباره هولوکاست دربرخی کشورهای اروپايی ممنوع است؟

اين حرف ابلهانه است و در تمام کشورهای اروپايی درباره هولوکاست پژوهش می‌شود، به ويژه در آلمان و تا جايی که من می‌دانم تحقيق روی اين موضوع در هيچ جای اروپا ممنوع نيست.

  • گويا اشاره آقای احمدی‌نژاد به قانون انکار هولوکاست است که در برخی کشورهای اروپايی مجازات زندان دارد.

بله، در بعضی کشورهای اروپايی از جمله آلمان انکار هولوکاست جرم است. اين قانون تقريباً جديد است و حدود ۱۰ سال پيش تصويب شده است. بر اساس اين قانون اگر آقای احمدی‌نژاد در آلمان بگويد هولوکاست اتفاق نيفتاده، احتمالاً زندانی می‌شود.

  • احتمالاً از ديد آقای احمدی‌نژاد چنين قانونی مانعی است برای پژوهش و تحقيق.

اين حرف درست نيست و در تمام دانشگاه‌های آلمان درباره هولوکاست تدريس و پژوهش می‌شود و اين موضوع تقريباً برای تمام کشورهای اروپايی مصداق دارد. خروارها سند و مدرک درباره وقوع هولوکاست وجود دارد و انکار اين رويداد کاملاً نابخردانه است.

  • آقای احمدی‌نژاد گفته صهيونيست‌ها به دنبال تأسيس يک امپراطوری جهانی هستند و کنترل کشورهای اروپايی و آمريکا را در دست دارند.

اين هم نقل قولی است از پروتکل بزرگان صهيون که يک سند جعلی است. هيتلر با محتوای اين سند به خوبی آشنا بود و در دوره رايش سوم اين سند در آلمان و اروپا بسيار گسترش پيدا کرده بود.

  • آقای مالمان، رئيس جمهوری ايران برای چندمين بار پيشنهاد تأسيس کشور اسرائيل را در اروپا و آمريکا مطرح کرده است. نظر شما به عنوان يک مورخ در اين باره چيست؟

اين حرف ابلهانه است چرا که می‌دانيم اسرائيل مشروعيت خود را از سازمان ملل متحد گرفته و اين سازمان پس از جنگ جهانی دوم تأسيس اين کشور را تصويب کرد و در اين تصميم نمی‌توان تغييری ايجاد کرد.

احمدی‌نژاد هم مانند ساير افراد يهودستيز دنبال آن است که هر گونه نا آرامی در منطقه خاورميانه را به گردن اسرائيل بيندازد.
XS
SM
MD
LG