لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۳

اتحاديه اروپا سخنان احمدى‌نژاد در باره هولوکاست را محكوم كرد


اتحاديه اروپا روز يكشنبه نفى دوباره هولوكاست از سوى محمود احمدى‌نژاد را محكوم كرده و از رهبران جمهورى اسلامى خواست در جهت استقرار صلح و امنيت در منطقه خاورمیانه تلاش كنند.

سوئد كه رياست دوره‌اى اتحاديه اروپا را برعهده دارد، روز يكشنبه با انتشار بيانيه‌اى سخنان محمود احمدى‌نژاد در نفى دوباره هولوكاست و زير سوال بردن حق موجوديت اسراييل را محكوم كرد.

در اين بيانيه آمده است: «چنين سخنانى به يهودى ستيزى و نفرت دامن مى‌زند. ما از رهبران جمهورى اسلامى ايران مى‌خواهيم، در استقرار صلح و امنيت در خاورميانه مشاركت سازنده‌اى داشته باشند.»

محمود احمدى‌نژاد روز جمعه به عنوان سخنران پيش از خطبه‌هاى نماز جمعه روز قدس در دانشگاه تهران، بار ديگر كشتار يهوديان را «افسانه» و «دروغ» خواند.

پيشتر كشورهاى ايالات متحده آمريكا، بريتانيا، فرانسه، و آلمان اين سخنان را به شدت محكوم كرده‌ بودند.

فرانك والتر اشتاين ماير، وزير خارجه آلمان با محكوم كردن اظهارات «يهودستيزانه» احمدى‌نژاد، وى را «مايه شرم كشورش» خوانده بود.

حتى روسيه به عنوان يكى از متحدان عمده جمهورى اسلامى سخنان احمدى‌نژاد را محكوم كرد و اين سخنان را «غيرقابل قبول» ارزيابى كرده است.

‌آندرى نسترنكو، سخنگوى وزارت خارجه روسيه در اين باره اظهار داشت: «چنين سخنانى، صرف نظر از اين كه از سوى چه كسى بيان شده باشد، با حقيقت سازگار نيست و غير قابل پذيرش است.»

وى با اشاره به سخنان احمدى‌نژاد در باره «لزوم انجام تحقيق دوباره در باره كشتار يهوديان» گفت: «تلاش‌ها براى بازنويسى تاريخ، به ويژه همزمان با هفتادمين سالگرد آغاز جنگ جهانى دوم، اهانتى به همه قربانيان اين جنگ و كسانى است كه با فاشيسم نبرد كردند.»

محمود احمدى‌نژاد روز جمعه با تكرار ديدگاه‌هاى پيشين خود درباره كشتار يهوديان آن را بهانه‌اى براى تأسيس اسرائيل دانست.

وى همچنين كشورهاى غربى را به ناديده گرفتن اهمیت انتخابات ايران متهم كرد و گفت: «وقتى در كشور ما انتخابات صد در صد آزاد و ۴۰ ميليونى برگزار مى‌شود، مى‌روند و يك نفر را پيدا مى‌كنند كه بگويد انتخابات مخدوش است اما خودشان در فلسطين حاضر به اجراى دموكراسى و پذيرش نظر مردم نيستند.»

سخنرانی محمود احمدى‌نژاد در حالى برگزار شد كه دهها هزار نفر از معترضان به نتايج انتخابات ریاست جمهوری با در دست داشتن نشان‌هاى سبز در مراسم روز قدس عليه دولت وى شعار ‌دادند.

ميرحسين موسوى، رقيب اصلى محمود احمدى‌نژاد در دهمين دوره انتخابات رياست‌ جمهورى، انتخابات را «باطل» و دولت وى را «نامشروع» دانسته است.
XS
SM
MD
LG